Xhahid Bushati
Qit e prit ky Shaban Rrjolli...
-Shaban Rrjolli,
emri i fundit që përfaqëson traditën e bejtes shkodrane-
Në
vend të parathënies
Çiftin
Rrjolli, Shabanin 87 vjeç e Hasijen 80 vjeçe, i takova një pasdite prilli të
vitit 2000. Shtëpia ku banonin ishte njëkatëshe dhe e vjetër. Errësira kishte
hise më shumë se drita.
E
kujtoj edhe tani atë pasdite prilli shkodran. Dielli bëhej gati për të
perënduar. Udhët lageshin nga një shi i lehtë i një prilli çapkën. Gjatë gjithë
udhës ndjeja freskinë e stinës e duhmën e pluhurit, që dalëngadalë po humbiste
ngjyrën e athët që lëshonte përreth. Gjelbërimi më shfaqej aty-këtu, shpesh
befasues, me copëza lirizmi, të cilat m’i falte shiu shkodran, kësaj here si
një mrekulli, ku shfaq pak si rrallë butësinë e tij nazike.
Si shtëpia, ashtu edhe të zotët e saj,
numëronin ditët e pleqërisë. Brenda kufijve të kësaj pleqërie, kujtesa e
Shabanit dhe e Hasijes ndjehej e paplakur. I gjallëronte rituali proverbial i
traditës së bejtexhinjve shkodranë: “Qit e prit...”. Dhe për këtë çift pleqsh,
mosha e të cilëve udhëtonte drejt një
shekulli, rituali hokatar, thumbues e ngacmues: “Qit e prit...”, ishte e vetmja
relike e përbashkët dialogu, që u kishte mbetur nga koha e magjishme dhe ëndërrimtare e
rinisë. Ky “Qit e prit...” nëpër këto vite, kishte nisur “të rrudhosej”. Sepse,
tani heshtja, dhembja e vetmia kishin pushtet më të madh.
Gjatë
bisedës mësova se, në kujtesën e çiftit Rrjolli, çdo ditë regjistroheshin
vargje të pafund të improvizuara. Në këtë pafundësi vargjesh shkëlqenin
thërrmijëza humori, të cilat kishin vlerën e një batute, të një situate, të një
dëshire, të një ... Dhe ajo kujtesë që shpesh merrte formën e shpirtit të
çiftit Rrjolli, ‘jetonte’, buronte e rridhte pa pushim humori shkodran. Por...
ndodh shpesh (fatkeqësisht shpesh) që vargjet... “Qit e prit...” aty, në atë
dhomë me pak dritë e shumë errësirë, lindnin, jetonin e pastaj humbisnin...
Ndodh që kthen kokën pas për t’i kujtuar e përsëritur, por e kupton se janë
shndërruar në hireoglife të pakuptueshme, të cilat i ka rrëmbyer një
mjegullnajë e trishtueshme, që dhembjen e krijimit po e degdis drejt
shkretëtirës së harresës. Megjithatë... dhembja e krijimit, si vetë krijimi nuk
vdes. Për të portat e kujtesës rrinë hapur... Sepse teksti i krijimit “mbërrin
tek ne si kujtesë dhe si pakujtesë”.[1]
Trishtimin
që herë pas here e mbulon këtë dhomë dhe fytyrën e këtyre dy njerëzve, e largon
e qeshura e këtij çifti pleqsh (që jetojnë si në një baladë dashurie). Kjo e
qeshur, si një ujvarë, është një refren
i përditshëm dhe i jep jetë e motive këtyre dy personazheve, që në përceptimin
tim nuk janë dhe aq të zakonshëm.
Kjo shtëpi e ka një magji. E dritëson
humori shkodran, pavarësisht se varfëria, këtu, është një jetesë e pranishme
dhe e dukshme, me siguri disa vjeçare.
Shaban
Rrjolli tregon... ‘Jam i ditëlindjes 1915. Kam lindur
në Shkodër, te xhamia Begas. Për një periudhë të shkurtër kam jetuar në lagjen
“Kiras”, për t’u vendosur përfundimisht në lagjen Rus.
Afërsisht në moshën 17 vjeçare kam krijuar
një grup ahengu shkodranë. Këngëtar kishim Muharrem Drishtin. Unë i kam rënë
pak violës. Met Sula i ka rënë dajres. Met Rrapushi i ka rënë mandolit. Si grup
ahengu kemi shkuar në fejesa e martesa të shumta të familjeve shkodrane.
Gjatë jetës sime kam ndenjur edhe me
ahengxhi të vjetër, si me mjeshtrin humorist Kolë Tivari, me këngëtarët Shuk
Prifti[2], Sadik Spahia[3] e Muho Shkreli që kanë
kënduar “me të pasë lezet shpirti”. Bile, ky i fundit, pa pyetur fare se ishte
hafiz, e këndonte bukur këngën: “Aman medet!”
