RRËFIM PËR NJË
VDEKJE TË MBETUR GJALLË
Një bisedë e
paharruar!
Ishte fillim
pranvera e vitit 1944. Një ditë babai më mori me vehte, më hipi në kalë dhe
zbritëm poshtë në fushë. Babai ndaloi, më zbriti nga kali dhe me shaka më tha
të rrija të kullosja “Doriun”, kurse ai mori llastarët, u drejtua tek gorricat
dhe filloi ti shartonte në dardha. Si mbaroi shartimin, u nisëm përsëri për të
shkuar të shikonim arat e mbjella me misër, nëse kishte mbirë.
Duke ecur babi më
spjegonte se ku ndodheshin arat tona. Kjo që shartuam gorricat në dardha, është
ara jonë e quajmë “Dardhëza”, zë 35
stremë; ajo atje lart, që duket si rryp, quhet “Rripeza”, zë 5 stremë; ajo ara
që ndodhet në të majtë të atyre ullinjëve, quhet “Flamureza”, ajo është 25
stremë; në anë të lumit kemi “Potamenë” që është 20 stremë; kemi edhe ca ara të
tjera që nuk duken. Këto tre kodrat që ndodhen mbi xhade, djathtas kur shkon për
Mininë, quhen kodrat e “Hoxhenjëve”, ato i kemi ne, bashkë me xho Harunin,
Qerimin, Shemon dhe Skëndon.
Mbasi qendroi
pak, mu drejtua mua, unë sapo kisha mbushur 6 vjeç, më tha: “Ah mor djalë, të
pastë babaj, je i vogël për këto që të them unë dhe nuk do i mbash dot mënd”. Do i mbaj mend, se do vijmë shumë herë, i thashë unë.
Babai më shikoi në sy, me një përqëndrim të veçantë. Më fërkoi kokën dhe
vazhduam rrugën…..!
Unë nuk i dija
ato që dinte babai. Mbas tre muajsh ikëm fshatçe
dhe u nisëm për rrugëtim të gjatë. Babai nuk u kthye më në fshatin e tij të
lindjes, ai vdiq larg. Asnjëherë nuk e harroi, e gjithë koha që jetoi larg
fshatit u shoqërua nga kujtimet e shumta me të cilat ngushëllonte veten dhe
bashkëfshatarët, me të cilët kishte jetuar mbi 45 vjet jetë.
Bisedën që më kishte bërë babai, po thuaj e kisha harruar, në fakt nuk më
kishte shkuar ndërmend, por më 3 qershor të vitit 2004, kur mu krijuan
mundësitë, shkova në fshatin tim, në Çamëri, mbas plot 60 vjetësh që ishim
larguar. Kur zbrita poshtë tek ara, që babai më kishte bërë atë bisedë, u
kujtova dhe hodha shikimin në drejtimet që më kishte porositur ai. Mu kujtua e gjithë
biseda, i mbaja mend të gjitha dhe fillova t’ua tregoja djemëve të mi, tashmë të
rritur.
Vendime
antinjerëzore që duhen ndrequr urgjentisht
Shkaqet kryesore që shkatërruan hapësirën territoriale në mënyrë
katastrofike dhe sollën shprishjen e gjakut etnik të “dardano-arbëror-epirot”, me
deklasifikimin e dokumentave, u arrit të zbulohen se kanë ardhur nga dy vendime
fatkeqe dhe tepër çnjerëzore, të marra dy herë radhazi nga Fuqitë e Mëdha, kryesisht
nga Britania e Madhe, Franca dhe Rusia,
a.-Vendimi i parë fatkeq, ishte copëtimi i territorit etnik shqiptar,
duke ja dhuruar padrejtësisht greko-jugosllavëve, bashkë me banorët përkatës
etnikë shqiptarë. Kjo e vërtetë argumentohet duke sjellë në kujtesë, arësyen e
copëtimit të Shqipërisë në vitin 1913 nga ana e Fuqive të Mëdha, e cila bëhet e
njohur nga interpelanca e Z. Eduard Grej, ish ministri i Jashtëm i Britanisë së
Madhe nga 1905 deri 1916, i cili ka deklaruar:
“.....Por, duhet të kemi parasysh se, në bisedimet rreth kufijve të
Shqipërisë, qëllimi kryesor ishte që të mos hapej konflikt midis Fuqive të
Mëdha. Prandaj, në qoftë se marrëveshja mbi Shqipërinë u arrit duke mbajtur
harmoninë ndërmjet Fuqive të Mëdha, mund të themi se ka qenë një sukses i plotë
për interesin jetësor të paqes në Evropë”.
b).-Vendimi i
dytë fatkeq, ishte këmbimi i popullsive me kriterin e besimit fetar. Edhe
arësyen e shkëmbimit të popullsive, e sqaron zyrtari i lartë anglez, Zoti
George Nathaniel Curzon, Sekretari i Jashtëm britanik (1924-1925), i cili “ndjehej thellësisht keq, që shkëmbimi i
detyrueshëm i popullsive duhet të ishte një zgjidhje, pasi ajo zgjidhje është
tërësisht e keqe dhe vicioze (e mbrapshtë), për të cilat bota do të paguajë një
dënim të rëndë për njëqind vitet që vijnë”.
Për marrëveshjen turko-greke, të
shkëmbimit të popullsive me besime fetare të ndryshme (banuesit ortodoksë në
Turqi dhe banuesit myslimanë në Greqi, pavarësisht nga etnia), z. M. Norman
Naimark ka pohuar se traktati ishte pjesa e fundit e fushatës së spastrimit
etnik për të krijuar një atdhe etnikisht të pastër, mbi baza fetare për dy
shtetet, Turqinë dhe Greqinë. Historiani Dina Shelton në mënyrë të ngjashme
shkruan se “Traktati Lozanës kompletoi transferimin e detyruar të ortodoksve të
vendit” (ortodoksët në Turqi - myslimanët në Greqi). Kjo ide ishte një zgjidhje
e zbatuar nga veprimi i qeverive turke e greke në dëbimin e personave me besime
fetare të ndryshme midis dy shteteve.
Copëtimi i Shqipërisë në vitin 1913
dhe shkëmbimi i popullsive me besime të ndryshme, pavarësisht etnive, janë
shkaqet kryesore që kanë trazuar Ballkanin ndër vite, sidomos popullsinë etnike
shqiptare, duke filluar nga rajoni i Çamërisë, Janina e rrethinat, Meçova,
Konica, Grebeneja, Kosturi, Manastiri, Kosova, e deri në Mal të Zi.
Rrjedhojë e
këtyre vendimeve fatkeqe, shtetet përfituese, sidomos shteti Grek dhe ai Serb,
që në fillimet e zgjerimit të territoreve mbas Luftës së Parë Botërore,
ndërtuan strategjira diferencuese dhe diskriminuese ndaj banorëve të etnisë
shqiptare, me vrasje, rrëmbime pronash të paluejtshme, denigrim të banorëve,
shqiptarët etnikë i quanin myslimanë turq, të padëshirueshëm, tradhëtarë të
kombit grek pasi kishin ndërruar besimnin fetar, i trajtonin popullsi jogreke,
nuk u njihnin asnjë të drejtë dhe as të banonin në shtetin Grek.
Krijimi i këtyre
rrethanave dhe situatave tejet të vështira, u dhanë mundësira të mëdha qeverive
fqinje të kohës, të përfitonin nga shanset historike, duke u mbështetur
fuqishëm si ushtarakisht dhe fetarisht nga ana e disa shteteve me prirje
tolerancash të krishtere, fenomene që konstatohen edhe tek disa prej
udhëheqësve të sotëm europianë, sidomos me refugjatët sirianë.
Vdekje e mbetur gjallë
Qershor 1944. Nis tragjedia. Një skëterrë gjithpërfshirse pushtoi
çdo familje çame, kudo në fshatra dhe qytete. Tmerr dhe frikë në çdo qelizë të
banorëve të rajonit të Çamërisë. Çdo familje vendosi duart në kokë prej panikut,
u “trash” truri, u shokuan ndjenjat, zemrat dhe gjithë trupi u dridhej,
shfarosja dhe shpërngulja e dhunshme nisën të veprojnë me shpejtësinë e bishës.
