Atdhedashuria është top që shëmb çdo kështjellë
Nuri Dragoj
Monografia që i kushtohet prijësit popullor Cane
Miftar Smokthinës, na njeh krahas jetës dhe veprimtarisë së këtij trimi, edhe
me lëvizjet antiosmane të shqiptarëve në trevat jugore, të cilat erdhën duke u
organizuar dhe qartësuar në kërkesa. Autorët e librit, profesor Bardhosh Gaçe
dhe Eqerem Canaj, e sjellin personazhin në fjalë në rritje graduale, të pashkëputur
nga fshati dhe treva ku u lind, një zonë me banim të lashtë sa vet jeta, ku vështirësitë
natyrore, dimrat dhe terreni malor, gërshetohen me ato të krijuara nga qeveria
osmane me anë të taksave të shumta, dërgimin e djemve nizam në vende të largëta,
zinë që shoqëronte mos kthimin e tyre, problematikat e kohës, mosmarrëveshjet
me pushtetarët vendas etj. I shkruar me gjuhë të pastër letrare, rrjedhshëm dhe
mjaft tërheqës, të pasur në fjalor e shprehje të vjetra, përdorur nga banorët e
fshatit Bashaj, Smokthinës e gjithë Labërisë, ia shtojnë edhe më shumë vlerat
librit, duke e bërë atë mjaft interesant. Ai ka vlerë jo vetëm pse zbardh jetën
e një figure të shquar të asaj treve, por edhe sepse i shërben brezit të ri të
njihet me traditat përparimtare dhe luftarake të të parëve të tyre, ndihmon në
pasqyrimin e ngjarjeve dhe plotësimin e figurave të panjohura apo pak të
njohura, në një kohë që ndihmesa e tyre ka qenë e çmuar.
Autorët kanë ditur të na japin cilësitë e Cane
Miftarit që në moshë të vogël, zgjuarësinë dhe veprimet çapkëne, tendencën për
jetë të pavarur, guximtar dhe kokëkrisur deri te ai. Një djalë që kërkon të
provojë e eksperimentoj, kureshtar për ujin e pijshëm dhe të fshehtat brenda
malit, eksplorues i natyrës dhe mjaft këmbëngulës në arritjen e qëllimeve të
veta, duke filluar me provat e para të kalërimit, rrëzimet dhe ngritjet, dëmtimin
e krahut dhe mospërfilljen e dhimbjes, daljen kaçak a firar në mal në moshën
adoleshente, peripecitë e shumta me të cilët është përballur, e ku i dihej
fundi rrugëtimit të tij. Ndaj dhe i ati merakosej, e ndjek hap pas hapi, e këshillon
disa herë dhe më në fund i nënshtrohet vullnetit a fatit të tij, e lë në jetën
e vet.
Shkruesit e
monografisë janë njohës të mirë të ngjarjeve, të zhvillimeve osmane në tërësi
dhe atyre që ndodhnin në Shqipëri, me kulturë të gjerë dhe penë të artë,
shkrimtarë dhe poetë për nga mënyra e të shkruarit, njohës të toponimisë, etnografë
të kualifikuar, duke na e dhënë të skanuar një periudhë të caktuar kohore, në të
gjitha planet. Duke ecur me Cane Miftarin, mësojmë dhe zhvillimet historike,
shkaqet e qëndrimeve të ndryshme të kabineteve qeveritare, rrebelimeve,
ndarjeve, aleancave dhe ftohjeve, kryengritjeve të organizuara mirë por dhe
kurtheve e tradhëtive, që i kanë shoqëruar shqiptarët përherë. Kemi të bëjmë me një burrë të labërisë që
nuk pajtohet me padrejtësinë. Duket se Cane Smokthina ka qenë i ditur dhe është
pajtuar me thënien e Roussau: “Kush duartroket padrejtësinë,është fajtor më i
madh se ai që e kryen”. Sepse në një farë mënyre të gjithë kemi tendencën për
mëkate, qoftë si individ, qoftë si shoqëri, dhe siç thoshte Napoleon Boboparti
“Virtyti i pare është dashuria për atdhe”.
