Pa Mitrovicën nuk ka kuptim Kosova
Politika kombëtare nuk duhet ta harroj pwr asnjë çast “çështjen
Mitrovica”
Nuri Dragoj, doktor i
shkencave historike
Libri i Ramadan Kelmendit “Gërshetime
faktesh në përplasjet politke”, na tregon se Mitrovica është zona e betejave të
mëdha, që kanë hyrë në histori si emblema e saj. Ajo është kapilari që lidh
sakrificat mbinjerëzore të shqiptarëve të Kosovës në përpjekjet shekullore për
pavarësi nga sundimi serb, është etaloni i besnikërisë dhe patriotizmit, ku çdo
banor i asaj zone ndjehet krenar për identitetin e vet. Mitrovica është pjesa e
zhuritur dhe e goditur rëndë nga okupatorët, por ajo është njëkohësisht edhe
barrikada e rezistencës apo treguesi i qëndresës shqiptare. Ajo është djegur e
mitraluar disa herë dhe burrat e pafajshëm të kësaj zone janë vënë me qindra
herë para murit të pushkatimit të pushtuesve. Por trimat e kësaj toke, ku
shkruheshin gjithmonë qartë vetëm fjalë lirie, mbi pellgjet e gjakut të luftës
mbollën pemën e lirisë. Mitrovica nuk është dorëzuar asnjëherë dhe duke
shtrënguar në trup një koleksion plagësh, kjo zonë ka rigjeneruar vetveten,
duke u kthyer në fortesë të papushtueshme të qëndresës. Në Mitrovicë, ku kanë
munguar historianët a shkrimtarët e mëdhenj, nuk kanë munguar komandantët e luftrave
çlirimtare, heronjtë dhe dëshmorët, patriotët dhe nacionalistët, të cilët, të
gjithë së bashku, zbukurojnë aureolën e Nënës Shqipëri. Vet Mitrovica nëpër
shekuj ka mëkuar njerëzit e saj me vlerat e humanizmit dhe respektit, prandaj
për këtë arsye secili banor atij qyteti, ndihet me fat që ishte bir i asaj treve
të përvuajtur, por të lavdishme.
Duke
shfletuar këtë libër, nuk është e vështirë të shohësh që Ramadan Kelmendi na
shfaqet si një hero, jo vetëm i Kosovës, por i krejt çështjes shqiptare. Ai ka
qënë një politikan i shkëlqyer, diplomat bashkëkohor dhe një gazetar për ta
patur zili. Në shkrimet e tij në median e shkruar, si dhe në intervistat e dhëna,
na rezulton një publicist skrupuloz, që nuk bënë kompromis me askënd para së vërtetës,
para mbrojtjes deri në sakrificë të Mitrovicës në veçanti dhe Kosovës në tërësi,
mbrojtës i shqiptarizmës. Një person që di të shkruaj, pa shumë ujëra në frazat
e veta, problemor, i qartë në mendime, konkret dhe vizionar, gazetar që di të
respektoj etikën, por që nuk i trembet kritikës, analist që u paraprin
ngjarjeve dhe jurist mjaft i mirë i së drejtës. Stili i Ramadanit
është i qartë, i saktë dhe ai anon nga lakonizmi, gjë që nuk është aspak e
lehtë për t’ia universalizuar mendimet dhe idetë e tij. Për të shpërthyer
kufijtë e kufizimeve provinciale, ai i ka dhënë rëndësi ndërlidhjeve në
rrafshin kombëtar, duke cituar dhe thënie shumë të goditura të autorëve të
mëdhenj botërorë që kanë qenë mjeshtra të materies historike. Nga kjo
pikëpamje, ai ka konstruktuar një vepër të jetës, duke hedhur tej komplekset
dhe dhënë rëndësi çështjeve në dukje të vogla, prej të cilave strukturohet e
madhja.
Ku janë
politikanët shqiptarë?