Sinjali i parë erdhi nga Paramëthia. Burra, gra, fëmijë, pleq e plaka, të
moshuar e të sëmurë tejet të çoroditur, nisë udhën e gjatë të mërgimit, nën
prezencën e raprezaljeve çnjerëzore të bandave krimninale të Napoleon Zervës,
inspiruar nga Athina zyrtare e atyre viteve.
Lajmi u përhap
me shpejtësi në çdo vatër familjare të Çamërisë. Ujqërit, hienat dhe çakenjtë
grekë po vrasin dhe therin çdo njeri që u del përpara. Djegin shtëpi e vathë,
rrëmbejnë bagëti e pasuri nga të banorëve çamë myslimanë. Të gjithë banorët
ishin mbërthyer nga paniku, të çoroditur e të tmerruar, ashtu të pa organizuar,
filluan të groposin zahiretë, të marrim kafshët samariare, të hypnin në kafshët
e ngarkesave fëmijët e vegjël nëpër kosha, që i prëdornin për transportin e
ullinjve. Në samar, të sëmurët dhe pleqtë e pafuqishëm. Pak shtresa e mbulesa,
pak rroba për veshje dhe me nxitim nisën rrugën drejt veriut. Bagëtia e
prodhimet bujqësore mbetën pa zot, jo të gjitha mund të merreshin me vehte.
Pjesa më e madhe mbeti atje, i u nënështrua lukunive të ujqërve, hienave që
kishte lëshuar nazifashisti, racisti, gjqakpirësi Napoleon Zerva. Dhentë, dhitë,
kafshët, shpendët shtëpijake blegërinin, kakarisnin jo me tingujjt e zakonshëm.
Qentë me krye përpjetë lehnin me zë të veçantë, ndjenin kobin që kish nisur.
Ishte 22 korriku
i vitit 1944, ditë e premte, kur prindërit bashkë me ne fëmijët, dolëm nga
shtëpia dhe nisëm rrugën e mërgimit, sëbashku me familjarët e tjerë. Karvanët
me kuaj, mushka e gomerë, kope dhensh dhish, lopë e qé, ecnin avash se turma
ishte e të gjitha moshave. Një pjesë e mirë të ngarkuar me dengje rrobash për
veshje dhe fjetje, sigurisht jo të mjaftueshme, aq sa mundeshin dhe me atë
paraqitje, arritëm në Sajadhë më 15 gusht të vitit 1944 (fshat çam në buzë të
kufirit). Udhëtim që zgjati plot 25 ditë e netë. Me pushime të shkurtëra, nga
lodhja, sëmundjet, të uriturit, të ftohtit dhe frika se prapa nesh ishte bisha
e tërbuar. Edhe ata ecnin avash, por arësyeja e vonesave të tyre ishte se
humbisnin kohë për plaçkitje, djeg’je shtëpish, rrëmbime dhe vrasje të atyre që
ende nuk kishin nisur rrugën e mërgimit, sidomos fshatrat e rrethinave të
Agisë, Margëllëçit, të Mazarrekut, të Volës.
Nuk është fantazi, as ilustrim, është një e vërtetë
që shkruhet nga dëshmitari okular, por edhe e vërteta, kur është fjala për
tmerre, tragjedira, vrasje masive, therje, plaçkitje, vështirë se besohet. Për
tu besuar, kujtojmë tragjedinë,
gjenocidin që u realizua me popullin e Kosovës, krahun tjetër të shqiponjës, në
vitin 1999, nga “zerva i serbisë “, ku u ndoq i njëjti skenar, ajo e vrasjeve,
therjeve, djegjeve, shpërngiuljeve masive.
A mundet të
theret djali në sy të nënës?, a mund të përdhunohet vajza në sy të babait të
lidhur?. Ja pra, unë pyes dhe ju përgjgijeni të sigurtë duke thënë: Kurrën e
kurrës, kjo është mizori, antinjerëzore. Këto janë kryer nga andartët e Zervës
ndaj popullit çam, ashtu dhe nga paramilitarët e Arkandit serb. Këta kriminelë,
këta fëlliqsira, pushtetarë grekë e serbë, kriminelët i kanë ngritur në
piedestalë me monumente për të mos harruar bëmat e tyre çnjerëzore, ndaj
viktimave dhe për heroizmat e treguara si “kanibalë”.
Shpërngulja
masive nisi. Karvanët filluan të lëvizin, të trembur, të dremitur. Njerëzit të
brengosur, me llahtrari vazhdonin lëvizjet. Zëra fëmijësh që qanin për të ngrënë
e për të pirë, të sëmurë që lëngonin, të moshuarit hera herës uleshin për të
pushuar sadopak, me kokën prapa per dy arësye, për ç’ka linin pas krahëve, për
shtëpitë dhe gjithë jetën e tyre, mundin, djersën, trashëgiminë dhe tjetra për
frikën se mos afroheshin jetëmarrësit, andartët, kriminelët, hajdutët dhe
imoralët e kuçedrës Zervë, që kishin marrë përsipër plotësimin e urdhërit të
shtetit dhe kishës ortodokse greke.
Karvanët
vazhdonin rrugën të trembur, të tronditur, të lodhur, pashpresë sepse nga çasti
në çast afronte vdekja ose nga plumbat e “heronjëve” grekë, ose nga sëmundjet,
uria dhe të ftohtit, pse jo dhe nga lodhja, jo të gjithë kishin kafshë ngarkese
për të ecur kaluar. Thonë dhe bëjnë paralelizma me “karvanët biblikë”. Unë them
Jo. Karvanëve biblikë u prinin profetët, të cilët e dinin pse lëviznin nga një
vend në tjetrin, ishin të organizuar e të vetëdijshëm; ndërsa karvani i çamëve
ishte i pa organizuar, pa profetë dhe pa e ditur se ku do të arrinin. Këto
karvane ishin karvanet e mjerimit, të vuajtjeve, karvanet e vdekjes.
Në kokat e çamëve
vinin e iknin mendime të shumta e të ndryshme. Në ecje e sipër, të sëmurët rëndë
dhe fëmijët nga të paushqyerit vdisnin, vdisnin edhe njerëz të shëndetshëm dhe
në moshë të re si pasojë e torturave që kishin kaluar, apo e shënjestrave të
pushkëve që zbrazesishn herë pas here mbi turmat, që “shakaxhinjtë” grekë
provonin shenjastrat dhe mbasi trupi i vendosur në shënjestër palosej përdhe,
gajaseshin, qeshnin, sepse shenjestra vriste një njeri...
Grupe-grupe me bazë
familje, fisi apo fshati njerëzit vazhdonin rrugën me brenga të thella dhe me
merakun e pamasë për të shpëtuar fëmijët dhe prindërit e pamundut. Në ato
momente mendja nuk shkonte shumë larg, në ato ç’farë lanë prapa, pasi imediate
ishte të shpëronin jetët që ishin afër, shumë afër vdekjes. Në vazhdim të
udhtimit, përveç sa u tha, filluan edhe shirat të cilat e vështirësuan edhe më
shumë udhëtimin e pa fundditur.
Tek ura e
fshatit Vërselë, e cila ishte dëmtuar, për ta kaluar lumin, turma u fut në ujë,
u lagën dhe u thanë rrugës nga nxehtësia e trupit në lëvizje. Kalimi i lumit
Kalama (Thyamis), i fryrë nga ardhjet e ujrave të shirave të rrëmbyeshëm, ishte
tepër i vështirë. Motra ime, 11 vjeçe, e cila bashkë me kushurinjtë, shoqëronin
kafshët, për kalimin e lumit ajo u kap mbas bishtit të lopës,“Thëllënxës”. Po
atë ditë një grua me fëmijën e mbështjellë në kopan, shkoi deri në mes të lumit
dhe nga vërshimi i ujit, i shpëtoi kopani me fëmijën, e mori rryma. Nëna u sul
për të kapur kopanin me foshnjën e saj 9 muajshe, por... jo. Ishte e
pamundur..... U mbytën të dyja, nëna dhe foshnja!