Për një periudhë kohe kam punuar në
Fabrikën e Cigareve. Gjithashtu kam qenë aktor teatri në Shoqërinë “Malet
tona”. Këtu njoha dhe kujtoj me nderim Ndoc Mëshkallën, Gjergj Delinë, Shaban
Cenin. Kujtoj gjithashtu që Ndoci kishte gjithmonë rol të parë. Regjisor kemi
pasë Luigj Kakarriqin. Si natyrë ishte i dobët dhe vinte i hajm. Ky ka qenë
mësuesi ynë, të cilin e kujtoj me nderim të madh.
Si bejtexhi, kam njohur edhe Hamdi Bejtjen,
nipin e Sheh Ahmedit. Ishte i shkathët, i shpejtë. Kam njohur edhe një kafexhi
në Parrucë. Ymer, Ymer katundari[4] i thoshin. Bejtet e tij
ishin me fjalë banale.
Në të shumtën e herës, bejtet i kemi qitë
te shtëpia e Ymer Manit në Tepe. Por kjo nuk i përjashtonte edhe shtëpitë e
tjera. Ne i kemi ndenjur besnik traditës së bejtes shkodrane. E kemi dashur
fort dhe do ta dua sa të kem jetë.’
Bejte
nga Shaban Rrjolli...
Këto
copëza bejtesh që do të paraqes më poshtë i kishin mbetur të fshehura në
kujtesë Shabanit atë ditë prilli, kur u takova për herë të parë e të fundit me
të. I recitonte me gjithë shpirt, ndonëse zemra e tij ishte e lodhur, e
cfilitur dhe e plakur. Ndalonte të merrte frymë herë pas here.
Kollitej shpesh. Këmisha e bardhë dhe
fytyra e bardhë, në largësi më kujtonin shtegtimin e qefinit të bardhë. Sikur
ishte nisur ai... dhe... E shikoja dhe ndieja një keqardhje për pamundësinë
e dhënies së një ndihme modeste. Në
heshtje, herë pas here një lot i vogël, pa më marrë ‘leje’ rrinte pezull mbi
faqen time. Dhe errësira e pranishme, zgjaste dorën si pakuptuar dhe ma fshihte
lotin...
Në vargjet që m’i recitonte nuk mungonin
herë pas here: ngjyrimet apo nuancat humoristike me akcent gegë e leksik të
pasur shkodran, të cilat Shabani i krijonte me lehtësi, teksa vizatonte situata të këndshme bejtare,
që ishin të improvizuara.
I
ruaj këto copëza bejtesh si gurë të çmuar shumëngjyrësh (pjesë e mozaikut të
krijimtarisë së bejtarit), të regjistruar vite më parë në magnetofonin tim. Aty
jetojnë...
Duke
vërejtur me kujdes bejtet në fjalë, e kupton që Shabani ruan me fanatizëm
veçoritë e traditës së bejtes shkodrane. Këto ndikime të kësaj tradite i shohim
te koncepti i dhënies së mesazhit, te modelet e gatshme e skemat e njohura që
përdor në ndërtimin dhe arketipin e bejtes, në mënyrën e krahasimit me objekte
të njohura, në përdorimin e fjalëve parazitare e zhargoneve: me kuptim dhe pa
kuptim, në modelet steriotipe të skematizuara, në spontanitetin e formulimit të
motivit, në vibracionet e tij, në krijimin e dimensionit real, humoristik, grotesk
apo sarkastik e evidentues të realitetit si dukuri, fenomen apo gjendje që
ekziston realisht, etj. etj.
1.
Po
ju baj t’gjithëve nderim,
e
si shok ju paraqitem,
disa
bejte me kuptim
m’i
mbajt n’mend datën e ditën.
2.
Unë
kaher jam tuj mendue,
disa
bejte i rreshtova,
me
më fal n’paça gabue
se
me punë pak xanë qëllova.
3.
Gjithsekush
të ket’ kujdes,
edhe
fjalën mos me e ndrye,
disa
bejte unë po i qes,
ishalla
kanë me ju pëlqye.
4.
Në
dynja ka dhe horllek,
askërkund
nuk ndihet kiza,
janë
ba makinat shtatë një lek,
shkojnë
e vijnë porsi miza.
5.
Dojnë
me i dhanë vedit kyvet,
tanë
bërtasin prej nji zanit,
ministra
e deputetë,
janë
si qejtë e Ymer Canit.
6.
Çdo
dasëm bahet me lodër,
më
vjen keq që jam plakë,
bejtexhinjtë
që janë në Shkodër,
asnjëherë
s’kanë pasë nafakë.
Qit e prit...