Si rrallëkush, autori i këtij
jetshkrimi historik dhe aktual, nuk e kërkon të keqen te armiku i jashtëm, siç
bëjmë shpesh ne, por te vetvetja, te bashkëatdhetarët e tij, te drejtuesit e
pushtetit vendor, te deputetët, ministrat e kryeministrat e vendit të vet, te
çdo qytetar shqiptar. Në kohën kur grupet militare serbe ishin shtuar,
militarizuar dhe egërsuar, Ramadan Kelmendi shpreh dhimbjen që ashpërsia e tyre
ndihmohej nga spiunë shqiptarë, njerëz të paguar e të vënë në shërbim të Serbisë,
për të dëmtuar vëllezërit e vet, çështjen e Kosovës, në shkëmbim të pagesave
plot helm. Ai bënë publike në gazetën Rilindja dhe Bota sot, listën me 66
shqiptarë atdhetarë që duhej të vriteshin nga serbët, emrat të cilëve jepeshin
po nga shqiptarë, ku bënte pjesë dhe vet Kelmendi. I njëjti fenomen që ka
ndodhur edhe në Jug të Shqipërisë, në vitet 1914, kur forcat militare greke
vrisnin, burgosnin dhe internonin parinë e fshatrave dhe të gjithë shqiptarët
patriot që dëshironin të flisnin e lexonin shqip.
Kelmendi kur shkruan nuk merr porosi
nga askush. Nuk bënë si të tjerë që udhëzohen nga pronarë të mediave, krerë të
institucioneve shtetërore apo edhe më keq akoma nga struktura antishqiptare. Ai
shkruan me mendjen e vet, duke mos e shmangur për asnjë çast Mitrovicën dhe
Kosovën. Në faqet e gazetave ai na jep të gjalla krimet serbe të vitit 1999,
vrasjen e një numri të madh qytetarësh kosovarë, djegien e shtëpive, ndarjen e
familjeve më dysh, duke krijuar dhimbje e mjerim për fatin e njëri tjetrit,
ikjen e tyre refugjatë, vështirësitë e hasura dhe mbështetjen e gjetur te vellëzërit
e tyre në Shqipëri.
Interesante janë takimet me përfaqësues
të besimeve fetare dhe mendimet e shprehura prej tij para ndërkombëtarëve, ku kërkonte
që Mitrovica të ishte shembull i paqes dhe stabilitetit në Kosovë dhe më gjerë.
Duhej të ngrihej vetëdija fetare, morale e njerëzore. Por mbi të gjitha ishte e
nevojshme të forcoheshin lidhjet me organizatat ndërkombëtare dhe mbi të gjitha
të dënoheshin kriminelët për vrasjet e masakrat e bëra.
Në shtypin
e ditës, jo pak vend zënë shkrimet e Ramadanit lidhur me vazhdimin e spastrimit
etnik në veri të Mitrovicës, tashmë me një metodë të re, të blerjes së shtëpive
të shqiptarëve. Në vitet 2000-2005, ishin shitur rreth 100 shtëpi, gjë e cila e
trishtonte Kelmendin. Edhe ai ishte banor i veriut të Mitrovicës, ku kishte një
shtëpi 4-katëshe, të cilën ia kishin djegur, por nuk e braktisi. E
rikonstruktoi sërish shtëpinë e vet dhe ndonëse serbët i afruan një shifër
maramëndëse prej 980 mijë euro, nuk pranoi ta shiste. Ndaj kishte të drejtë të qortonte
bashkëatdhetarët e vet, se duke shitur shtëpitë ndihmonin politikën serbe për të
shpejtuar ndarjen e Mitrovicës dhe sabotuar politikën e Kosovës, që e donte
qytetin shqiptar në veri të pandarë, ashtu siç kishte qënë historikisht. Shtëpitë
bliheshin nga Qendra Kordinuese e Serbisë për Kosovën dhe nëse një shtëpi
kushtonte 40 mijë euro, ata e 5-6 fishonin çmimin, pasi në to strehoheshin
paramilitarë dhe roje të urës.
Ndërtimet masive serbe në veri të
Mitrovicës, që bëheshin për strehimin e forcave esktremiste serbe, e
shqetësonin shumë deputetin. Revanshin serb ai e bënte problem të shoqërisë
kosovare, të plolitikës, kuvendit dhe organizmave ndërkombëtare, duke
protestuar në shtypin e ditës, kur reagimet herë ishin të mefshta dhe herë
mungonin fare. Ai nuk mund të pajtohej me një gjendje të tillë, ndaj kritikonte
autoritetet lokale dhe ato qëndrore, që nuk kishin bërë sa duhet për të ndalur
aktivitetin serb në spastrimin e popullsisë shqiptare. Ndërtimi i pallateve në
lagjen e Boshnjakëve vazhdonte pandërprerë, në një kohë kur politika kosovare
nuk qe ngritur në nivelin e duhur për të tronditur opinionin ndërkombëtar dhe
të detyronin të dërguarit e Europës të mbanin qëndrimin e duhur.