Karvani i
vuajtjeve vazhdonte rrugëtimin i rraskapitur. Synimi: për të kaluar në anë tjetër të “Qafë Botës”,
ku ndan kufiri i Çamërisë me Çamërinë. Konispoli përfshihet në krahinën e Çamërisë,
por në vitin 1913 shpëtoi nga vendosja e kufirit me Greqinë, duke mbetur brenda kufirit etnik
shqiptar, pra në shtetin Shqiptar.
Sasia e ushimeve
të marra me vehte, në vrull e sipër gjatë largimit nga shtëpitë, po mbaronte.
Uria, e pranishme në çdo familje çame, ndikonte në dobësimin e energjive dhe në
trurin e njerëzve, filluan tu merreshine mënd, si efekt i mungesës së të
ushqyerit. Ata që kishin mundësi të merrnin tufën e bagëtive, herë pas here
thernin ndonjë dele ose dhi dhe mishin e ndanin mes tyre, por ishte e
pamjaftueshme, turma e njerëzve ishte e madhe. Graria shpërndaheshin në pllajë
dhe mblidhnin pushtanika, i piqnin, na i jepshin për të ngrënë, mblidhnin lëpjeta,
lakra të egra dhe me pak oriz i gatuanin. Shtynin vaktet. Lëngimet e të sëmurëve
sa vinin e shtoheshin, ofshama prej të moshuarve, qarjet fëmijësh për bukë e ujë
shoqëronin lëvizjet e turmave të atyre njerëzve shpresëpak. Kjo ishte gjendja
gjatë gjithë rrugës derisa grupe-grupe familjet çame zbrisnin tek fusha e
Vasilikoit, poshtë në perëndim të Konispolit.
Shpërngulja me
dhunë, dënimi i pashembullt i popullsisë myslimane të Çamërisë nga zervistët, u
realizua në sy e faqe të përfaqësuesve të shteteve të Europës, pjesa e mbetur
gjallë, e asaj popullsie, arriti të kapërcejë kufirin dhe nisi rrugëtimet nëpër
fshatra dhe qytete të Shqipërisë. Lëvizja e karvanëve ishte e ngadaltë, shumë e
ngadalt, sepse mbizotëronin lodhja, sëmundjet, uria, pafuqia e pleqve,
pavetëdija e foshnjave dhe e fëmijëve të vegjël. Edhe kafshët samariare me
ngarkesa, ishin me frymë, donin të pushonin, të kullosnin, megjithëse frika e
vdekjes që na ndiqte, sepse edhe vrasësit lëviznin drejt nesh me shpejtësi nga
jugu i Çamërisë drejt veriut; por, gjithçka bëhet brenda mundësive, edhe kur
vdekjen e shikon me sy që po afrohet.
Ndërmjet shumë
të torturuarve që kanë vdekur dhe të vrarëve në fshatrat çame, po sjellim në
kujtesë disa prej tyre, për të kuptuar vërtetësinë e gjenocidit grek ndaj
çamëve myslmanë. Dëshmitari Mehmet Nuhu tregon se “në gusht 1944 trupat e
komanduara nga major Papa Nika nga fshati Agjia, kapiten Anastas Rafti dhe
major Vasil Bullumi, kanë vrarë disa persona...” (të cilët Mehmeti i jep dhe
emrat e të vrarëve, shif tek libri “Amaneti Çam”, fq .91, botim i vitit 2011).
Riza Gjinika nga Margëllëçi, dëshmon: “major Vasil Bullumi dhe kapiten Miltiadh
Pilo Loli, veç djegjeve dhe plaçkitjeve që i bënë qytetit, kanë vrarë djalin e
tij, Abedinin 13 vjeç. Djalin ja djogji në furrë vetë kapiten Miltiadh Pilo më
29 nëntor 1944; ndërsa major Vasil Bullumi ka therur me thikë, në shtëpinë e
tyre më 22 qershor 1944 Qamil Abazin 75 vjeç dhe të shoqen Merjeme Qamilin 65 vjeçe.
Deshmitari Sulo
Emini nga fshati Sollopi, i nënprefekturës së Filatit, dëshmon: “Forcat e
ushtrisë geke hynë në Sollopi me datë 25 allonar (korrik) 1944, duke vrarë me
armë, pirovollo dhe murtaja. Nga frika, ne muarëm rrugën për në Filat. Rrugës
duke ecur forcat greke vranë 24 shpirt” (jep emrat e tyre). Sulua vazhdon: “ U
kam parë me sitë e mi, që kur ushtria zerviste hiri në fshatin tim, menjëherë i
vunë zjarrin Sollopisë dhe gjithë fshatrave të Shkallës dhe ne, duke ikur rrugës
për në Filat, kur kthenim kokën prapa shohim (shikonim) vetëm kamnua (tym) e
zjarr që dilte ka ato fshatra”. Xhaferr Abazi, Xhevdet Rizai, Sulejman Zeneli,
midis të tjerash dëshmojnë: “Thanas Rafti me pesë zervista, pasi çnderuan dhe
rrahën Adilenë dhe motrën e saj, i varën me kokë poshtë dhe pasi u morën parat
i therën të dyja në shtëpi. Ndërsa Bidekos i therën djalin në gjoks tek po i
jepte për të pirë. Abedin Prronjon, djalë 17 vjeç, e therën në sy të së ëmës, e
bënë copa-copa, një pjesë të kafkës së djalit e mori e ëma, Fatija, e cila e
ruajti, e mbështolli në gji”. Një tjetër ngjarje, nga të shumtat si këto, na e
sjell dëshmia e Fahro Zenel Qemalit nga fshati Karbunar, nahi e Paramëthisë, e
cila kujton: “Kur na erdhën në sabah (mëngjes) gratë, të cilat i kishin mbajtur
gjithë natën në huqumet dhe dëgjoheshin të bërrtiturat e grave dhe vajzave,
pasi përdhunoheshin nga grekët, paçë (pashë) me sitë e mi një grua xathur
(zbathur) që bërrtiste dhe që i tha N/kolonel Kranjajt: “Kështu bë qeveria, që
lëshon asqerët të na çnderojnë e të na shkliejnë (shqyejnë)?”. Gruaja që i
drejtohej N/kolonelit, quhej Mensure Bakiu!. (Marrë nga libri “Amaneti Çam,
botim i vitit 2011).
Ngjarje të tilla
të llahtarshme ishin të shumta, ato janë dëshmuar nga personat e pranishëm, në
prani të të deleguarve të ndryshëm të institucioneve shtetërore shqiptare dhe
organizatave ndërkombëtare. Për njohje të plotë me ‘to, informimi është
pasqyruar në Librat: “Masakra në Çamëri”, bot. i vitit 2009; “Amaneti Çam”,
bot. i vitit 2011, etj.
Sa vrasje, vdekje u bënë gjatë rrugës së
emigrimit, therje, përdhunime e rrëmbime gra e vajza. Nuk është nevoja e
ritheksimit të numrave, pasi jo vetëm që dihen, por më mirë të mos egërsohen
gjakrat e shpirtrat e njerëzve me ndjenja, njerzve të kulturuar, me moral, pasi
në ato situata, veprime të tilla vërtet ishin të pranishme, por absolutisht të
pa pranueshme. Shfarosjet dhe shpërnguljet masive vazhduan nga qershori i vitit
1944 deri në mars 1945 (Pa përmendur këtu shpërnguljen e çamëve gjatë viteve
1922-1925 me ndërrimin e popullsive greko-turke). Kjo është periudha skëterrë e
Çamërisë, periudha e tragjedisë së madhe, kulmet e masakrave, siç është në të
njëjtën kohë, kulmi i çmendurisë greke të asaj kohe, megjithatë, sot prap
guxohet e thuhet: “Çështja Çame nuk ekziston”.
