FRROK VUKAJ - Studiues
NË
KUADËR TË 100-VJETORIT
Më hollësi do të gjeni në librin tim
"Rrugëtim arsimdashës i Tropojës",
Tiranë 2015
Frymëzuar edhe nga ngjarjet
e kohës, në Nikaj-Mërtur, me kërkesën e
atdhetarëve vendas, Sokol Basha,
Tunxh Miftari, Bek Selimi,
Syl Martini, Murrec Sadria,
Ukë Çuni, Fetë Sadiku, Myftar
Alia, Çun Kola, Met Sokoli, Mark Alia, Marash Uka etj.. qysh nëvitet1915e1916 (madje edhe
shumë kohë më parë)
organizohej mësim
në mjediset e kishave ku direkt apo indirekt
mësonin
edhe
disa
prej
frymëzuesve e nismëtarëve.
Largësia e madhe nga qendrat administrative dhe mungesa
e mjeteve të komunikimit, ka sjellë mungesë dokumentacioni
e kjo nuk na lejon t’i quajmë shkolla në kuptimin klasik, megjithëse
ishin të tilla.
Në zonat e pushtuara
nga austro-hungarezët që shtriheshin
nga Veriu deri në lumin Vjosë e pjesën e sipërme të Shkumbinit,
iu lejua shqiptarëve një autonomi kulturore e arsimore. Drejtoria e Përgjithshme
e Arsimit ndodhej në Shkodër. E gjithë zona kishte 3 drejtori
arsimore: Shkodër, Tiranë, Berat dhe 6 bezirke (qarqe)
administrative. Tropoja në fillim të vitit 1917 nuk e
kishte më qendrën në Shkodër, por në Zhuri, i cili ndodhet
në mes të Prizrenit e Kukësit.
Siç thamë edhe më lart,
kërkesat e nikaj-mërturasve për shkollë, të përkrahur
e nxitur edhe nga priftërinjtë përparimtarë, u shtuan shumë.
Kërkesat adresoheshin edhe në Drejtorinë e Përgjithshme në
Shkodër, por edhe në bezirkun e dytë në Zhuri nga varej administrativisht.
Emri i Luigj Gurakuqit në krye të asaj Drejtorie ishte një vlerë e
madhe për kombin. Ky patriot i madh e gjenerator i fuqishëm, ishte
pasionant e i palodhur për ngritjen e përhapjen e arsimit shqip. Kjo duket qysh
në marrjen e detyrës se re. Që në vitin 1916 ai ka bërë një studim paraprak për
hapje shkollash në Veri të cilin ia ka
paraqitur Kryekomandës M.e.R te XIX Trup Ushtrie në Shkodër. Përsëri,
më 5.2.1917, i dërgon një raport tjetër konkret kësaj Komande ku shprehte
argumentet e mundësitë për hapje
shkollash. Komanda austriake i kërkon të dërgojë një inspektor për të njohur
gjendjen, por ai
i sqaron se ka marrë lajme
edhe prej
priftërinjve të disa katundeve (gatishmërinë për mësim) dhe prej
Zotit Hpt. Wimner.
Gurakuqi u shprehej
organeve eprore
se nuk ishte nevoja të prisnin
më. Ai konkretizonte katundet e Bezirkut të II ku mund të hapeshin shkolla duke i lënë në dorë të famullitarëve, të cilët do t’i mblidhnin nxënësit
nëpër
qelat e tyre duke saktësuar:
1- Mgulla (edhe per Gjoan, Plan e Kir, Pog, Shosh e Prekal).
2- Palcë e Mërturit (edhe
për Salcë, Brisë
e Kotec).
3- Gjonpepaj (edhe për Peraj, Nik-Prendaj,
Kapit).
Ai vazhdon të përcaktojë edhe masat organizative:
“Në këto katunde shkolla do të rrijë
hapet prej marsi deri në marim të oktobrit,
pasi në muajtë e tjerë nuk mund të ndjekin shkollën nga shkaku i dimrit e
rrugëve të këqia”.1)
Mendon të bisedojë e t’i marrë leje peshkopit të Pultit, Bernardin Shllakut,
për formalitetin
e emërimit të famullitarëve si mësues. “Kur të marr të gjitha hollësirat
prej
tij do t’ju baj propozimet për emërimet. Për katundet e tjerë
të këtij
Bezirku ku duhen mësues laik
do t’ju
baj propozime të tjera në qoftë se gjaj për së shpejti mësuesit e
nevojshëm”2)
Komanda austro-hungareze kishte këshilluar më përpara
që në Veri të shkonte inspektori Mati Logoreci, por kjo nuk u realizua pasi ai ndodhej për inspektim në Bezirkun e VI. Me
5.5.1917 u dërgua z. Ndue Paluca, inspektor
i kësaj Drejtorie.