Kelmendi nuk pajtohej me
konsiderimin e strukturave serbe të mbrojtjes si diçka e zakonshme, pasi
forcimi i tyre synonte trembjen e shqiptarëve dhe detyrimin e tyre të zbraznin
territorin, pasi vetëm kështu mund të shpejtohej procesi i spastrimit etnik.
Shqiptarët që vazhdonin të jetonin në veri të Kosovës, po shiheshin nga të dy
palët si qytetarë të dorës së dytë, në vend që Kosova të përqëndronte vëmendjen
te ta dhe të nxiste të tjerët të bënin të njëjtën gjë.
Fakti që Komuna e Mitrovicës nuk
kishte riparuar asnjë shtëpi të djegur në veri, tregonte se ajo e kishte lënë
atë jashtë dore. Për Kelmendin, kur krerët e Kosovës e shihnin që serbët blinin
shtëpi shqiptarësh dhe shtonin ndërtimin e pallateve, duhej të mësonin nga
veprimi i tyre dhe të investonin edhe ata në riparimin e shtëpive të djegura,
të frenonin shitjen e banesave duke u gjendur në krah të njerëzve të gënjyer
apo të frikësuar. Pavarësisht nga shkalla e lartë e varfërisë, nuk mund t’u
falej shurdhësia dhe indiferenca e treguar përballë realitetit të bërë prezent
nga Kelmendi me shokë. E në rrethana të tilla, Ramadani detyrohej të shpresonte
te ndëgjegja qytetare, ndaj u bënte thirrje banorëve të Mitrovicës e krejt
Kosovës, të votonin ata persona që nuk donin privilegje, por qëndronin mbi
ligjin dhe nuk keqpërdoreshin.
Po ku ishte
Kosova dhe Shqipëria tërë këto vite? Ku janë politikanët e këtij kombi të ndarë
padrejtësisht nga historia? Pse nuk dhanë kushtimin, me qëllim që Tirana e
Prishtina të mos bënin gjumë, derisa shtëpitë e shqiptarëve të Mitrovicës të
ishin kthyer në gjendjen e mëparshme. Dhjetë euro për çdo familje do të
mjaftonin që shtëpitë e djegura të ishin sërish të banueshme. Dhjetë përqind e
parave të grabitura nga taksapaguesit t’u merreshin pushtetarëve dhe asnjë shtëpi
nuk do të qe shitur në Mitrovicë.
Ramadan Kelmendi e di mirë se pa
ekonomi të stabilizuar, pa resurse natyrore dhe të ardhurat e nevojshme, një
komb nuk mund të qëndrojë në këmbë. Prandaj, më 1 dhjetor 1999 në Kosova Sot,
ai botoi artikullin, “Kush fiton betejën për Trepçen, fiton luftën për pushtet
në Kosovë dhe Serbi”, të cilin e bazon në resurset e mëdha që rrjedhin prej
saj.
Në kohën e sotme, të turbullt dhe të
sodonizuar nga politika, të spekullimeve gjoja globaliste, kur zbehet fare nocioni
i kombit dhe për rrjedhim nocioni i krahinës dhe vendlindjes, Ramadani ndihet i
tronditur. Ai e pranon eternitetin njerëzor, me kushtin e një sfide të vërtetë,
të afirmimit të vlerave kombëtare, të krahinës dhe vendlindjes së tij, që ai iu
përgjërohet. Ai e ka bërë këtë afirmim, sepse vetëm kështu mund të afirmohet
vetë përpara lexuesit, i cili është shpesh i vështirë, plot kërkesa, dyshime,
si dhe sqimatar, dëbatues dhe kriticist, që kërkon të vërtetën.