Në
traditën e bejtarëve ka qenë zakon “dyluftimi” me anë të bejteve. Në këtë rast
shquhej bejtja e improvizuar. Dhe “sheshet” ka shfaqej talenti i bejtarëve
ishin: mjedisi publik, ceremonitë e fejesave, të martesave, ceremoni të
ndryshme, mejhane, etj. etj. Pak a shumë “dyluftimi” kishte këtë ecuri: Ia
fillonte njëri dhe ngacmonte shokun me një strofë të improvizuar (katër vargje
ose një distik), “kundërshtari” i përgjigjej aty për aty. Kësaj udhe nuk i ka
“dredhuar” edhe bejtexhiu Shaban Rrjolli. Në këto “ndeshje” shfaqen disa tipare
karakteristike, të cilat Prof. Ramadan Sokoli i evidenton në këtë mënyrë:
“... Biramela
prej natyre, me një shikim të shpejtë ata dijnë me vrejtë ambientin e me i kapë
shpejt e shpejt tiparet karakteristike të secilit për t’i qitë në bejte me
lehtësi të madhe. Ata kërkojnë anët qesharake dhe i përshkruajnë në qetësi, tue
i paraqitë të metat dhe shëmtimet trupore të zmadhuese ose të zvoglueme si në
karikaturë... Mbrendia e bejteve asht mjaft e larmishme: përmbajnë thërime
përvojësh, gjykime morale, përshtypje dhe mendime rreth ndonjë problemi për t’u
zgjidhë. Kryesisht përmbajnë tallje tipash dhe individësh...”[5]
Qit e prit... në mes Shaban Rrjollit e
Kolë Tivarit[6]
Shabani: Kush i dyti, kush i pari,
ta tham fjalën flakë për flakë,
po ku je, mor Kolë Tivari,
a ke mujt me rrejt ndoj plakë.
Kola: Të tanë bejtet i kam n’krye,
me kët’ fjalë ti po më tutë,
nuk kam kohë m’u marrë me
ty,
se qes bejtet n’pesë minutë.
Qit e prit... në mes
Shaban Rrjollit e Ndoc Temalit (Bildja)[7]
Shabani:
Du me i folë dy fjalë boshe,
m’duket vetja si midil,
rroftë e qoftë vllaznia n’qoshe
bashkë me Ndocin ndën kandil.
Ndoci:
Me kët” bejtë më ke habitë,
por diçka në mend m’u duk,
jam kandil që baj dritë,
e nuk jam si ti bishtuk.
Shabani:
Njiksaj pune t’i dalë lezeti,
do t’jesh rritë me bukë e
shllinë,
bishtukun mbaje për veti,
ka me t’u dasht me e ndez
n’kuzhinë.
Ndoci:
Unë po flas la e pa la,
e kërkuat, s’ia kam nxjerrë
bojën,
unë nuk deshta për me t’sha,
pata qejf me ta çilë gojën.
Qit
e prit... në mes Shaban Rrjollit e Pjetër Gjinit[8]
Pjetri: Gjithkush ka hallet e veta
jam
tuj folë hir e pa hir,
ti,
Shaban mundohesh me qit bejta,
por
nuk din me i qitë mirë.
Shabani: Ban shyqyr që je i kshtenë,
po
s’ke din e s’ke iman,
topall
je, topall ke kenë
topall
ke me kenë gjithmonë.
Qit e prit... në nderim të humoristit
Mërgim Muhja[9]
Shabani: Pak prej qefit, shum’ prej gzimit,
unë qes bejta ditë e natë,
falenderoj familjen e Mërgimit,
e paçin jetën e gjatë!
Qit e prit... Hasije Rrjolli[10]
Hasija:
Unë gjithmonë flas të vërtetën,
motrës sime i kanë thanë Leqe,
Shabani ma qiti nji bejte
sigurisht po i jap përgjegje...
Djemtë na qofshin me nafakë,
për çdo gja kena nevojë,
Shabani tash asht plakë,
kot sa ban luftë me gojë.
Shabani: Si me kenë tas hashafit
për me i dhanë punës shyret,
kto janë bejta mbas pilafit,
me qit shumë nuk ka lezet.
Hasija:
Ndigjo mirë çka thotë Hasija,
veç të lutem me m’ndigjue,
ti ke msu n’lagjen “Liria”
e po qet bejta me mue.
Shabani: Rrnoftë e qoftë gjithmonë shoqnia,
si zagari që del me gjue,
ndigjoji mirë bejtat e mia
që hala ti si ke msue...
Hasija:
Na qofshim faqebardhë,
nji e nji na bajnë dy,
qysh se ktu kam ardhë
kam qit bejta me ty...
Shabani:
A ke kenë ndoj herë te plepat
aty njerëzit qajnë me pecë,
unë me bejta t’i mbush xhepat,
nuk sheh rrugën ka me ecë...