Sipër kokave
tona, qielli gjëmonte nga zhurma e aeroplanëve të aleatëve; ndërsa forcat
gjermane, të cilat kishin nisur tërheqjen, ecnin gjatë bregdetit për të kaluar
në kufirin detar dhe tokësor shqiptar, por të pashqetësuar, pasi forcat e Zervës
krahas marrëveshjeve për mos sulmim reciprok, si efekt edhe i dëmtimeve dhe
humbjeve që patën nga forcat greke të ELLAS-it (partizanëve), ishin përqëndruar
në Korfuz dhe po rimblidhnin forcat për tu bashkuar me ushtrinë qeveritare të kryeministrin
Plastria.
Vështrimi drejt
pllajës së Sajadhës ndeshej me pamjet që krijonin familjet e shumta me djepe në
kurriz, me dengje, kafshët e ngarkesës ku kishin hipur fëmijët, pleq të sëmurë;
ndërsa kopetë me bagëti dhe qentë besnikë, të gjithë sëbashku ishin bërë sikur
ishte një kope e pandarë. Në atë situatë për karvanët e çamëve, shtroheheshin
tre rrugëzgjidhje, pasi prapa nesh vinin ndjekësit kriminelë, hajdutët dhe
rebelët e Greqisë; nga perëndimi afër, shumë pranë, kishim detin Jon; nga veriu
ishte kufiri me Shqipërinë, problemi qendronte tek rrugëzgjidhja, nga do e
merrnin drejtimin karvanët me njerëz, bagëti dhe kafshë?. Prindërit të gjëndur
përpara asaj situate, duhej të merrnin vendimin përfundimtar, cilën nga tre
rrugët duhej të zgjidhnin? Të qendronin në Sajadhë dhe të prisnin të na vriste
bisha greke, andartët e shfrenuar të Zervës dhe të përlesheshim me ‘ta, ne me
grushta dhe ata me armatime e mjete të tjera të forta? A po të hidheshim në det
e të mbyteshim të gjithë sa ishim? Së treti, duhej të kërkohej leje kalim kufiri,
duke shpresuar se do të lejoheshim të kalonim kufirin dhe të hynim në Shqipëri?
U zgjodh rruga për të kërkuar leje kalim kufiri tek partizanët shqiptarë që
ishin në kufirin e “Qaf Botës”.
Partizanë të
armatosur, me fytyra të qeshura që shprehnin dashamirësi, sigurisht pasi morën
pëlqimin nga instatncat më të larta të kohës, lejuan kalimin tonë për të gjithë
sa ishim dhe ata që pritej të vinin, megjithë ngarkesat dhe tufat e bagëtive.
Kur familjarët u njohën me pranimin e kalimit të kufirit, të gjithë të gëzuar
nxituan drejt “Qatë Botës”. Kështu, më 15 gusht 1944, karvanët e drobitur u
gjendën në fushën e Vasilikoit, poshtë Konispolit.
Kalimi i kufirit
u lejua. Turmat e njerëzve të drobitur nga mundimet, ankthi, frika, nxituan
drejt kalimit të “urës së shpëtimit”. Për një çast u harruan brengat dhe
njëfarë gëzimi i pushtoi zemrat tona, ndërsa bagëtia blegërinte dhe tingujt e
këmborave dhe zileve formonin një sinfoni orkestrale mikse, me ‘to përziheshin
dhe të qarat e fëmijëve, rënkimet e të sëmurëve, lehjet e qenëve dhe zërat e
dridhur të burrave që bënin thirjje të vazhdueshme për të nxituar turma drejt
kalimit të kufirit. Edhe sot më tingëllojnë ata tinguj të përzier: “Gisni
shpejt, dihmoni njëri-jatrin, mos lini asnjë gjë, shpejt, gisni moj motra, more
vllezër, të shpëtojmë jetën tënë”. Më në fund u ndamë nga vatani, u ndamë nga
malli e gjëja, u ndamë nga dhéu që kish ushqyer në shekuj e mijëvjeçarë, u
ndamë me pikëllim të thellë nga varret e të parëve.
Konispol 15
gusht 1944, Grupe-grupe, mbi baza familjesh, fisesh qendruam në fushën e
Vasilikoit. Një pjesë ngritën tenda me qylyma. Të tjerë nëpër trungjet e ullinjëve,
shumica nën qiellin e hapur. Konispoli me shtëpitë e bardha i shtrirë në kodër
dhe i rrethuar nga maja e Likojanit dhe mali i Saraqinit, i veshur me ullinj,
na mbushte me krenari. Na dukej se lëshonte rreze të forta shprese. Na bëhej
sikur thoshte: “Vllezër e motra çame, shpëtuat nga kuçedra vrastare, mblidhni
veten, merrni forca të nisni jetën. Tani jeni jashtë rrezikut të vrasjeve,
therjeve dhe grabitjeve”.
Konispoli në atë
kohë ishte edhe si kryeqendra e Çamërisë së veriut, Konispoli i Muhamet
Kuçukut, Osman Takes e sa e sa trimave me pushkë e penë, na priti me krahë
hapur. Nuk kaloi shumë kohë dhe burra e gra konispolate filluan të zbrisnin nga
qyteza, poshtë në Vasilikua me duar plot, disa me bukë, me djathë, qumësht, të
tjerë me ullinj të konservuar dhe krahas dhënies së ushqimeve na uronin mirëse
ardhjen, duke shprehur edhe kënaqësinë që shpëtuam nga vdekja. Këto ardhje-vajtje
nga qyteza tek emigrantët çamë, u kryen disa ditë, deri sa grupet e njerëzve me
kopetë e bagëtive që kishin shpëtuar, morën rrugëtimin për Delvinë, disa për në
Sarandë, të tjerë për në Vlorë të cilët udhëtimin e kryenin me benzinata.
Karvani filloi të lëvizte me degëzime në drejtime të ndryshme.
Në Konispol, nga
sëmundjet, uria, marazi, lodhjet, vdiqën shumë nga ne, fëmijë të pa ushqyer,
pleq e plaka të sëmura, pa asnjë lloj mjekimi. “Kllogjer”. Po ai, Kllogjeri
hapi dhéun, ku u varrosën shumë banorë të Çamërisë martire. Prindërit, lanë nën
atë dhé, foshnjat, fëmijët, atje u varrosën vajza, djem, gra, pleq dhe plaka.
Të gjithë ata, që u ishin sosur fuqitë, kushtet e domosdoshme të jetës.
Gjatë rrugës për
kalimin e kufirit dhe brenda kufirit të Shqipërisë, si efekt i torturave që
kishin hequr (vuajtur) nga zervistët, nga të frohtit, të paushqyerit dhe
sëmundjeve, vdiqën 2.775 frymë, sidomos në fshatrat rreth kufirit deri në
Delvinë.
Kurrë nuk do ta
harrojnë familjet çame ndihmën morale dhe materiale të pakursyer të familjeve
konispolate, kurajon që na dhanë, ngrohtësinë duke na mbushur zemrat plot me
shpresë, se, vërtet u larguam nga vatani, por erdhëm në gjirin e vëllezërve tanë
të një gjaku, të një fisi. Gjej rastin për t’i nderuar me respekt dhe për t’i
uruar konispolatët dhe të gjithë shqiptarët për atë ç’ka kanë bërë, për mikëpritjen
dhe bujarinë e treguar ndaj nesh në ato vite të tmerrshme kur edhe vetë Shqipëria
ishte në luftë, ende e paçliruar dhe që ishte në mjerim, si rrjedhojë e
pushtimit të gjatë nga fashistët dhe nazistët. U jemi borxhllinj e mirënjohës.
Prandaj urojmë nga thellësia e shpirtit për të patur e gëzuar vetëm ditë të
bardha, të lumtura dhe të forcohet e të mbahet fort e më fort, në përjetësi
respekti, dashuria ndaj njëri-tjetrit, të mos dëmtojmë të tjerët, kushdo
qofshin, kur janë të pafaj.