Në fundin e shekullit të 18, kur Cane Miftari
shkollohej, rritej fizikisht e mendërisht, mësoi një pjesë të të vërtetave që
lidheshin me Portën e Lartë. Pas vdekjes së Katerinës së Dytë, qenë përmirësuar
dukshëm marrëdhëniet e Rusisë me Perandorinë Osmane, pasi ishte rënë dakord që
rusët të luanin rol mbikqyrës mbi komunitetet e krishtera që jetonin në
territorin e perandorisë. Gati të njëjtin rol luanin dhe francezët. Politikën e
Katerinës e ndoqi dhe Pavli i Parë, i cili qe kundër rritjes së ndikimit
francez. Për këtë i erdhi në ndihmë ekspedita e organizuar nga Napoleon
Bonoparti, kundër Portës së Lartë, e cila i prishi marrëdhëniet midis Francës
dhe Perandorisë Osmane. Si kundërpeshë, Stambolli lidhi aleancë me Anglinë dhe
Rusinë dhe, në vitin 1798, i shpalli luftë Francës. Ushtria osmane e theu
sulmin e Napoleonit, konfiskoi pasuritë franceze dhe gjithë ishujt e detit Jon
u pushtuan nga osmanët. Por armiqësia nuk shkoi gjatë, pasi në vitin 1802 u
nënshkrua paqja me Francën, së cilës iu njoh e drejta e lundrimit në Detin e
Zi.
Nisur nga fakti i dobësimit të Francës dhe kërkesës së
Anglisë dhe Rusisë për marrëdhënie të mira, u duk sikur sulltan Selimi i III-të
do të sundonte i lumtur, por nuk ndodhi kështu. Ahmet Pashë Zhezari në
Palestinë dhe Tajar Pashë Xhanikliu në Anadollin Verior, të nxitur nga Rusia,
kërkuan të ishin të pavarur nga Perandoria. Rebelime më të rrezikshme qenë ato
të provincave europiane. Çetat e cubave në Bullgari mbillnin trazira pa shfaqur
qëllim politik, në një kohë që nacionalistët e rinj, të përkrahur nga Austria
dhe Rusia, punonin për pavarësi. Ismail Pashë Tirsanikliu dhe zëvendësi i tij,
Mustafa Bajraktari, vendosën sundimin e tyre mbi popullsinë vendase. Të njëtën
gjë bëri dhe Osman Pazvanogllu në Bullgarinë Perëndimore dhe Serbinë Lindore. Por
ajo që e shqetësonte me të vërtetë qeverinë e Stambollit, ishin lëvizjet e
sundimtarit të Janinës, Ali Pashë Tepelena, kryengritjet e të cilit
zhvilloheshin në Shqipëri dhe Epir. Ky pasha ndihej sovran i pavarur, në gjithë
atë trevë.
Në dekadën e parë të shekullit të 19-të filloi të lulëzonte
teoria e nacionalizmit, në kërkim të legjitimitetit politik. Ajo u ushqye gjatë
luftrave të revolucioneve franceze dhe u rrit si një alternativë e re ndaj mënyrës
së mbizotërimit të mendimit, që bazohej krahas autoritetit të qeverisë edhe në
të drejtën hyjnore, e cila u shfrytëzua me kujdes nga politika europiane për të
shpërbërë pushtetin osman. Fillimisht ata nxitën popullsinë e krishterë në kërkim
të të drejtave të tyre për autonomi.
Në kohën kur Cane Miftari ishte 28 vjeç, sulltan
Selimi i III-të urdhëroi vendosjen e një ushtrie të fortë në Edrene, e cila
zemëroi nacionalistët që kërkonin pavarësi. Për pasojë ata e rritën presionin
ndaj perandorisë. Më 29 maj 1807, pas një përballje të ashpër me jeniçerët,
Selimi i III hoqi dorë nga froni dhe ia la atë kushëririt të vet, Mustafait IV.
Në atë kohë shpërthyen kryengritjet antiosmane edhe në Serbi, nën drejtimin e
Kara Gjorgje, të cilat mbështeteshin nga rusët dhe austriakët dhe vazhduan deri
në vitin 1812. Natyrisht, në krah të tyre qenë anglezët, ndërsa francezët
vazhdonin të ruanin marrëdhënie paqësore me perandorinë. Mustafai IV u tregua
njeri pa personalitet dhe për shkak të paaftësisë së tij, në korrik të vitit
1808, u vra Selimi i III. Mustafa Bajraktari, më 28 korrik 1908, shpalli
sulltan një nga djemtë e Abdylhamitit I, me emrin Mahmuti II, i cili mbretëroi
deri në vitin 1839.