Hasija:
Çdo gja n’zemër e mbaj t’ndryme,
me ju flas e jam tuj qeshë,
derisa kam moshë të thyeme
ma s’po mundem me qit vjershë...
Kujtesë...
Shaban
Rrjolli vdiq, më 23.07.2001, në Shkodër. Ashtu siç e thamë edhe në fillim të
shkrimit: ishte përfaqësuesi i fundit që i mbeti fanatik i traditës së bukur të
bejtes shkodrane, traditë që duhet njohur, mbledhur e studiuar, sepse kemi të
bëjmë me një thesar që është pjesë e identitetit shkodran, pa të cilën nuk mund
të kuptohet Shkodra.
Për të nderuar figurën e Shaban Rrjollit,
një bejtexhi tjetër i njohur shkodran, i një brezi paksa më të ri, Isa Teli
(edhe ky tashmë ka ndërruar jetë), e ka “portretizuar” Shabanin kështu përmes
vargjeve:
Ju përshëndes në përgjithësi,
po
kam qejf me fol taman,
po
kujtoj një bejtexhi,
Shaban
Rrjollin, veteran...
Koha
ban punën e vet,
e
ndër ne ishte ma plaku,
të
gjithë i thonë: rahmet pastë,
në
farë e fis ma qesharaku.
Njikshtu,
pra, ç’asht e vërteta,
ishin
t’rrallë shokët e tij,
nëpër
gëzime nxirrte bejta,
çdo
ambienti i jepte gjallëri.
Bejtexhi
hangri bukë veç,
ja
kish dhanë Zoti dhunti,
gati
ishte 90 vjeç,
mendjen
top si djalë i ri.
Shkodër, qershor, 2014
[1] Tufa, Agron: “Kuja e Mnemozinës”
(Studime), Botime pika pa sipërfaqe, Tiranë, 2010; studimi “Kuja e Mnemozinës”,
f. 15.
[2] Sipas Kolë Gurashit,
autor i shkrimit; Të dhana biografike mbi disa kangatarë popullorë” (almanaku
“Shkodra” Nr. 1 (4), Viti IV, 1964) lexojmë: “I biri i Gjonit të Matisë së Hilë
Pjetrit lindi në Shkodër më 1892 dhe vdiq në Tiranë në vitin 1952. ... Me
gjithë se i ati e kishte vendue me mësue zejen e këpucarit, Shuku kahë ishte za
të bukur tenori, u dha mbas ahengjeve e këtë profesion e mësoi shumë mirë, nën
drejtimin e Qorr Jakovës; por, mjerisht, zuni edhe pijen. Prej kësaj i erdhi
edhe fundi i keq. Një natë dimni, me akull, i dejën siç ishte, e zuni gjumi në
breg të Lanës, mbasi nuk diti me shkue, ku banonte. Në mëngjes u gjet i vdekur,
në një moshë gjashtëdhjetëvjeçare.
Ka inçizue mjaft disqe gramafoni
me kangë të ndryshme. Ndër ma kryesoret janë këto kangë: “Ti, qi je Mehmeti myftar”,
“Në Shkodër ka ra një dritë”, “Më shkoi lala në Tiranë”, “Edhe i herë due me
kja hallin”, etj.
Kolë Gurashi, më 2 prill 1967, në qytetin e
tij të lindjes në Shkodër, shkruan: “Vjersha në kujtim të ahengçinjëve të
vjetër shkodranë”, ku për Shuk Priftin lexojmë: “Kje kangtar por i zi si zifti / Mbyti vedin me raki / Ai i mjerë u
quejt Shuk Prifti / Si bylbyl kje zani i tij. (f. 259)
[3] Sipas Kolë Gurashit: “Nga kangatarët
dilektanta po përmendi disa: “... Caf Drishti, Ymer Podgorica,... Sadik Spahia,
Oso Dibra...etj.” (Gurashi K. “Shkodra e Baballarëve”).
[4]Sipas Kolë Gurashit: “Përveç atyne që
përmendëm ma sipër, ka pasë edhe në tjerë sidomos vjershëtarë, që
improvizojshin aty për aty vjersha të ndryshme, si p.sh. Temo Dushi, Ymer
Katundari, ... Ndoc Temali... Simon Çurçija, Gjon Çela, etj. “ (Gurashi K.
“Shkodra e Baballarëve”, Botime françeskane, Shkodër, 2002)
[5]Sokoli,
Ramadan: “Humori dhe satira në lirikën tonë popullore”, “Nëntori”, 02.02.1961
[6] Të paktë janë ata që nuk
e kanë njohur Kolë Tivarin (1892-1964). “Bëmat” e tij humoristike i kanë kaluar
muret e Vendlindjes.