E lamë
Konispolin dhe u nisëm drejt Delvinës. Vështirësitë na ndiqnin hap pas hapi. Në Delvinë vdiq motra e vogël 11
muajshe, ajo vdiq pasi nëna nuk kishte qumësht për ta mëndur. Habibeja
vdiq me brumin e gëshhtenjave të ziera në gojë. E papërballueshme, e tmershme,
e trishtueshme, tepër e dhimshme ajo vdekje. Asnjëherë nga familja nuk është
harruar motra jonë foshnjë e quajtur Habibe. Emri i saj është i shkruar në
memorialin e Kllogjerit, lapidarin e pavdekësisë të të vdekurve nga sëmundjet,
uria dhe marazi që shkaktoi egërsia ortodokse dhe etno-raciste greke. Më pas,
po atje vdiq Haruni, xhaxhai i babait, i sëmurë në moshën 70 vjeçare, gjatë
qarjeve mortore dëgjohej të thuhej se vdiq nga marazi: “të preu marazi aga, na
gjoj junani që e vraftë Perëndia”. Por vdekjet nuk pushonin, kaluan tre ditë
dhe mbas xho Harunit, vdekja rrëmbeu nipin e tij, kushuririn tim moshatar,
Xheladinin 6 Vjeçar, i sëmur dhe i pangrënë. Vdekje të tilla shoqëruan lëvizjet
e çamëve gjatë gjithë rrugëtimit të emigrimit, derisa arritën në vendet që mendonin
se mund të ndërtonin jetën nga e para.
Disa familje,
bile dhe fshatçe, qëndruan në afërsi të kufirit, me shpresë për rikthim. Gjatë kohës
së qendrimit të tyre pranë kufirit me Greqinë, u përhap lajmi se qeveria greke
kishte lejuar kthimin e çamëve në vatrat e tyre. Me marrjen e atij lajmi, u
kthyen disa nga turmat drejt kufirit, arritën në Filat dhe fshatrat për rreth
si në Lops, Spatar etj. Por sa arritën, u pritën nga andartët grekë, mbeturinat
e ushtrisë zerviste, që ishin grumbulluar në Korfuz, u riaktivizuan dhe erdhën
me sopata, hanxharë, me thika e me pushkë, dhe me tërbim u sulën ndaj familjeve
çame, të cilët po riktheheshin të lodhur, të pangrënë dhe pa asnjë lloj
mbrojtjeje. Kasaphanë e vërtetë, vendi i quajtur Vaner, u bë thertorja greke për
çamët, pavarësisht nga mosha apo gjinia. Kjo tragjedi, ishte kurthi i fundit që
kurdisën zervistët grekë, por më vonë. u muar vesh se me zervistët ishte dhe
qeveria greke me kryeministrin Plastria në krye, të cilët bënë gjoja marrëveshjen
e Varkizës, ku ELLAS-i, që zotëronte territoret e Thesprotisë, u a dorëzoi atyre “pushtetin” me “mirëkuptim”.
Familja jonë
bashkë me shumë familje të tjera u nisëm nga Delvina për në Gjirokastër, pasi
qendruam disa ditë në Gjirokastër, u nisëm për në Këlcyrë dhe prej Këlcyre
morëm rrugën për nga veriu duke kaluar fshatin Ballaban drejt Beratit. Me
floritë që kishte Nuja (nëna) ime, që dikur ishin stoli që vareshin në qafë, u
bë i mundur udhëtimi duke paguar karvanjarët (agojatët), të cilët, megjithëse
kishte trokitur dimëri, shirat dhe të ftohtit arrinin deri në palcë,
sakrifikuan dhe na transportuan me kafshët e tyre, në mes të dëborës dhe shiut
që nuk pushoi asnjë ditë gjatë atij udhëtimi, me rrugë të vështira,
gropa-gropa, herë kalldrëm dhe herë baltë që rrezikoheshim nga rrëshqitjet,
deri sa duke gdhirë një mëngjes, nëpërmjet mjegullës së dëndur, arritëm të
shikoninm shtëpitë beratase në atë shpat mali.
Kaluam male e
kodra, kapërcyem vështirësitë e motit kapriçioz, por ja dolëm, para nesh u
shfaq qyteti i Beratit, qyteti i një mbi një dritareve, Berati afro 2400 vjeçar,
qyteti i Onufrit, i Babë Dud Karbunares dhe i shumë trimave të shquar në
histori. Edhe këtu na priti bujaria e familjeve beratase, duke na ofruar
strehim dhe ushqim, kurajo për të kapërcyer dëshpërimin e madh dhe të dukshëm në
sytë dhe në gjithë qënien tonë, pavarësisht nga
moshat e ndryshme. Mbas disa ditësh, përsëri nisi udhëtimi, kësaj radhe
kishim drejtimin drejt Durrësit. Ai ishte mendimi i kryefamiljarëve tanë. Ashtu
u bë, filluam të ecnim, kaluam Kuçovën dhe arritëm në Lushnjë. Udhëtimi ishte i
vështirë, raskapitës, por shpresa na fuqizonte. Durimi superior ndaj dëshpërimit.
Kur arritëm në Lushnjë, për herë të parë u bë e pranishme dora e pushtetit,
megjithëse ende nuk kishte dalë nga lufta plotësisht, u përpoq për të na ardhur
në ndihmë. E ndjej të arësyeshme për të shkruar përmbajtjen e një dokumenti, ku
tregohet preokupimi i qeverisë shqiptare që në fillimet e saj. Dokumenti u lëshua
nga kryesia e këshillit N. Ç. Lushnjë me datë 19 janar 1945, ku thuhej:
“Leje udhëtimi.
Familja e përbërë prej tetë vetash emigrantë çamë Beho Nuho për instalim në
Durrës, prandaj janë të lutura të gjitha këshillat N. Ç. dhe komandat e vendit
që kësaj familjeje t’i sigurohet mjeti i udhëtimit, prej Lusnje deri në Durrës
e gjithashtu të strehohen e me ushqime”. Dokumenti nënëshkruhet nga Kryetari i
këshillit N. Ç. (Rakip Jaçellari) dhe i miratuar nga komanda e vendit në Lushnjë.
Me marrjen e
lejes së udhëtimit, na dhanë edhe njjë makinë, e cila na çoi deri tek ura e
lumit Shkumbin, në afërsi të Rrogozhinës. Më tej makina nuk shkonte dot, sepse
ura ishte shkatërruar nga gjermanët. Lumin e kaluam me një trap dhe mbas disa
orësh u gjet një karrocë, e cila kundrejt pagesës, na çoi deri në “Banjat” (sot
plazhi) e Durrësit, më 24 janar 1945. Në Durrës përkohësisht u sistemuam në një
shtëpi përdhese me dy dhoma, atje u strehuam 4 familje. Ajo shtëpi ndodhet edhe
sot në plazhin e Durrësit. Mbas dy muajsh familja jonë u sistemua në një dhomë
në godinën që sot është Bashkia e Durrësit. Që nga dita e parë e strehimit në
dhomën e Bashkisë, babai mori një shkresë nga autoritetet e vendit, ku i jepej
e drejta të merrte bukë dhe gjellë falas në një restaurant për tetë personat e
familjes. Kaluan tre muaj në atë gjendje, derisa babai u sistemua me punë në
fshatin Qerret të Durrësit. Kështu mori fund udhëtimi ynë, plot 6 muaj, nga 22
korriku i vitit 1944 deri me 24 janar 1945.
Të tilla ishin
udhëtimet për të gjitha familjet çame, mes vështirësive të të gjitha llojeve.
Duhet theksuar se çamët për vendbanime zgjodhën kryesisht ato qytete dhe
fshatra ku kishte ullinj dhe që ndodheshin në afërsi të detit, kjo zgjedhje kushtëzohej
me përshtatjen e klimës së vendbanimeve të tyre dhe të paraardhësve gjatë
mijëvjeçarëve. Më në fund, karvanet e vuajtjeve, me grupet e familjeve çame i
mbaruan udhëtimet e gjata, ku u ndeshën me vështirësitë e gjithëllojshme, të
cilat nuk janë të pamundura për tu kuptuar nga kushdo.