Mahmuti II, hypi në fron në moshën 23 vjeçe dhe nuk
kishte përvojë, por u mbështet te kryeveziri Mustafa Pashë Bajraktari, i cili e
kuptoi që Perandoria kishte nevojë për një dorë të fortë dhe ushtri moderne të
tipit perëndimor. Sulltani i ri, pasi zhduku njerëzit e afërm të sulltan
Selimit III, thirri krerët e provincave për të biseduar mbi reformat, por ndaj
tij nuk u bindën Ali Pashë Tepelena, Mehmet Aliu i Egjiptit dhe disa krerë
bullgarë, që ishin kundër Mustafa Bajraktarit. Gjithsesi u nënshkrua një
marrëveshje që parashikonte: a) ndershmëri e besnikëri ndaj sulltanit dhe
vezirit të madh; b) organizimin e një ushtrie të re; c) vjeljen e rregullt të
tatimeve; d) qeverisjen e provincave duke respektuar ligjshmërinë etj. Sulltani
u zotua se do të merrte vetëm taksat e ligjshme, por kjo marrëveshje nuk u
nënshkrua prej tij, me shpresë se do të ndikonte pozitivisht te krerët e
provincave. Mirëpo, këta të fundit, kur panë se marrëveshja kufizonte pushtetin
e tyre vetjak, ngritën krye. Mehmet Aliu në Egjipt kishte bërë për vete ulematë
që ishin keqtrajtuar nga mamlukët. Duke përfituar nga dobësia e qeverisë
qendrore të Stambollit, ai mori masa për forcimin e ushtrisë dhe armatosjen e
saj me armë të prodhimit perëndimor, duke shfrytëzuar për këtë dijet e
oficerëve francezë të mbetur aty.
Autorët e librit e kanë pasqyruar situatën në mënyrë të
shkëlqyer. Kur Cane Miftari ishte 30 vjeç e shohim në oborrin e Ali Pashë
Tepelenës, apo Luanit të Janinës, siç na jepet në libër. Gaçe dhe Canaj kanë
ditur të na sjellin në mënyrë të përsosur egërsinë e sulltanit ndaj vezirit të
Janinës, gjendjen fizike, morale e psikologjike të Ali Pashë Tepelenës në atë
periudhë, të prerë si përherë, por të zbutur njëkohësisht, më të dashur me njerëzit
që e rrethonin, premtues për heqjen e taksave dhe lëshime të tjera. Diçka po
ndodhte. Pashai po plakej, qeveria osmane e kishte rritur presionin ndaj tij,
qenë ftohur marrëdhëniet me disa feudalë shqiptarë, sidomos me trimat që ishin
në krye të revoltave. Ali Pasha kërkonte të mblidhte sa më shumë prej tyre pranë
vetes, të mësonte të vërtetën në qëndrimin ndaj tij dhe t’i bindte ta mbështetnin,
pasi ndihej më i kërcënuar se kurrë. Europa e Rusia kërkonin shpërbërjen e
osmanëve, ndërsa qeveria perandorake bënte gjithçka për të patur nën zotërim të
plotë vilajetet nën administrimin e vet.
Situata vinte duke u acaruar ngado. Rusët mundën të
bllokonin trevat danubiane në vitin 1810, shpartalluan osmanët në Ballkan dhe
në vitin 1811 nisën bisedimet për paqe. Ndërkohë Napoleoni I-rë mësyu Rusinë
dhe në maj të vitit 1812, Traktati i Bukureshtit ua ktheu Vllahinë dhe
Moldavinë osmanëve, ndërsa rusët morën Besarabinë. Më 1818 shpërtheu një
kryengritje, ku u përfshi dhe Millosh Obrenoviç, e cila përkoi me mundjen e
Napoleonit I-rë në Vaterlo (Ëaterloo). Për pasojë rusët e detyruan Mahmutin e
II të pranonte Serbinë si principatë vasale.