Qysh herët,
veçanërisht, në Shkodër, emri i tij u bëhet aq popullor sa merr vlerat e një
Nastradini të ri, që tashmë kishte “Një mijë e një netët” e humorit të tij.
Kolë Tivari bëhet paraardhës i asaj satire të ashpër e të hapur, që shpërtheu
në mesin e viteve ’30, që me aq forcë e qartësi, guxim e trimëri e mbarti në
bejtët e karnavalet e tij, Kolë Lush Shiroka.
Ishte anekdotik i
përmendur dhe humorist me famë. Krijimtaria e tij humoristike fokuset
veçanërisht në dasma e mbledhje, ku s’ia ka përtuar dhe ka nxjerrë bejte “Qit e prit...”
Sipas studiuesit Lec Shllakut (autor i librit “Maska shkodrane”,
Shkodër, 2000): “Kolë Tivari e zhvilloi veprimtarinë e vet si humorist në
Shkodër e ma vonë në Tiranë. Kolë Tivari e gati gjysmë shekulli para tij, Oso
Mani, ato që kishte për t’i thanë si gaztor apo si kritik satirik e shprehte
drejtpërdrejt edhe me pjesëmarrjen e vet
aktive në jetën e gjallë të qytetit. Pra, jo vetëm si subjekt krijues, por edhe
si subjekt, si protogonist i shumë ngjarjeve, të cilat njerëzit e kohës ua
përçonin njeri-tjetrit si grimca të jetës së tij, plot surpriza, si qyfyre të
Kolë Tivarit, si veprues i drejtpërdrejtë.”
Pak çaste, para se të jepte shpirt, Kola këndoi me një zë të mekur
këngën: “Vaj si kenka ba dynjaja!” – e cila u bë e njohur dhe këndohet edhe sot
e kësaj dite. Së bashku me vargjet, melodinë e këngës, nuk harrohet edhe emri i
Kolë Tivarit.
Ka mbetur e përmendur
bejta, kur Kola mori me qera shtëpinë e Kel Kadares. Pronari e zboi nga
shtëpia, sepse kishte disa muaj pa i paguar qiranë.
Ku po rri me shpi?/ Te Kel Kadarja, / Po qiranë a e ke pague? / E kam
derën me tre shula / Nuk m’len Keli me mbajtë pula. / Po del Gjystja me kmishë
t’gjanë, / paret i kam lanë n’ mejhanë... (Sipas dorëshkrimit të studiuesit
Gjush Sheldia)
Sipas studiuesit Kolë Gurashi
(autor i librit “Shkodra e Baballarve”, Botimet Françeskane, Shkodër, 2002,
kapitulli “Humori ndër kangë dhe valle shkodrane”, faqe 250, lexojmë për Kolë
Tivarin: “Është ndër ma të njohurit për bejte dhe anekdota në Shkodër. Megjithëse
nuk ka lanë gja të shkruese, shokët e tij i kanë ruejtë disa. Kola, si i vorfën
që ishte, pat marrë një shtëpi përdhese me qira. Kur e pyetën shokët se si
ishte shtëpia, ai u përgjigjet me bejte: Nji
këso punësh dashnija m’bani / Kur kam
ndejë njëherë në shpi / Me qira te Ndoc Nallbani / Aty flejshe në jerevi. // Nën arkë këndonte nji bretkocë / Edhe
mue m’u ba marak / Ish e madhe sa nji bocë / Atë e mbyta me dajak. // Mbi krye magjen me dy qetha / Kurse kishin
me gatue / Mbushej oda plot me gretha / Taksirat i zi për mue. // N’arkë i shishe barnavekët / Kishe frigë
se m’i han mini / Rreth dyshekut plot agrepë / prap belaja mue ma mbërrini. //
M’thirrën nalt me pi raki / Ndeja pak te tezja Gila / Kur u ula n’jerevi /
M’hangri daci nji tas me njila. (f. 255 – 256)
[7] Ndoc Temali (Bildja),
1894-1937, mori pjesë në shoqërinë e surretërve. Vetëm përmendja e kësaj fraze
të krijon ndjesinë e humorit. Pastaj kujton maskat që s’kanë numërim së vizatuari
në mënyrë qesharake, të cilat, si prapa kuintave edhe para tyre fshehin diçka
të mistershme, enigmatike, befasuese, lodruese... të shfaqura me zërin e
karnavalistit plot truke, sajesa të çuditshme e si gjithnjë me humor
bashkëkohor. Kështu do të thoja për ndoc Temalin (Bildja), i cili ishte shok i
ngushtë me Kolë Tivarin, dhe që, vdekja e mori në moshë të re, moshë që në
kontrast me të, kishte strehë koliben e varfërisë...