Të votojmë ata që nuk
duan privilegje
Ramadan Kelmendi është shumë i
vëmendshëm. Ai sheh dhe analizon çdo veprim të politikanëve kosovarë dhe atyre
të huajë, qëndrimin e shoqatave dhe organizatave të ndryshme joqeveritare, të
institucioneve apo individëve që angazhoheshin me problemin e Kosovës, duke e
parë gjithçka në raport me çështjen kombëtare. E kuptonte që politika serbe
gjente njëmijë e një mënyra për të realizuar qëllimin e saj. Kur Instituti
Europian për Stabilitet bëri propozimin e ndarjes së qytetit të Mitrovicës, pra
pjesa veriore të kalonte me komunën e Zveçanit, ai dha alarmin për një rrezik
serioz që e kanoste Mitrovicën. Kjo shoqërohej me masa të tjera shtrënguese nga
ana e serbëve, pasi shqiptarët që ishin larguar nuk po i lejonin të ktheheshin
sërish në pronat e tyre, duke u mohuar të drejtën e banimit në vendlindje, duke
cënuar dukshëm unitetin etnik të rajonit të Mitrovicës.
Kemi të bëjmë me një politikan
klasi, syrit dhe mendjes së të cilit nuk i shpëton asgjë. Është ndër të paktët
që vëren gjithçka me sy analitik. Kritikon publikisht përpjekjet që bëheshin,
gjoja pa dashur, për të shuar unitetin midis kombit të ndarë më dysh. Në prill
të vitit 2000, në Kosova Sot, me artikullin “Çfarë i mungon ekspozitës 80 vjet
paralament në Shqipëri”, ai evidenton mungesën e madhe të asaj ekspozite, që
lidhej me trungun amë, mos ekspozenë e rezolutës së Kuvendit të Shqipërisë që e
njihte Kosovën si shtet të pavarur, telegramet e personaliteteve politike dhe
shkencore të shtetit shqiptar për këtë çështje, qëndrimin e Kuvendit të Shqipërisë
ndaj luftës heroike të kosovarëve etj. Mungesa e tyre i shërbente politikës së
përçarjes dhe çonte ujë në mullirin e politikës serbe.
Kelmendi si një intelektual i ndjeshëm,
tërhiqte vëmendjen për mohimin e të drejtës së pensioneve për shqiptarët e
Kosovës, si një veprim antinjerëzor, pasi mijëra njerëz nuk kishin të ardhurat
më elementare për mbijetesë. Në shkrimin me titull “Pensionistët të mos i
trajtojmë si lypsa”, në një kohë që NATO kishte mbi një vit në Kosovë, i bëhej apel
politikës kosovare por dhe asaj ndërkombëtare, që ta vlerësonin këtë çështje si
të dorës së parë, pasi kishte të bënte me dinjitetin njerëzor, me mbijetesën
ekonomike.
Akti i vetvendosjes së shqiptarëve në
Kosovë, në të cilin Ramadan Kelmendi ka qënë ndër aktorët kryesor, kryetar
nderi i 2 korrikut 1990, e konsideron hapin e parë drejt pavarësisë, një
rezultat historik të vetëdijes së popullit shqiptar. Duke nderuar 7 shtatorin,
ditën e miratimit të Kushtetutës së Republikës së Kosovës në Kaçanikun
Legjendar, ku ai ishte vet delegat, e konsideronte atë si përvjetorin e pavarësisë
juridike, por ai nuk e sheh me vend për të festuar, pasi endërra e tyre ishte
pavarësia. Ajo ishte një platformë e kombit kosovar, që shërbeu si bazë
organizative e luftarake, për ndërkombëtarizimin e çështjes.
Përpjekjet e tij në hartimin e
Statusit të Komunës së Mitrovicës, si kryetar komisioni, ruajtjen e tërësisë
territoriale në mënyrë ligjore dhe përplasjet me grupin që shprehej pro heqjes
së Zveçanit nga Statuti, tregojnë qartësinë e tij politike. Ai deklaronte në atë
kohë se heqja e Zveçanit çonte në ndarjen e Mitrovicës, kur dihet që është
territor i atij qyteti shqiptar. Heqja e tij nga statuti do të thoshte pranim
nga ana e vet shqiptarëve, juridikisht dhe politikisht, të ndarjes së Mitrovicës.