Në vitin 1814, në Odesa u rithemelua shoqëria Etniki
Eterja “Heteria”, që më vonë mori emrin “Shoqëria e Miqve”. Ajo ushqehej me
frymën e fanarit dhe në të bënin pjesë një numër i madh klerikësh ortodoksë.
Heteria tentoi të krijonte lidhje me Kara Gjorgjin dhe Ali Pashë Tepelenën, por
nuk arritën ndonjë përfundim pozitiv, ndaj kërkuan mbështetjen ruse. Në krye të
lëvizjes vunë Joan Kapodistrën, njeri i afërt me carin rus. Meqë Kapodistra nuk
pranoi, iu drejtuan Aleksandër Ipsilanit, i cili kishte qenë adjutant i Carit
të Rusisë dhe i kërkuan të bashkëvepronte me prijsin e serbëve, Millosh
Obrenoviç.
Në Greqi përgatitej një kryengritje antiosmane, e cila
do të shpërthente kur ushtria osmane të ishte e zënë me luftime në Moldavi e
Vllahi nga sulmet e Ipsilanit, dhe në Epir e Shqipërinë e Jugut kundër Ali
Pashë Tepelenës. Luftimet morën përmasa të frikshme në More, pasi priftërinjtë
luajtën rol aktiv në nxitjen e dhunës. Popullsia greke në atë trevë kishte
mbështetur Ali Pashë Tepelenën, por Halet Efendiu, myhyrdar i sulltan Mahmutit
II, u inatos me Ali Pashë Tepelënën, sepse nuk po i dërgonte dhurata si më
parë. Për më tepër ai kishte shërbyer si mësues i fëmijëve të dinjitarëve grekë
në Stamboll. Por dhe Ali Pashë Tepelena nuk qëndroi duarkryq. Ai u informua për
një letër që anëtarët e komitetit të kryengritjes së Moresë i dërgonin
Dhespotit të Janinës, e thirri dhespotin në zyrën e vet dhe i dha letrën për ta
lexuar. Dhespoti vdiq në vend nga frika. Për të hetuar çështjen e vdekjes së
tij, Halet Efendiu dërgoi Nikola Moruzin, që ishte njëkohësisht dhe anëtar i
shoqatës Etniki Eterja. Në raportin e tij thuhej se raja e Rumelisë qe besnike
e Dovletit, ndaj Ali Pasha duhej të ndëshkohej. Pikërisht intrigat e Halet
Efendiut dhe Hurshid Pashës çuan në rebelimin e Ali Pashë Tepelenës dhe
rezistenca e tij ndaj taborreve osmane qe shumë e fortë. Por, sipas profesor Mehmet Maksutoglu, patriarku u tremb dhe
shprehu kritikë ndaj kryengritësve. Kjo bëri që Halet Efendiun, për shkak të
dezinformimeve, ta dërgonin në Konja, ku dhe e ekzekutuan. Me vdekje u dënua dhe kryepeshkopi ortodoks Grigorios në Stamboll.
Në këto rrethana, qeveria osmane rriti presionin mbi popullsinë dhe mori masa
për të rekrutuar të gjitha moshat mbi 18 vjeç, por hasën në kudërshti të
shqiptarëve. Kush nuk pranonte të shkonte nizam, merrej me forcë, rrihej dhe
burgosej. Për pasojë pati konflikte në gjithë trojet shqiptare. Shumë burra u
rebeluan ndaj kërkesave të njëpasnjëshme të qeverisë perandorake, jo vetëm për
taksat e larta, por edhe për kërkesat e vazhdueshme për të marrë djemtë
ushtarë. Të njëjtën gjë bënte dhe Ali Pashë Tepelena, i cili e donte ushtrinë
për t’u mbrojtur.