Ndoc Temali (Bildja) mori pjesë
në shumë shoqëri, të cilat zhvillonin aktivitet aso kohe. Ishte një ndër
themeluesit e Shoqërisë së punëtorisë, dhe anëtar i shoqërisë “Vllaznia”.
Përveç që bëri shenjë si amator, ishte dhe ahengxhi i mirë e dinte me qitë
bejta.
Më shoqërinë “Vllaznia” interpretoi te drama “Erminja e vorfën” ( 10.08.; 27.11.;
14.12. të vitit 1919), te komeditë: “Vllazni e interesë” (6.04.1920), “Nder e
qytetni” (21.10.1920), te lojërat e gazit: “Do të vras vedin”, “Reklama e blof”
(21.10.1920), “Dragomani” (23.01. dhe 4.09. të vitit 1920), ku luan përkrah
Shyqyri Borshit e Shuk Radojës.
Me shoqërinë “Populli” interpretoi te dramat
“Gjenovefa e Brabantit” (28.12. 1921), “I merguemi” (3.09. 1924), te komedia
“Kashata e koprracit (22.10.1923) e te drama “Gjin Bue Shpata”.
Pasioni për bejtet, endja e tij nëpër piacë, ditën e
karnavaleve, e bëri edhe artistin amator Ndoc Temali (Bildja) të përmendur dhe
me vlera.
Tematika e bejteve të tij ishin të lidhura me ngjarje të mëdha, të
rëndësishme e tronditëse për Shkodrën. (Ndryshe ishte e Kolë Tivarit, që
shquhej për një karakter e veprim impersonal që lëviznin në një sfond social.
Kujtojmë vitin 1922, kur Shkodra pësoi një vërshim të jashtëzakonshëm
uji e njëkohësisht u përballë edhe me një dimër të ftohtë. Ndoci si bejtexhi e përjetoi
me ngjyra humoristike duke i dhënë vështrim, fryme e koncept karnavalisti. Për
ilustrim: “Karnival, për ne je mik, /
veç n’paç fol ndoj fjalë kund kundra, / asht ba Shkodra Venedik, / der
n’Parrucë po vijnë me lundra”. Ndryshe ishte e Simon Çurçisë, ku
evidentohej përmbajtja historike, por pa harruar edhe ato që ia kishte “qejfi” – humorin... Kjo e fundit shpesh
herë lindte spontanisht, por edhe si rezultat i “vakive” që i ndodhnin ngjarjeve të subjektit. Për ilustrim: “Lum kush pat një mik n’Tiranë, / hangri petlla e terhan, / unë i mjeri
mik nuk pata, / s’m’del me hangër saraga t’thata...” Ndryshe ishte e
kanavalistit Luigj Lacuku, nga që ishte mësuar me qitë bejta për çdo vit, ditën
e karnavalit, del me djep në dorë, duke e përkundur nana o e ooo, nis humorin... (për ata që nuk u pëlqen shkolla). Për
ilustrim: “Bir, ti shkollës, kimetin
dija, / n’daç me u kamun djalë për ndër, / ndryshe rritesh si bagëtija, / shkon
si pluhni që çon erë... Ndryshe ishte komiku i ri shkodran Gjon Çela që
krahas vjershave humoristike shkruan dhe erotike. Syrit të tij nuk i shpëton
kjo ngjarje: Disa shokë me të ardhur stina e verës, veshën brakesha të bardha.
I bëri përshtypje të madhe. Bile, disa thanë se ishte “braktisje” e kostumit
shkodran. Për ilustrim: “Unë, sot nadje,
fort u qesha, / tuj u nis me dal n’pazar, / janë veshë hallku me brakesha, m’u
përzi me katundarë”. Ndryshe ishte bejtexhiu Gjushi i Lac Kosit, që
korrespondencën me shokët, e mbante në formë vjershe, sigurisht me bejte. Për
ilustrim: “Jam largue prej jush,
zavalli; /e kam lanë shokë edhe shoqe, / për pogaçe kur më merr malli, / marr
një copë bukë kollomoqe. Ndryshe ishte komiku Pjetri i Luke Loces, që është
në të rrallët humoristë që ka disa mbiemri. Dikush e thërriste Pjetri i Nuses,
ca të tjerë e thërrisnin Pjetri i Çi Galuqes. Gjithësesi ai mbeti Pjetri i Luke
Loces, vjershëtor dhe humori i tij kishte ngjyra satirike. Veçori e
krijimtarisë së tij ishte se parapëlqente anekdotën, dhe kjo dukej edhe në
ndërtimin strukturor të vjershave. Për ilustrim: Në një nga vjershat e tij, ka
në qendër figurën e Tones, e cila ka filluar të vishet “allafranga” “Me
tri drrasa bahet banga, / asht vesh Tonia ala franga, / ti nuk ke, moj me vesh