Luigj Gurakuqi me
shumë preokupim e ndjenjë përgjegjësie për punën, i dërgon Ndue Paluces më datë
4.4.1917 një letër jo fort të gjatë, por të ngjeshur me detyra e porosi:
Për një udhëtim në Zonat e Bezirkut
I e VI duke i specifikuar edhe vendet: Koplik, Gjoan, Shosh (Bezirku
i parë).
Në Bezirkun e VI: Palcë
e Mërturit e Gjonpepaj, (por ai, siç duket, me iniciativën e tij,
inspektoi gjithë Malësinë e Gjakovës, shën. im).
Të mblidhen lajmet
e nevojshme për themelimin e
shkollave në ato vise.
A mund të bëjnë 3 orë mësim
në ditë
famullitarët, domethënë 15 orë në javë e me marrë një dëftese të shkrueme
prej tyne mbi këto çashtje.
Mësimi a do të jepet ne qelë të z. Famullitarit a në ndonjë shtëpi tjetër, sa do të paguhet qiraja?
Në qoftë se merret shtëpi me qira, sa kohë dhe sa të holla do të lypen me u ndrequn dhe a mund të gjenden usta?
A mund të bahen në vend orenditë shkollore? 3)
Ai kërkoi një studim të detajuar me fakte konkrete e gjëra
të mundshme
e të domosdoshme
për hapjen
e shkollave.
Duket qartë se me sa humanizëm, seriozitet, realizëm dhe
profesionalizëm flitet në këtë letër. Por edhe kuptimi
i saj ka po kaq seriozitet dhe devotshmëri për detyrën, pa shprehur
asnjë ngurrim me gjithë kushtet
shumë të rënda për udhëtim, ushqim e fjetje në këto malësi.
Në një shënim nga Gurakuqi po të kësaj letre shohim se Ndue
Paluca ishte nisur qysh të nesërmen dt. 5.04.1917, bile më datë 6 dërgon nga Prekali një telegram me një shkrim special
për t’u admiruar
nga çdo lexues apo letërshkrues.
Unë dua të theksoj dhe të vlerësoj
udhëtimin afro 1 mujor
të z. Paluca në këto krahina të largëta,
me rrugë të prishura keq, me përrenj e lumenj të rrëmbyeshëm e të rrezikshëm
për jetën, me lugina e hone të frikshme, me male të larta e pyje shekullore, me lagështirën e të ftohtin
e fillim prillit qe akoma nuk
është larguar, me kushtet e këqija të fjetjes e ushqimit (me gjithë mikpritjen e pakursyer të malësorëve) e sa e sa vështirësi të tjera.
Me ndjenjë përgjegjësie, devotshmëri e profesionalizëm e kryen këtë inspektim duke
sjellë argumente bindëse për
hapjen e shkollave. Mbi këtë bazë të shëndoshë, pa vonuar, Luigj
Gurakuqi i dërgon Kryekomandës në Shkodër një kopje tjetër
të këtij raporti.
“Kam nderin të ju paraqes një kopje të raportës që më ka dhanë z. Ndue Paluca përmbi udhëtimin
nën pikëpamje Arsimi, që ka bamun në disa vende të Bezirkut I e VI mbas urdhnit
tuej E.V.Nr.467/VII me
31.3 1917. Bashkë me të po
ju dërgoj
edhe dëftesat e shkrueme
që ka
marrun
prej famullitarve të Prekalit, Gjoanit, Pogut e Mgullës,
Shoshit, Palcës së Mërturit,
Gjonpepaj, Planit e Rajës së Mërturit, me të cilat diftojnë se janë gati të marrin barrën e mësimit për nga tri orë në ditë” 4)
Më poshtë në
raport tregon edhe zgjidhjet konkrete.