Kelmendi si një person që i dhimbej
Kosova deri në qelizë, nuk mund të pajtohej me punësimin e njerëzve që i kishin
shërbyer Serbisë dhe lënien jashtë pune të shqiptarëve me kontribute të njohura
për lirinë. Ishte për zhvillimin e konkurseve, ku të fitonte më i miri. Në
gazetën Metalisti, 10 maj 2001, ai kritikonte diskriminimin në punësim, duke dhënë
një shëmbull nga industria e akumulatorëve, ku nga 11 emra të punësuar, vetëm
dy ishin shqiptarë. Në këtë kuadër, më 16 gusht 2001, në gazeta 55, ai botoi
artikullin “Kush e fitoi luftën në Kosovë dhe kush e humbi”, ku ironizon
veprimet spekulative dhe antikombëtare, pasi ata që nuk dhanë kontribut fituan
beneficet, ndërsa ata që bënë sakrifica mbeten të papunë. Në Mitrovicë 93% e
punëkërkuesve ishin shqiptarë. Në vitin 2008 Kelmendi pohonte se 63 mijë
shqiptarë qenë të papunë. Në këtë kontekst, ai citon Abraham Linkolin, që
thoshte: “Të jesh njeri i pandërgjegjshëm në veprimin tuaj, është tragjedi e
juaj pesonale dhe e familjes që i përket, por të jesh politikan i papërgjegjshëm,
nuk është më tragjedi personale, por tragjedi e popullit dhe shoqërisë që i përket”.
Në gazetën Koha Ditore ai kundështonte
marrëveshjen për tjetërsimin e pasurisë së heroit Kombëtar, Isa Boletinit. Në nëntor
të vitit 2007, Ramadan Kelmendi u kërkoi institucioneve të Kosovës të merrnin
masa që rivarrimi i eshtrave të Isa Boletinit të bëhej në varrezat e fshatit të
lindjes, Boletinit. Kërkonte të ristrukturohej kulla e Isës, të hapej rruga e
vjetër dhe të asfaltohej ajo ekzistuese nga Mitrovica në kompleksin e kullave të
Boletinëve.
Ndarja e Mitrovicës - thikë
pas shpine për Kosovën
Si intelektual dhe deputet ai kundështoi
me forcë ndarjen e Mitrovicës mbi baza etnike. Ishte kundër intolerancës,
mungesës së disiplinës, papërgjegjshmërisë. Në detyrën e kreut të LDK-së, dega
Mitrovicë nuk pranoi që të legjitimohej ndarja e Kosovës me statut. Në mars të
vitit 2002, shtypi publikoi apelin që ai u bënte strukturave më të larta të
Kosovës për çështjen e integritetit politik, territorial, administrativ e juridik
të Mitrovicës, pasi shqiptarët e njihnin Mitrovicën si qytet të lirë e të
pandarë. Ai kritikoi në shtyp krerët e Kosovës që u shprehën pro krijimit të
komisionit në veri të Mitrovicës. Gazeta Zëri, më 1 korrik 2002, tregonte se
Kelmendi ishte kundër pjesëmarrjes së partive serbe në zgjedhjet lokale të
Kosovës, të tetorit 2002, duke mos u pajtuar me vendimin e OSBE për pjesëmarrjen
e tyre, pasi ishin parti të regjistruara në Serbi. Ai kishte hyrë në debate
edhe me kryeadministratorin e Kosovës, Bernard Kushner, lidhur me shkeljen e të
drejtave që u bëheshin fshatrave Kelmend, Boletin e Zhazhës të Mitrovicës, që
jashtë vullnetit të tyre patën mbetur në varësi të Zveçanit. Fshatarëve
shqiptarë u mohoeshin të gjitha të drejtat, edhe pse komuna në fjalë financohej
nga Kosova. Madje edhe pasaportat u lëshoheshin me kombësi serbe. Ndaj në emër
të LDK për Mitrovicën, në qershor të vitit 2003, ai kërkonte nëpërmjet gazetës
Bota Sot, që të sigurohej e drejta e pronës, e ruajtjes së saj dhe trashëgimisë
ligjore, e rregullave, transparencës dhe ligjit.
Nëpërmjet shtypit Ramadan Kelmendi
ka sqaruar shkencërisht kuptimin gjeografik të Kosovës veriore dhe spastrimin
etnik të shqiptarëve nga vitit 1941 deri në vitin 1999. Ai thotë hapur që
Serbia nuk e ka fshehur asnjëherë tendencën e spastrimit. Në vitet 1941-1953
nga Mitrovica janë larguar me dhunë 5 135 banorë. Nga treva e Shalës shqiptare,
duke u mohuar të drejtën e punës, mbrojtjen shëndetësore, atë sociale, shkollën,
pensionin, serbët bënë që të largoheshin 21.783 banorë. Ai jep shkollat e
djegura, shtëpitë, bagëtitë e rrëmbyera, mjetet e punës, bibliotekat e
zhdukuara. Mbi 3001 shtëpi të djegura dhe 26.836 banorë të larguar në prag të
vitit 1999.