Udhëtimet vërtet
përfunduan dhe kjo ishte njëra anë e emigrimit, por ana tjetër ishte sigurimi i
vazhdimësisë së jetës. Kërkoheshin
mjetet e jetesës, të cilat dihet sigurohen me punë. Shqipëria sapo ishte
çliruar tashmë, por asaj i mungonin fabrikat, uzinat, investimet, papunësia
ishte e përgjithshme, si për vetë shqiptarët dhe për shqiptarët çamë të ardhur.
Të
sigurosh jetën, duhet të ushqehesh dhe të ushqehesh duhet të punosh. Ky fakt
ishte real, ndërsa zgjidhja e errët, e largët, e pa shpresë!. Varfëria, mungesa
e ushqimit dhe e veshjes, të shpien në derë të hasmit, thotë populli. Burrat
çamë filluan të shkojnë derë më derë, shtëpi më shtëpi për të gjetur ndonjë punë,
si për të bërë ndonjë mur, ndonjë meremetim, lyerje, transport, prerje drush, të
zhvisnin dhe të shkoqnin misra, pra ç’fardo lloj pune, të cilat në vendin e
tyre nuk i bënin çamët, pasi shërbenin të tjerët, jo çamët. Ishin pikërisht këto
punë që e detyruan për një farë periudhe kohe të shkurtër të ulnin prestigjin e
shqiptarit çam kryelartë, që para 1912 nuk dinte ç’ishte vuajtja, mjerimi,
fukarallëku.
Çamët e deryruar
nga rrethana tepër të veçanta dhe tejet të vështira, filluan të punonin nëpër
skela, apo mole, ose siç thuhet sot nëpër porte, për të nxjerrë bukën e gojës,
për të mbajtur frymët gjallë. Koha ecte e bashkë me ‘të ndryshonte edhe gjendja
ekonomike e familjeve të ardhura çame. Ata i u përveshën punës, filluan të
shkonin nëpër shkolla, filloi normalizimi i jetës. Vitet e para të ardhjes, çamët
pasi informoheshin për vend qendrimet e njëri-tjetrit mundoheshin të afroheshin
me banime, kështu u grumbulluan në ato qytete dhe fshatra ku kishin lidhjet e
tyre fasmiljare dhe fisnore, apo dhe të fshatrave ku kishin bashkëjetuar. Filluan
ndërtimin e kasolleve me kashtë, si strehimet që bënin blëgtorët nëpër stane, në
vartësi të kushteve dhe mundësive ekonomike të seicilit. Kasollet me kashtë,
apo me qerpiç, i ndërrtoni brenda një dite e nate bashkarisht duke ndihmuar njëri-tjetrin,
pa pagesë.
Refugjatët çamë
pas shpërnguljes me dhunë, për të kërkuar ndreqjen dhe të vihej në vend
padrejtsia, u vunë nën drejtimin e Komitetit Antifashist Çam (KAÇ), i cili bëri përpjekje të mëdha në drejtim të
ndërkombëtarizimit të problemit çam, për riatdhesimin dhe kthimin e pronave dhe
pasurive të grabitura. Për këtë qëllim, në shator të vitit 1944, u mblodh
Kongresi i Parë Çam në Konispol dhe me datë 23 korrik 1945 u mblodh Kongresi i
Dytë Çam në qytetin e Vlorës.
Nga shtatori i
vitit 1945 deri në pranverën e vitit
1947, Shqipëria mori rreth 26 milionë dollarë ndihma të ndryshme në mallra, nga
ajo shumë është deklaruar në atë kohë se 1, 2 milionë dollarë mallra i janë shpërndarë
refugjatëve çamë. Në dijeninë time nga ato ndihma nuk përfitoi asgjë familja
ime dhe as ndodnjë familje nga fshati ynë, apo nga fshatrat për rreth si Dramësi,
Dhërmica, Varfanji, por nga ndihmat përfituan familjet e disa qyteteve, sidomos
të Filatit, Paramëthisë, dhe ndonjë familje pranë personave që kujdeseshin për
ndihmat, të cilat dërgohshin nga UNRA (OKB-ja sot).
Për ndërkombëtarizimin
e “çështjes çame” vazhduan përpjekjet deri në vitin 1947. Më pas, jo vetëm që
nuk u trajtua ky problem, por ta themi ashtu siç është, ajo u mbyll dhe po të
flitej më për ‘të, pasojat ishin tepër të ashpra, sidomos pas mos pranimit të
djemve dhe burrave çamë për të shkuar në frontin e luftës në Vidohovë, gjoja në
përkrahje të demokratëve grekë. Kjo situatë vazhdoi deri në vitin 1991, kur
demokracia, megjithëse tepër e brishtë, hapi dyert e fortesës së heshtjes së
“Çështjes Çame”.
Vitet kaluan dhe
gjendja ndryshoi, çamët tashmë ishin përfshirë në të gjitha fushat e jetës, me
aftësitë e tyre mendore dhe fizike po jepnin maksimumin për të shprehur mirënjohjen
ndaj popullit vëlla shqiptar ose vendasve, siç thuhej në ato kohëra, si dhe për
të rritur nivelin ekonomik dhe kulturor të familjeve të tyre. Burrat çamë në punë
e sipër teguan se ishin punëtorë, të sjellshëm, besnikë, të zgjuar, nuk tërhiqeshin
ndaj vështirësive, përkundrazi, punonin me përkushtim, të angazhuar plotësisht
dhe krah për krah me vëllezërist e tyre, në kantiere, në uzina, miniera, në
fabrika, në ndërrtimin e hekurudhave, të rrugëve, në kooperativat dhe ndërmarrjet
bujqësore, në hidroçentrale, në tharjet e kënetave, në ndërrtimet e ujësjellsave,
të hapjes së kanaleve e rezervuarëve ujitës, në ndërrtime banesash, në ndërmarrjet
komunale, të artizanati, kudo, sikundër, për hir të vërtetës cilësojmë, një
pakicë e vogël u përfshi në arësim, në administratat shtetërore, në ushtri etj.
Emergjenca e mëkëmbjes
së ekonomisë së pas luftës, dalëngadalë po kapërcehej, një fazë e re zhvillimi
ekonomik e kulturor po fillonte, stabiliteti po hidhte baza, një hop tjetër cilësor
e sasior po zinte vend. Filluan të hartoheshin planet 1 e 2 vjeçarë dhe më pas
ato 5 vjeçarë, zhvillimi po ecte me ritmet e parashikuara. Shteti u forcua dhe
po merrte formë. Tashmë ishin krijuar të gjitha institucionet përbërse të
shtetit.
Udhëheqja e
Partisë dhe e shtetit po konsolidonin pozitat e tyre. Megjithë propagandën për
luftë kundër kultit të individit, ai po hidhte shtat, baza tepër të forta, individi
u kthye në gjithçka, prej tij vareshin e ardhmja e vendit, e partisë, e shoqërisë.
Brohoritje, ovacione dhe duartrokitje frenetiket dëgjoheshin nëpër salla
mbledhjesh, jubilesh, plenumesh, kongresesh, vizitash nëpër rrethe, kudo në përurime,
në çdo skaj të atdheut u shkruan parrulla në male të larta me shkronja të mëdha
që binin në sy nga larg, ato i thurrnin lavdi prijësit, të pazëvëndësuesit,
legjendarit të partisë, të pushtetit popullor, demokracisë së proletariatit,
lavde miqësive të vendeve mike të të njëjtit ideal e të tjera të kësaj natyre,
që nuk kanë interes për trajtim të veçantë.
Arritja e këtyre
rezultateve, krahas anës pozitive që sollën vitet e para të pas çlirimit në
ekonominë e vendit, duke qenë se u përqëndruan në një dorë, patjetër do pësonin
dhe fazën tjetër, atë të rënies, të degradimit ekonomiko-shoqëror.
Idealet për të
cilat luftuan njerëzit për çlirimin e atdheut dhe puna plot vrull e guxim, dalëngadalë
po humbisnin pa u ndjerë në gropat e zeza që pjell kulti i individit, diktatura
dhe megallomania. Për të arritur në këto nivele drejtimi e nënështrimi të popullit,
filluan të merreshin masa dhe të nderrtohehin strategji të fshehura në thelb,
por të zbukuruara në paraqitje.