Kjo gjendje na paraqitet mjaft mirë nga profesor Gaçe
e Canaj. Duke përshkruar veprimtarinë e trimit të Smokthinës, del se Ali Pasha
vuri re menjëherë trimërinë, zgjuarësinë dhe besnikërinë e Cane Miftarit dhe e
dërgoi me një tabor ushtarësh në trevat jugore të Shqipërisë. Duhej të mblidhte
ushtarë për pashanë. Miftari përshkoi male e fusha, u përballë me shi e borë,
vdekje të shokëve nga moti e sëmundjet, nga ndëshkimet që u jepte vet ai për
shkelje të moralit, takoi trima si Tafil Buzi, Mete Jazo, Ali Korça e Veiz
Vasjari, lexoi mëdyshjet e shumë njerëzve, mosbesimin e të tjerëve, tronditjen
nga themelet të pushtetit të Ali Pashës, për pasojë nuk mundi ta realizonte
detyrën që i ngarkoi Luani i Janinës. Trimat qenë ftohur edhe ndaj tij, ndonëse
kishin besuar se mbronte të drejtat shqiptare. U kthye duarbosh te pashai. Ai e
kuptoi, por nuk e hodhi. E ngarkoi me një tjetër mision në Korfuz, të takonte
konsullin francez Pouqueville. Kishte nevojë për mbështetjen e fuqive të mëdha
europiane. Por Anglia as që donte t’ia dinte më për të. I premtoi ta strehonte
familjarisht, t’i garantonte jetën. Por pashai nuk mund të largohej, pasi ikjen
e quante tradhëti ndaj idealit të vet dhe njerëzve që e rrethonin. Franca mbështeste
levizjen e të krishterëve për pavarësi. Rusia priste shembjen e perandorisë
osmane.
Në prill të
vitit 1820, Cane Miftari u kthye nga misioni në Korfuz dhe nga Parga u nis për
në Artë. Ishte koha kur Ali Pashë Tepelena përgatitej për luftë. Katër muaj më
pas, ushtria osmane organizoi një sulm të madh kundër Ali Pashë Tepelenës dhe
në gusht të vitit 1820 rrethuan Janinën. Nga situata e krijuar përfitoi
patriarku i Patrës, Germanos, i cili më 25 mars 1821, shpalli fillimin e luftës
për çlirimin e Greqisë, duke kryer masakra të shumta mbi popullsinë turke të
Moresë dhe sidomos mbi myslimanët e Topolicës. Kështu vepruan edhe jeniçerët e
Stambollit, të cilët varën në litar patriarkun e fesë ortodokse dhe disa
klerikë. Në revolucionin e vitit 1821, grekët iu kundërvunë myslimanëve dhe për
pasojë mijëra burra, gra e fëmijë u masakruan, duke u therur si bagëti. “Nuk ekziston asgjë e gjallë në botë që të
jetë më e egër se njeriu”, shkruante Homeri.
Parimi udhëheqës i atij revolucioni qe shpagimi i
territoreve që mbaheshin nga myslimanët me frymën e zgjerimit të Greqisë dhe
krijimit të një Greqie të madhe me qendër Konstandinopojën, pra një ringjallje
e Perandorisë Bizantine. Edhe pse qeveria e Portës së Lartë që ishte myslimane
u soll miqësisht me të krishterët, u dha të drejtën e besimit dhe të shkollës,
përkundrazi, ortodoksia u soll ashpër me ta, duke ushqyer frymën fetare, se
gjoja kjo sjellje ndaj myslimanëve qe dëshirë e Zotit.
Ndërkohë, opinioni perëndimor kundërveproi ndaj
masakrave që u bënë ndaj grekëve, pa thënë asnjë fjalë për masakrat ndaj
popullsisë myslimane. Ali Pashë Tepelena, i rrethuar për kohë të gjatë, pas
shumë luftimeve që zgjatën në kohë, u detyrua të dorëzohej. Ai u vra në
rrethim, më 24 janar të vitit 1822. Në këtë mënyrë mori fund edhe përpjekja për
të shkëputur Epirin dhe Shqipërinë e Jugut nga Perandoria Osmane.
Guvernatori i Egjiptit,
Muhamet Ali Pasha, ishte në kërkim të pavarësisë, ndaj e pozicionoi flotën e
vet në brigjet e Moresë, që drejtohej nga Ibrahim Pasha. Forcat greke u shtypën
dhe kështjellat u rimorën nga forcat osmane. Kjo nuk u prit mirë nga britanikët
dhe rusët. Në të njëjtin front u rreshtuan dhe francezët. Më 4 prill 1827,
britanikët u takuan me rusët në Shën Petërburg dhe u shprehën kundër veprimeve
të Ibrahim Pashës, duke nënshkruar dhe një protokoll, ku kërkohej shpallja e
Greqisë shtet autonom. Ky protokoll nuk u miratua nga Austria pasi ishte
perandori, sundonte disa popullsi dhe mund të hapej loja e autonomisë.