Mos zgjidhjen e çëshjes së Mitrovicës,
ai e shihte si bazë për destabilitet, se pa Mitrovicën nuk mund të kishte Kosovë,
nuk do të plotësoheshin standartet e kërkuara. Deputeti Kelmendi nuk kishte qetësi,
nuk mund të pushonte në plazhe kur vëllezërit e tij në Mitrovicë përjetonin
pasigurinë. Në një nga seancat parlamentare, kur u deklaruan pushimet e sezonit
dhe deputetët mendonin të zgjidhnin vende të bukura bregdetare, Ramadani
befasoi tërë opinionin publik, duke deklaruar se nuk do të pushonte por do të qëndronte
mes qytetarëve të Mitrovicës, në shërbim të tyre. Ngritja e problemeve lidhur
me padrejtësitë që u bëheshin shqiptarëve të Mitrovicës shihej si obligim
qytetar. Shqiptarët duhet të jetojnë aty ku kanë pronat pa dallime etnike e
fetare.
Në shtator të vitit 2006, Kelmendi u
kërcënua për të mos kandiduar si kryetar i LDK. Në muajin dhjetor i kërkoi
Kuvendit të Kosovës të miratonte një rrezolutë të veçantë për Mitrovicën. Nuk
duhej harruar që para lufte Mitrovica kishte 76% të popullsisë shqiptare, ndaj
popullsia e dëbuar nga trojet e veta duhej të kthehej sërish përtej lumit Ibër,
ku banonte në shekuj. Dhe, me gjithë presionin e madh që ushtrohej mbi të, në
zgjedhjet e 3 shkurtit të vitit 2007, ai do të fitonte sërish. Decentralizmin
politik të Kosovës ai e shihte të konceptuar vetëm si nevojë etnike serbe, në
një kohë që duhej parë si proces i lehtësimit ekonomik. Kjo bëri që komunat me
shumicë serbe të mos njihnin autoritetet qëndrore të Kosovës, të aplikonin
ligjet serbe, vulat dhe simbolet e alfabetit serb. Për këtë, Kelmendi ngarkonte
me përgjegjësi Ministrinë e Punëve të Brendshme të Kosovës, Ministrinë e Drejtësisë
dhe atë të Pushtetit Lokal. Plani i decentralizmit bazohej në përvojën e
demokracive të zhvilluara, por nuk përshtatej me kushtet e Kosovës.
Në kohën kur Kosova shpalli pavarësinë
e u bë shtet më vete, Kelmendi trajtonte në shtyp praktikën që duhej ndjekur për
shqiptarët e Kosovës që mund të bënin ankim në Gjykatën e Strasburgut, për çështjet
e genocidit të ushtruar mbi të, të dëmtimeve, përvetësimeve dhe të drejtës së
pronësisë. Ndërsa regjistrimin e popullsisë, ai kërkonte që të bëhej mbi bazën
e kriterit të së vërtetës. Ata shqiptarë që ishin larguar me dhunë nga veriu,
duhej të ktheheshin sërish, të regjistroheshin po në veri, pasi ai ishte
trualli i tyre. Para vitit 1999 aty ishin 83% e popullsisë shqiptare, ndërsa në
vitin 2011 vetëm 20%. Ai shqetësohej pse krimet serbe nuk po i dënonte askush.
Kritikonte mefshtësinë e politikës së jashtme për lobim, pasi ata që
ngarkoheshin me punë të tilla shihnin vetëm për të pirë ndonjë kafe apo për të
zgjidhur probleme të biznesit personal.
Kosova nuk është shtet multietnik
Kelmendi është nga të paktët që ka
ngritur zërin kundër paraqitjes së Kosovës si një vend me numër të madh etnish,
kur në të vërtetë pakicat ishin të papërfillshme. A duhet të quhej Kosova
multietnike, kur 93% e popullisë ishte shqiptare? Padyshim që jo. Politika
kosovare u ndikua nga presioni i jashtëm, qofshin ata dhe individ të dërguar me
mison. Duket se mbi ta ka patur më shumë efekt politika serbe, së cilës i
interesonte kjo larmi e paqënë etnish. Edhe këtë veprim Kelmendi e shihte si
qëllim dashakeq të serbeve por dhe të ndonjë përfaqësuesi të ndërkombëtarëve,
që mendonin se në këtë mënyrë mund të zbutej klima me pakicat etnike.