Krahas
konsolidimit të shtetit, kupto-vendosjes së Unit, ndaj njerëzve të mençur,
profesionistëve, intelektualëve me horizonte dhe kulturë, të cilët fitonin
simpatinë e masave punonjëse (siç shpreheshim në ato kohë) duhej të ngriheshin
grupet dhe grupazhet anti-parti, grupet armiqësore të partisë, popullit dhe atdheut.
Filloi nga veprimi strategjia ogurzezë, si ndaj shqiptarëve me prejardhje
familjesh me emër, ashtu edhe ndaj shqiptarëve çamë, të cilët po tregonin nivel
dhe ishin ngritur në poste të larta shtetërore. Goditja e parë u dha me
“hedhjen e bombës” në ambasadën Sovjetike në vitin 1951, ku u akuzuan ndër të tjerë
edhe figura çamësh të shkolluar, me konsiderata në rrethet shoqërore. Ndaj tyre
masat ishin tepër të rënda, pushkatime dhe internime. Ndërsa pak vite më parë,
në vitin 1949 për të zbapsur ushtrinë greke në Vidohovë iu kërkua burrave dhe
djemve çamë të shkonin të luftonin në Gramoz, e më pas të vazhdonte lufta për
“çlirimin e Çamërisë”, kur dihej se burrat dhe djemtë çamë nuk ishin nënshtetas
shqiptarë dhe nuk kishin detyrime për kryerjen e shërbimit ushtarak. Ishte e
qartë, veprimi ishte një manovrim i papëlqyer dhe i padobishëm, pasi kur çamët
në vitin 1944, kishin kërkuar ndihmë që ndonjë nga batalionet shqiptare ti
vinte në ndihmë popullsisë çame, e cila po martirizohej nga zervistët, kërkesa
nuk u muar në konsideratë dhe atyre banorëve u ndodhi gjëma. Burrat dhe djemtë
çamë nuk shkuan në Gramoz dhe si rrjedhim mjaft prej tyre u dënuan, disa u
dërguan në internime për të punuar në tharjen e kënetave në Maliq të Korçës, në
Tërbuf të Lusnjës, etj.
Përsëri dalin në
pah njerëz të tjerë të zgjuar, energjikë, me reputacion si nga shqiptarët
vendas dhe nga shqiptarët çamë dhe përsëri mbi ‘ta, bie rëndshëm shpata e
“Demokleut”. Konferenca e Tiranës në vitin 1956 dënoi, burgosi dhe internoi
mjaft intelektualë me zë. Disa prej intelektualëve çamë, të nivelit të lartë, të
aftë për drejtim, besnik ndaj Shqipërisë dhe vëllezërve shqiptarë, kryenin me përkushtim
dhe devotshmëri detyrat e ngarkuara, por ata, pa u kuptuar ishin ngjitur në
poste të larta, të rëndësishme të pushtetit, gjë kjo që nuk i pëlqente udhëheqjes
“sy patrembur” e të “sprovuar” të partisë dhe të pushtetit, sepse po prekej
“Uni”, i cili po gdhëndej dalëngadalë në të gjitha qelizat e strukturave shtetërore
e partiake në Shqipëri.
Në ato kushte, duhej vepruar. U krijua grupi antiparti me armiq të
popullit dhe të atdheut, me në krye
komandantin e flotës luftarake detare shqiptare. Siç e dimë, ai “grup
amiqësor”, kishte anëtarë atdhetarë, luftëtarë dhe intelektualë çamë, me
kontribute të veçanta e të merituara, si në Luftën Nacional Çlirimtare dhe pas
saj.
Trima, patriotë
të tillë, sillnin rrezik për Unin nesër, prandaj u gjykuan dhe mjaft prej tyre
u pushkatuan. Propaganda e medias së shkruar dhe radiot gjatë viteve 1960, vollën
vrer, jo vetëm ndaj anëtarëve të atij grupi të sajuar armiqësor, por me zell
propagandohej se çamët ishin tradhëtarë, të pabesë. Fiilluan internimet,
shkarkimet nga administratat. U krijua një situatë tejet e nderë, e tensionuar,
pasiguria u rishfaq në vatrat e familjeve çame. Në ato vite u krijuan situata
jo të këndshme, po mbaheshin qendrime jo dashamirëse, veç përçmime, nënvleftësime,
përbuzje, herë të hapura dhe herë të heshtura, qendrime të cilat patën ndikime
të forta në të gjtha familjet e shqiptarëve të Çamërisë. Rezerva për punësime në
zyrat, në administrata, qoftë dhe të niveleve të ulëta, pasi për vende pune në
administratat e larta nuk bëhej fjalë. Nuk zgjidheshin deputetë nga komuniteti
çam, jo se kishte ligj për këtë, por vepronte në heshtje seleksionimi gjatë kandidaturave,
në një kohë që kishte deputetë nga minoritetet, bile dhe shumë në raport me strukturën
specifike që kishin në krahasim me numurin e popullsisë. Kështu pak e nga pak,
popullsia e komunitetit çam, mbeti jashtë përfshirjes në grupe shoqërore, tashmë
ajo po mbetej pakicë, megjithëse ishte pjesë e pandarë e shumicës, pra ajo nuk
ishte as minoritet, por shumicë me trajtim më pas nga minoritetet, e thënë
shqip, u trajtua popullsi e dorës së tretë.
Banorët e
komunitetit çam, po bëheshin viktimë përsëri, në një formë tjetër dhe më e
keqja nga përfaqësuesit e vëllezërve të saj, rrjedhojë e propagandës së
shfrenuar që kryhej ndaj saj, e inspiruar nga udhëheqja e lartë e partisë dhe e
shtetit shqiptra. Sigurisht, diktatura dhe ai që e polli atë diktaturë, ndjehej
mjaft mirë, i kënaqur dhe i qetë se po ecte strategjia për ta bërë Shqipërinë e
mbetur, çiflik të tijin, ai me grupazhet e sajuara dhe me forma të tjera asgjësoi
me radhë miqtë dhe shokët e tij, derisa mbeti i vetëm nga bashkëluftëtarët e të
njëjtit ideal.
Për shqiptarët
çamë, filluan halle të tjera të mëdha, tashmë ata bisedonin vetëm brenda
familjes dhe të afërmëve të tyre, duke këshilluar që të vazhdonin punën, t’i
ruheshin provokimeve, të heshtnin dhe të ruanin qetësinë. Provokimet, nëpërkëmbjet,
shpifjet, sharjet e qëllimshme për reagim, u bënë bashkëudhëtare me çamët e
heshtur dhe punëtorë.
Gjithkujt i tërheq
vemendjen fakti i heshtjes së “Çështjes Çame” nga shteti shqiptar për gati 45
vjet, si efekt i mbjelljes së farës së përçarjes mes shqiptarëve vendas dhe çamëve
bujtës, duke hedhur baltë mbi çamët, me anë të përçmimit e nëpërkëmbjes, për tu
parë me sy shtrëmbër; por kjo politikë e ndjekur kurrë nuk arriti synimin, vëllezërit
shqiptarë e çamë, bashkëpunojnë dhe kanë rrespekt, miqësira dhe dashuri për njëri-tjetrin,
sëbashku kanë kapërcyer vështirësitë e ndryshme ndër kohëra dhe kanë ndarë mes
tyre si gëzimet edhe hidhërimet. Qëllimi i Unit, për qendrimet e mbajtura ndaj
komunitetit çam, ishte të mos konfliktohej me shtetin fqinj (Greqinë), ai nuk
kërkonte të mbrohej minoriteti çam në Greqi, sepse atij i mjaftonte Shqipëria e
copëtuar, interesi i tij ishte arritur, me aq sa zotëronte, prandaj ai ndjehej
i qetë, i sigurtë në drejtimin e përfitimeve të parashikuara.