Më 6 korrik 1827 u nënshkrua
Traktati i Londrës, sipas të cilit, me perandorinë do të kishte paqe vetëm po të
pranohej traktati i Shën Peterburgut. Porta e Lartë nuk e pranoi këtë kusht, pasi
e konsideroi ndërhyrje në punët e brendshme. Atëherë flota ruse dhe ajo
britanike kërcënuan Ibrahim Pashën për t’u tërhequr. Ai nuk u bind. Një muaj më
pas, flota britanike, ruse e franceze u bashkuan, dhe mbytën anijet osmane. Kjo
çoi në shpalljen e pavarësisë së Greqisë në vitin 1828 dhe një vit më pas qeveria
osmane nënshkroi Traktatin e Edrinesë që njihte pavarësinë e shtetit të
dominuar nga popullsia e krishterë.
Në revolucionin
grek morën pjesë një numër i madh shqiptarësh. Madje shpesh nga historianët
thuhet se ai revolucion u bë nga shqiptarët, pasi rreth 70 për qind e heronjëve
të asaj lufte janë shqiptarë. Krerët e çetave kryengritëse bënë disa takime me
palën greke, për të qenë bashkë në luftë kundër osmanëve, duke marrë garanci për
ruajtjen e territoreve në mënyrë reciproke. Pala greke heshtte. Por nga libri mësojmë
se përpjekjet e shqiptarëve për largimin e Mehmet Reshid Pashës nuk reshtën për
asnjë çast. Porta e Lartë bëri përpjekje për të bindur Iliaz Podën të tërhiqej
nga veprimet kryengritëse, por nuk ia arritën qëllimit. Bashkë me Ismail Pashë
Vlorën, Beqir bej Vlorën e Cane bej Smokthinën, kryengritjet vazhduan, madje më
të organizuara.
Zëvendësimi i
Ali Pashë Tepelenës me Omer Pashën e rriti më tej revoltën shqiptare. Kryengritësit
deklaruan se nuk njihnin asnjë qeveritar tjetër përveç Ismail beut, nipit të
Ali Pashë Tepelenës. Tashmë opozitarët antiosmanë në Shqipëri e ndjenin më shumë
nevojën e bashkimit, për të patur unitet mendimi dhe veprimi kundër reformave
centralizuese të qeverisë osmane. Kjo bëri që krahinat shqiptare të jugut, Vlorë,
Tepelenë, Delvinë, Mallakstër, Kurvelesh, Çamëri, Skrapar, Përmet, Kolonjë,
Leskovik, në maj të vitit 1828 të dërgonin përfaqësueit e tyre në Berat, ku u
krijua Lidhja shqiptare nën drejtimin e Iliaz e Zylyftar Podës, Ismail bej Vlorës, Shahin Delvinës e
tjerë. Në atë kuvend, Cane Miftar Smokthina, përfaqësonte Lumin e Vlorës. Aty u
vendos largimi i vezirit të Janinës dhe qeverisja prej shqiptarëve. E vërteta, liria, virtyti janë tri gjërat e
vetme për të cilat duhet ta duam jetën, shkruante Volteri. Kështu mendonte dhe
Cane Smokthina.
Edhe pse ushtria
osmane kreu krime të përbindshme ndaj popullsisë, lëvizja e armatosur
antiosmane dhe njëkohësisht antifeudale mori përmasa të gjera, duke u ushqyer
me forca nga ushtarët që dezertonin radhët e ushtrisë perandorake. Tradhëtitë
nga radhët e bejlerëve, që binin pre e politikës osmane për pushtet, e dëmtoi lëvizjen
antiosmane, por njëkohësiht nxori në krye të kryengritjeve trima si Tafil Buzi,
Gjoleka, Rrapo Hekali etj. Kjo bëri që krahas Portës së Lartë, të pësonin tronditje
edhe qeveritarët vendas.