tlina, / ke penxheren me koltrina...” Ndryshe ishte Gjon Topçija, përveçse ishte komik, i binte
violinës. Tingujt e violinës së tij, përmes bejtave “Qit e prit...” krijonin një mjedis lakmues dhe të këndshëm. Është
veçori e krijimtarisë së komikëve shkodranë, që shpesh ngjarjet e tyre, të mos
mbeteshin “sekret” në mjedisin familjar, por të përhapeshin dhe të bëheshin
shoqërore, pra, ta merrnin vesh të gjithë. Kështu ndodhi edhe me Gjonin. Me
shokët shkon e lahet në lumin Kir. Merr një të ftohur. Shkon në Trieste (Itali)
për t’u shëruar. Që andej u dërgon letër miqve. Për ilustrim: “Sa të zorshme i kisha dhimat, / e me fjetë
më dhimshin eshtnat, / m’u zbulue m’pickojshin mizat, / e m’u mblu më hajshin
pleshtat...” Ndryshe ishte ahengxhiu Nush Pali (lindi në Shkodër më 1868
dhe vdiq në Tiranë më 1946), i cili ishte sazexhiu i ahengut. Iu lutën
orkestrantët, që për miqtë që do të vinin, t’u bënte një bejte. Për ilustrim: “Bani qejf e këndoni qyl, / muhabetin kem pa
pare, / jeni thirrë si mysafirë, / me i gotë e nji cigare...” (Vargjet e cituara janë marrë nga vepra në
dorëshkrim e studiuesit Gjush Sheldia)
[8] Pjetër Gjini: 18 nëntor
1910 – 30 mars 1988, është një nga humoristët më të mëdhenj të humorit
shqiptar. Së bashku me kitarën e tij dhe humorin improvizues e elegant, ai u
dha gjallëri e të qeshura sofrave e gëzimeve familjare shkodrane.
Pjetri qe një figurë
poliedrike: poet, publicist, humorist, muzikant dhe përkthyes.
Mësimet e para dhe të mesme
(kreu Kolegjin Saverian) i mori në Shkodër. Mosha e rinisë e gjeti në Tiranë.
Si fillim punoi redaktor në shtypshkronjën “Nikaj”. Më pas Radio Tirana, që në
krijimin e saj, i hap portën Pjetër Gjinit dhe ai nis punon si redaktor. Me
pseudonimet “Terini” apo “Terini me shokë”, çdo të diele organizon dhe drejton
“Orën gazmore”, një emision i dashur dhe shumë i dëgjuar. Shkëlqen humori i
hollë e fin shkodran, falë kulturës së gjerë të Pjetër Gjinit.
Boton librat: “Flamuri Shejt” (vjersha atdhetare, Tiranë, Shtyp.
“Nikaj”, 1930. 15 f në 16.; “Malsori në Paris” (Kallxim populluar, vjersha,
Tiranë, 1932, shtyp. “Mbrothësia” Kristo P. Luarasi, 23 f. në 16, Biblioteka
argëtuese nr.1); “Besniku?” (Kallxim Popullorë, vjersha, Tiranë, 1932. 24 f. në 16, (Biblioteka argëtuese Nr. 2);
“Gjaja e keqe” (Kallxim populluar, vjersha,Tiranë, shtyp. “Nikaj”, 1932, 24 f.
në 16, Biblioteka argëtuese nr. 3); Dat-lindja e Zogut 1-rë Tiranë, shtyp.
“Nikaj”, 1932, 34 f. me 2 portrete: në 16, vjersha); Flija e atdheut “Llesh
Topallaj”, vjersha rreth atentatit të Ëienës, Tiranë, shtyp. “Nikaj”,
1932, 24 f., me portr. në 16; Flija e
atdheut “Llesh Topallaj” (vjersha rreth
atentatit të Ëienës, botim i 2-të Tiranë, shtyp. “Nikaj”, 1933. 33f. me ill e portr. në 16.); “Darkë
madhështore” (Kallxim populluar, vjersha, Tiranë, “Nikaj”, 1933, 25 f. në 16, Biblioteka argëtuese nr.4);
“Tridhtedyshit ose zotni Ndoc Vasis”, (Tiranë, shtyp. “Gutenberg”, 1933, 16 f.
në 16., polemikë në formë vjershe me Ndoc Vasin.); “Dy lot mbi varr të N. M. S. Nanës
Mbretneshë”, Tiranë, shtyp. “Gutenberg”, 1934. 15 fl. me portret në 16.,
vjersha); “Kurtha e dashunis”, (novelë, Tiranë, shtyp. “Shkodra”, 1934. 31 f.
në 16.); “Letrar: Meshirë për gjuhën shqipe”, (Tiranë, 1934. 16 f. në 16.,
vjershë); “Tri përshëndetje Llesh Topallaj në tre vjetorin e vdekjes së tij”
(Tiranë, shtyp. “Nikaj”, 1934. 22 f. në 16., vjersha); “Burri ban voe? (Kallxim
populluar, vjersha, Tiranë, shtyp. “Gutenberg”, 1935, 24 f. në 16., Biblioteka
argëtuese Nr. 6); “Frushullime të reja”, (Tiranë, “Gutenberg”, 1935, 155f +
IIIf., vjersha); “Vasa në Vjenë” (Kallxim populluar, vjersha, Tiranë, shtyp.