Trajtimi i
diferencuar dhe i rezervuar ndaj shiptarëve çamë ishte real. Veç sa sipër, ajo
vërtetohet edhe me veprimet që kryheshin në rastet kur një qytetar çam bënte
kërkesë për tu anëtarësuar në parti. Atij, veç kërkesave që duhej të plotësonte
sipas statutit të partisë, i kërkoheshin edhe dokumenta të veçanta, specifike,
të caktuara me udhëzime të veçanta të KQPPSH. Këto dokumente specifikë u
kërkoheshin vetëm qytetarëve me origjinë çame dhe askujt tjetër, dmth as shqiptarëve
vendas, askujt nga minoritetet me banim në Shqipëri!. Sigurisht ky veprim ndaj
kësaj pjese popullsie ishte diskriminues dhe me gjykim logjik, tregonte se
popullsia e komunitetit çam nuk përfshihej në shtresat shoqërore si shqiptar
apo minoritet, as pakicë, pra mbetej jashtë këtyre klasifikimeve, megjithese
ishte racë e pastër shqiptare dhe me
virtyde të larta. Jeta e ka vërtetuar se ai komunitet sikundër dhe shqiptarët
vendas që janë të një gjaku, janë punëtorë, të zgjuar, të shkathët, kryelartë,
të panënështruar, të papërulur para çdo vështirësie e pengese apo padrejtësie.
Ata asnjëherë nuk arrijnë të kërkojnë
mëshirë, por kërkojnë vetëm drejtësi, barazi dhe liri.
Këto tipare dhe
karaktere burojnë nga genet e fiseve ilire të thesprotëve dhe kaonëve, tipare
dhe virtyde jo të kultivuara, por janë thjeshtë natyrale. Në saje të taktikave
dhe strategjive të përdorura, udhëheqja e partisë dhe e shtetit, u qetësua
nga popullata çame, megjithatë nuk u
ndal, vazhdonte të seleksiononte nëpërmjet sistemit të eleminimit, njerëzit apo
krahinat, familjet që mund ti krijonin rreziqe. Duhej thelluar lufta e klasave.
Ky ishte konkluzioni. Një e treta e popullsisë i u nënështrua luftës së
klasave. Përsëri ekzekutime dhe internime.
Partia krijoi
edhe leva të tjera. Dolën në plan të parë leva të tilla si: kontrolli punëtor e
fshatar, përfshirja në administratat e të gjitha niveleve nëpunës nga radhët e
e klasës punëtore, pavarësisht nga niveli i arësimimit dhe profesionalizmit,
qarkullimi i i kuadrove, kryerja e punës fizike nga ana e kuadrove etj. Leva që
ndikuan së tepërmi në ndrydhjen e nisiativës së nëpunësave të mirëfilltë të
administratave dhe anës profesionale të fushave të ndryshme, si dhe drejtimi me
kopetencë i ekonomisë dhe kudo, pasi gjithçka do të kalonte në sitën e partisë
dhe të levave të lartpërmendura. Ishin këto leva, që ndikuan në keq qeverisjen
dhe sollën uljen e ritmeve të rritjes ekonomike, lënien në statukuo dhe gjatë
viteve 1970 e më pas, vendi u përfshi nga kriza ekonomike. Nuk do ndalemi për këto
probleme, por ekonomia e vendit arriti kufirin e varfërisë së “masave
punonjëse”, deri sa u vendosën racionet dhe listat për produktet ushqimore.
Sidomos të theksuara në vitet 1980.
Trajtimi i
fakteve të mësipërme, absolutisht nuk ka ndikuar apo cënuar respektin, dashurinë,
vëllazërinë, konsideratat dhe mirënjohjen e thellë e të përjetshme tek
popullata çame me banim në Shqipëri, ndaj shqiptarëve dhe Shqipërisë “Mëmë”.
Trajtimi i këtyre fakteve bëhet me qëllimin e vetëm për të nxjerrë në pah se
ato janë dobësi, paaftësi të qeverisjes së vendit dhe duhen mbajtur parasysh për
të shërbyer si përvojë e hidhur dhe për të mos u përsëritur kurrë nga
qeverisjet e sotme apo edhe ato në të ardhmen.
Personalisht nuk mund ta imagjinoj kurrë që të
mos respektoj dhe kujtoj me admirim të thellë shokët dhe shoqet e fëmijërisë, të
shkollës fillore në Qerret të Durrësit, në Çermë Biçak, shokët dhe mësuesit e
shkollës unike në Rrogozhinë, të shkollës së mesme dhe të lartë në Tirane! Edhe sot ata
janë pranë meje, kujtohen me nderim, kur shoh fotografitë apo kur
takohemi, përshëndetemi me shumë dashuri e mall. Si mundet të mos kujtoj me
shumë mall e nderim shokët dhe shoqet e punës me të cilët kam kaluar shumë ditë
të lumtura e të gëzuara, kemi kryer me përgjegjësi dhe ndërgjegje të lartë
detyrat e përbashkëta që na ishin besuar, siç janë ata të Rrogozhinës, Peqinit,
Dumresë në Elbasan dhe Tiranë. Apo shokët e shoqet e gjithë rretheve të vendit,
me të cilët kam bashkëpunuar për një periudhë të gjatë kohe dhe sot të gjithë i
kujtoj me shumë raspekt e mall, sikundër edhe ata ruajnë e gëzojnë të njëjtat
ndjenja.
Këto ndjenja të
përbashkëta mes popullit shqiptar dhe komunitetit çam janë të vetëdijshme,
burojnë nga shpirti e nga zemra e secilit, ato u forcuan akoma më shumë në jetën
e përbashkët e të përditshme, u bënë më të forta si kundërpeshë ndaj
qeverisjeve të këqia, nuk mundet që qeveritë të arrijnë të realizojnë qëllimet
e tyre përçarëse mes popullit. Populli shqiptar është një dhe i vetëm, si në
Shqipëri, në Kosovë, në Mal të Zi, në Maqedoni, i çamëve në Greqi (Çamëri), dhe
i çamëve në Shqipëri.
Ardhja e çamëve
nga Çamëria, pavarësisht se u shpërngul me dhunë, dhe kjo lëvizje ishte gjë
shumë e keqe, solli edhe një të mirë të madhe. U takuan vëllezërit me vëllezërit,
por duke qenë në krahina të ndryshme dhe nën influencat e pushtuesve, disa
tradita, zakone, doke, në një apo tjerën pjesë të popullsisë kishin rënë në
harresë, pikërisht ky bashkim bëri të mundur freskinë e tyre, ripërtëritjen për
të mos u harruar kurrë.
Historia i jep kuptim jetës. Ajo ruan nëpërmjet legjendave, gojëdhënave,
proverbave, fjalëve të urta, përrallave, shkrimeve e vizatimeve përvojat e mira
dhe të këqia që ka kaluar njerëzimi ndër brezni. Historia e pashkruar dhe e
shkruar u tregon njerëzve se si ka qënë vepruar në këtë apo atë kohë, kur, ku
dhe pse është vepruar keq, mirë dhe pasojat. Të gjitha këto, për të shërbyer në
çdo kohë që të dimë të zgjedhim veç veprimet dhe veprat e mira, të korigjohen të
këqijat, të dobëtat, padrejtësitë duke kërkuar falje për ç’ka është bërë keq në
një kohë të caktuar dhe të bashkëpunohet për të konsoliduar veprime të reja në
zhvillimin ekonomik, kulturor, në rritjen e sigurisë e të mirëqënies së
popullit.
Kam bindje se Bashkimi Europian dhe Greqia, anëtare e së cilës është, do
ta trajtoj me urtësi “Gjenocidin grek ndaj çamëve” dhe do të arrijë të korigjojë
gabimet e bëra në dekadat e para të shekulli XX. Komuniteti çam,
kërkon vetëm drejtësi, as më shumë dhe as më pak.
Nuk është dhe as
ka për të qënë zgjedhje e zgjuar, qendrimi narcist i shtetit Grek se “Çështja
Çame qenka inekzistente”. Ajo vërtet është vrarë, therur, dëbuar masivisht,
është heshtur, në mënyrë simbolike ajo ka 72 vjet e vdekur, por është e vdekur
e mbetur gjallë, është në jetë dhe e tillë do jetë.
Tetor 2016.- Nga Fahri
Dahri
No comments:
Post a Comment