Kënga thotë: Zuri labi me trumbetë, / Gjolekë s’kemi
fishekë, / Hajde bëjmë tatëpjetë, / T’u marrim xhephanetë… Por nuk mungonin
dhe shërbëtorët e Portës së Lartë, që vegjetonin në radhët e luftëtarëve. Duket
se kjo kategori njerëzish nuk e kanë asnjëherë parasysh shprehjen e urtë
popullore: “Atë që nuk dëshiron të ta
bëjë tjetri, mos e bëj, edhe atë që dëshiron ta bëjë tjetri, bëje”. Ndaj dhe kënga
u drejtohet tradhëtarëve me këto fjalë: Pa dëgjo o beu ynë, / Mbaje mirë terezinë, / Se njerëzia u piknë, / Ikn
e muarrë arratinë, / Ca në Vlorë, ca në Delvinë… Kullat e bardha në brinjë, /
Kukumjaçet ulërijnë, / Ashtu do t’i bësh dhe tinë…
Studiuesi Gaçe dhe shkrimtari Canaj, na sjellin të
plotë realitetin e kohës, përpjekjet për të shtirë në dorë luftëtarë të shquarë
nga radhët e kryengritësve, premtimin që u bënin atyre me poste e para dhe
pasojat që rridhnin nga besimi i krijuar për shkak të dëshirës për pushtet e
lakmisë së përfitimeve monetare. Arritjet e kryengritësve e tmerruan Mehmet
Pashën që u detyrua të jepte dorëheqjen, por ajo nuk u pranua, pasi qe menduar
një plan i hollë për asgjësimin e krerëve shqiptarë. Në kurthin e ngritur nga
Mehmet Reshid Pasha, ra pre dhe Ismail Vlora, i cili u paraqit në Janinë më 5
janar të vitit 1829, sipas kërkesës së guvernatorit, ku njerëzit e tij qenë
porositur për ta vrarë duke ngjitur shkallët.
Aty veçohet zgjuarësia dhe karakteri i fortë i Cane
Smokthinës, i cili nuk u pajtua me propozimin e Mehmet Pashës dhe iu shmang
planit të tij për të vrarë disa nga krerët e kryengritjes. Pati dhe shumë të
tjerë që e nuhatën të keqen e madhe. Por ky kujdes zgjati fare pak kohë, sepse
në verën e vitit 1830, plani i tyre i fshehtë u bë realitet. Rreth 400 krerë të
shquar nga trevat shqiptare u thirrën në Manastir për të marrë ofiqet e
premtuara. Ata qenë veshur me kostume kombëtare dhe ecnin kaluar, për të parë
fillimisht një stërvitje mësimore të ushtarëve perandorak, armët e të cilëve u
kthyen befas nga trimat shqiptarë, duke shtrirë përtokë ata viganë që i jepnin
dritë atij stadiumi të zi për ta e gjithë Shqipërinë.
Në të njëjtën ditë, masakër bëri edhe i biri i Mehmet
Pashës, Emin Pasha, i cili nisi drejt Manastirit kokën e Musli Beut dhe disa
feudalëve të tjerë që ndodheshin në Janinë. Ishin të paktë ata që i shpëtuan këtij
kurthi të tmerrshëm. Autorët tërheqin vëmendjen e lexuesit, duke mos lejuar të
kalojë fakti i përçarjes, i tradhtisë, pasi ata trima nuk i besuan pushtetarëve
osmanë, por të dërguarve të tyre, bejlerëve shqiptarë që luajtën rolin e ndërmjetësit,
duke u bërë apel brezave: kurrë më kështu!
Por shqiptarët sërish
nuk u gjunjëzuan.
Në vitin 1833
kryengritjet erdhën në rritje, duke u shtrirë në gjithë trevat jugore dhe luftëtarët
e udhëhequr nga Zylyftar Poda, Tafil Buzi, Rrapo Hekali, Shahin Delvina, Beqir
Vlora, Cane Smokthina, Bilal Nezha, e të tjerë, bënë që të binte kalaja e
Beratit. Kishte të drejtë Sami Frashëri kur thoshte: Atdhedashuriaështë top që shëmb e mposht çdo armik e çdo kështjellë, sado
të fuqishme të jenë. Pas kësaj u pranua që pashallëku të qeverisej nga
shqiptarë. Në këtë mënyrë, të shtatë kazatë kryengritëse, Vlora, Mallakastra e Sipërme,
Berati, Tepelena, Tomorrica, Skrapari e Dëshnica të vendosnin përfaqësuesit e
tyre dhe mbikqyreshin nga populli i Toskërisë.