Kaluan
100 vjet nga momenti i copëtimit të Kosovës prej Fuqive të Mëdha në Konferencën
e Ambasadorëve të Londrës 1913. Po ato fuqi që firmosën copëtimin, duket se u
bindën për veprmin e gabuar. U ndërgjegjësuan se pa zgjidhur çështjen shqiptare
nuk mund të ketë qetësi në Ballkan. Kjo duhet vlerësuar. Të bashkohemi dhe të
punojmë për bashkimin, pasi këtë mund ta bëjnë vetëm shqiptarët. Të tjerët janë
gati të bëjnë sehir dhe punojnë që t’u thonë të mëdhenjëve: “E kini gabim, ai
komb nuk bëhet”.
Të
mësojmë nga jeta dhe vepra e Ramadan Kelmendit. Libri i tij është një kontribut
i madh për historiografinë shqiptare. Ai duhet të studiohet nga politikanët dhe
t’u shërbej si udhërrëfyes për mbrojtjen e çështjes kombëtare. Të analizohet
nga historianë, psikologë, sociologë e të tjerë dhe të shërbejë për hartime
planesh e platformash në dobi të kombit. Në rikonceptimin e historisë duhet treguar
kujdes për t’u shëruar nga dogmat. Ka ardhur koha që të shohim faktet historike
në autonominë e tyre, larg politizimit. Gjërat duhen thënë ashtu siç kanë qenë.
Historia nuk mund të jetë shërbëtore e politikës. Mund të ketë ndonjë diskutim,
por nga diskutimi nuk vjen asgjë e keqe. Janë burimet historike që hulumtohen,
që hedhin dritë mbi ngjarjet, të cilat nuk ka askush të drejtë t’i kanunizojë.
Dhe më kryesorja duhet parë thelbi, që lidhet me pikënisjen dhe përfundimin e
historisë. Ka rëndësi kriticizmi pozitiv. Duket se kjo provë është përballuar
nga Ramadani.
Të gjithë duhet t’i hedhim sytë te
Mitrovica. Pa Mitrovicë nuk ka Kosovë. Politika shqiptare dhe ajo kosovare të
mos e ndajë për asnjë moment Mitrovicën nga axhenda e punëve diplomatike.
Mitrovica është e shenjtë dhe e shtrenjtë, në radhë të parë sepse është
shqiptare, por edhe sepse ka derdhur shumë gjak, edhe sepse ka resurse të mëdha
natyrore, ka ujë të bollshëm që i duhet Kosovës. Sot në Europë ka vende që kanë
prodhuar shumë kështjella, por pak heroizma. Ka të tjera vende që kanë nxjerrë
shumë historianë, por pak histori. Dhe kjo ndodh për disa arsye. Por shkaku i
parë ka të bëjë me faktin se në vet zonat e tyre mungojnë epopetë e luftrave
legjendare ose për faktin tjetër se nëpër Europë sot kultivohen më shumë
biznesmenë se sa heronj. Ndërsa me Mitrovicën ka ndodhur e kundërta. Ajo ka
prodhuar gjatë shekujve shumë dëshmorë dhe pak historianë, shumë epope lufte
dhe gjaku por pak faqe librash, ku brezat të shikojnë të pasqyruar identitetin
e tyre. Dhe sipas një analize të thjeshtë, shkaku është se heronjtë janë trima
të çartur në luftë, por tepër të urtë e modestë pas luftës, pra në kohë
paqeje.
Nuk
është Ramadan Kelmendi që ka nevojë për Shqipërinë, por është shoqëria
shqiptare, kombi shqiptar, që ka nevojë për jetën dhe veprën e tij. Kemi nevojë
për të patur sa më shumë Ramadan, pasi shprehja e Sami Frashërit, gati një
shekull e gjysmë më parë, është aktuale edhe sot: “Shqipëria do të bëhet kur
shumica e shqiptarëve të bëhen shqiptarë”.
No comments:
Post a Comment