“Nikaj”, 1935, 30 f në 16., Biblioteka argëtuese nr. 5); “Çaste rinije” (Kangë
origjinale, të përkthyeme dhe t’adaptueme, Durrës, Litho-Tipografia “Stamles”,
1938, 30f. në 16); “Frushullime të reja”, (botim i 2-të, Tiranë, Botonjës
Luarasi, 1938. 155 f. në16., vjersha); “Ora e Dishrueme”, (Tiranë, 1938, 15 f.
me portr. Vjershë për fejesën e Zogut);
“Kangët e Frorit”, (1939, të këndueme në Radio-Tirana, Tiranë, shtyp.
“Gutenberg”, 1939, 32 f në 16.); Kangë të këndueme në radio Tirana, Tiranë,
shtyp. “Tirana”, 1940. 73 f. në 16., vetëm teksti i këngëve pa nota.)
Edhe një krijimtaria e gjerë dhe
e larmishme zë vend në shtypin e kohës. Zakonisht botonte në rubrikën “Shtylla
satirike” nën titullin “Hallet tona”. Bashkëpunoi me organet “Radio-revista
“Tirana” ( e cila nga nr. 14 doli me titullin “Vatra shqiptare”), “Shkëndija”,
“Bashkimi i Kombit”, “Bleta”, etj.
Nuk ka shtëpi shkodrane që nuk
ka të regjistruar zërin dhe humorin (shpesh në kujtesë) të humoristit brilant
Pjetër Gjini.
[10] Në jetën e Shabanit, ose më mirë në
jetëgjatësinë e tij, fuqishëm ka ndikuar edhe e shoqja, Hasija. Një grua e
qeshur e gazmore, me shumë sentiment, por e vrarë në shpirt.
Këtë lidhje të bukur
e të heshtur e kuptoje menjëherë: nga mënyra se si komunikonin me
njëri-tjetrin, me sa ëmbëlsi e vështronin njëri-tjetrin, dhe me vargjet e
batutat humoristike që ngacmonin njeri-tjetrin aq lirshëm e pa dorashka, sa
dukej, dhe kjo ishte e vërteta, ata plotësonin portretin e njëri-tjetrit. Jo vetëm
kaq, por gazi i saj mundohej të sfidonte pleqërinë, varfërinë e i jepte gajret
Shabanit.
Sipas Hasije
Rrjollit: “Kam lindur me 1919, në Rus të vogël. Lezetin e prindërve të mi e kam
ndjerë që e vogël. E kam jetuar jetën si kërkush.
Në fejesa e dasma i
kam rënë dajres. Shpesh, në të tilla gëzime, kam qenë me Bik Ndojën e Muhamet
Salobegun.
Në fejesa e dasma, jo
vetëm kam kënduar, por edhe kam qitë bejta. Bejtat m’i ka mësue nji qiraxhije.
Emrin, me m’vra, nuk ia kujtoj. Të shoqit, çuditërisht: po. E quanin Halil.
Ajo ishte qeraxhije
te motra ime. Si e vogël që isha, shpesh shkoja atje. Ajo, qeraxhesha, nxirrte
vjersha. Unë çuditesha se sa e zgjuar dhe e mençur ishte ajo! I dëgjoja me
vëmendje vjershat e saj. Më vonë, sipas modelit të saj, nisa të nxirrja dhe unë
bejta. Përsa i përket bejteve, unë eci në gjurmët e vëllait tim, Teufikut, që
edhe ai ka nxjerrë bejta.”
Hasije Rrjolli ishtë e vetmja
bejtare, që kishte Shkodra. Them kishte, sepse ka disa vite që ka ndërruar
jetë.
Takimi me Hasijen për
mua, ishte fatlum. E pse të mos ishte fatlum, unë takova një bejtare, që s’e
kishte takuar askush... Më bënë përshtypje: mënyra e të menduarit se si...,
mënyra e dhënies së përgjigjes se si..., ndërtimi e pasuria leksikore e bejtes
se si..., krijimi i situatës humoristike se si... Ky arketip ruante pothuajse
të njëjtat tipare si modeli i bejtes së Shabanit, pra, edhe Hasija ishte rob i
traditës së bejtarisë shkodrane.
No comments:
Post a Comment