Autorët e librit pasqyrojnë me profesionalizëm
zhvillimet e mëvonshme, përpjekjet e Daut Pashës për rikthimin e Beratit nën
varësisë e osmanëve, por dështuan përsëri, pasi trevat shqiptare u treguan edhe
më të bashkuara. Profesor Gaçe e Canaj tregojnë se kjo kryengritje ishte e
veçantë për shkak se shënoi një etapë më të lartë të lëvizjes kombëtare, pati
shtrirje më të gjerë dhe përmbajtje të re, pasi në konflikt kemi një ndeshje
ballore të masave popullore me qeverinë osmane dhe reformat centralizuese të
saj. Për herë të parë ndihet thirrja për çlirim kombëtar dhe shihen qartë
elementët e bashkimit të çetave patriotike. Duket se në veshët e trimave
shqiptarë kumbonin në vesh fjalët e Skënderbeut, thënë 400 vite më parë: “Fuqitë e Shqipërisë u ngjajnë rrëkeve të
vogla, që rrjedhin në drejtime të ndryshme. Në qoftë se këto rrëke bashkohen,
atëherë bëjnë një lum të madh e të fuqishëm”.
Natyrisht fitorja përfundimtare nuk qe e lehtë, jo vetëm
sepse shqiptarët nuk ishin të organizuar mirë, por mbi të gjithë u mungonte mbështetja
nga fuqitë europiane. Megjithatë, pavarësisht nga sukseset e forcave
qeveritare, rezistenca nuk u shua, madje u ndez edhe më shumë, sepse krahas
urrejtjes për sunduesit që e lanë vendin të prapambetur, ndihej dhe dëshira për
pavarësi. Një vit më pas, më 1835, një tjetër kryengritje e fuqishme nisi në
Berat, më tej në Fier e drejtuar nga Alush Frakulla. Në Velabisht u mbajt dhe
një kuvend i rëndësishëm, për të cilin kënga popullore thotë: Lumi Vlorës nëntë mijë, / Berati me Toskërinë,
/ Delvina me Çamërinë, / Velabisht ngritën hordhinë… Trimat u ngjitën me
shkallë për të marrë kalanë dhe Mete Jazua që mbante flamurin në ballë u godit
për vdekje, por Cane Smokthina nuk e lëshoi flamurin, por ia rrëmbeu nga dora
dhe e nguli te kroi. Mjaft domethënëse janë vargjet popullore: Mete Jazua gjakëtuar, / Kullën e kuqe ç’e
muarë, / U plagos në krahëruar, / Dy plumba përtej e shpuan….-Ngrehu Mete, shih
vëllanë, / Të shikosh Cane Miftar, / Se Cane Miftari shkoi/, Nguli bajrakun te
kroi…
Më pas kryengritjet antiosmane u shtrinë në gjithë
jugun dhe mbërritën deri në portat e Janinës, por më në fund u thyen dhe Tafil
Buzi u detyrua të pranonte armëpushimin. Ata u tradhëtuan nga krerët grekë, të
cilët e fituan pavarësinë në sajë të luftës së mijëra shqiptarëve nga Vlora,
Berati, Përmeti e deri në Artë, ndërsa paria greke nuk e mbështeti lëvizjen
shqiptare, madje u përpoq ta sabotonte atë, pasi nuk i interesonte pavarësia e
fqinjëve të vetë. Nëse ata do të tregohehsin besnik si dhe shqiptarët, ngjarjet
do të kishin përparuar më shpejt në favor të popullit më të lashtë të
gadishullit, që ka derdhur gjak më shumë se gjithë të tjerët. E më në fund edhe
Cane Smokthina ran ë kurthin e Emin pashait. E thirrën në Vlorë dhe i morën jetën.
Populli e qorton trimin e vet: …Vajte
drejt në kafene, / Të hodh helmin në kafe, / Të plasnë sytë e s’e pe…
No comments:
Post a Comment