“Tue qënë se nevojën e shkollavet
e mungesën e mësuesve,
besoj se për disa kohë mund t’u vihet për barrë detyra e
mësimit famullitarvet të
përmendun, me shpresë
se, nën
vështrimin e kundrimin e autoriteteve ushtrare, do
t’a bajnë me kujdes shërbimin e vet” 5)
Pasi është parë realisht vendi e mundësitë, propozimi është
konkret e i bazuar;
“Gjonpepaj ku një herë për një
herë shkolla mund të fillohet në kishë, e mandej mund të
goditet ndërtesa për të cilën flet Z. Paluca e që duket e nevojshme kur të mirret përpara sysh, numri i math i nxanësvet
që mund të ndjekin shkollën/famullitarë At
Nikollë Kolaj.” 6)
Ai përmend vendet se ku mund të hapeshin shkollat, në Bezirkun e parë, por ne po përmendim ato të Bezirkut
të 6-të ku bënte pjesë Tropoja. Për mundësi hapje shkollash përmenden Gjonpepaj e Raja e Mërturit.
“Raja e Mërturit ku numri i nxënsavet që munden me ndjekun shkollën
këshillon që të prishen 100 Korona
për meremet e ndërtesës”.7)
Në atë raport shprehet si shumë e nevojshme hapja e s h k o l l a v e n ë T r o p o j ë , B u j a n
e G
e g h y s e n , p o r
e d h e pamundësitë që e pengojnë.
Moshapjen e argumenton me mungesën e mësuesve myslimanë që dinin të shkruanin shqip.
Edhe për Palçin
shprehet mendimi për mos hapjen e shkollës duke u argumentuar... Në po këtë shkresë të datës 05.05.1917, Luigj
Gurakuqi, Drejtor i Përgjithshëm
i
Arsimit, i lutet
Kryekomandës M.e.R të XIX, Trup Ushtrie,
Shkodër:
“Tue Ju parashtruem vërejtjet e sipërshkrueme, ju lutem
që t’u nxirrni dekretet e emnimit atyne famullitarëve të cilët
të ju duken të zotët e mësimit, e t’u shënoni atë rrogë që të shihni me udhë”. 8)
Përsëri të bën përshtypje korrektësia e saktësia e ndjekjes
së
problemeve me gjithë ngjarjet e trazuara
të kohës. Mendoj
se duhet përmendur edhe fryma
pozitive e austro- hungarezëve për hapjen
e shkollave. Mendimet janë të ndryshme,
por mund
të ndodhte
edhe e kundërta. Luigj Gurakuqi,
është i vendosur dhe këmbëngulës për hapjen e shkollave shqipe, i mbështetur
nga Mati Logoreci, Gasper Beltoja, Ndue Paluca e inspektorë të tjerë. Tashmë
propozimet janë bërë realitet, janë
jetësuar e kthyer në realitet.
Ai, pasi ka
ndjekur nga afër këtë problem,
ka kryer
sistematikisht e me korrektesë
korrespondencat me Kryekomandën që merrte vendimet, ka marrë edhe përgjigjen
e dëshiruar prej kohësh.
Mbi atë bazë i dërgon një letër
të nderuemit z. At Nikollë Kolaj, famullitar
në Gjonpepaj ,e cila ngjan si një sihariq i madh, jo
vetëm për krahinën, por për të gjithë
Tropojën.
“E nalta Komandë m.e.r të xlx, Trupushtrie
me urdhnin e saj EVNr.1849 Ju ka emnue për mësues në Gjonpepaj
me 80 kr shpërblim në muaj tue
nis prej ditës 1 qershor 1917” 9)
Duke u mbështetur nga burime
arkivore, por edhe gojore
që e kanë jetuar atë kohë, mësimet në atë kishë kanë filluar
shumë kohë më parë, por data e mësipërme
ligjëron zyrtarisht
hapjen e kësaj
shkolle.
Raportet e shkresat zyrtare
kanë ndjekur njëra-tjetrën
me korrektësi
e logjikë të pakundërshtueshme. Shkresa për
emërimin e famullitarit mban dt. 16.06.1917. Ndërsa, po këtu,
thuhet se shpërblimi fillon më 1 qershor
1917. Duke njohur karakterin e fortë e të prerë të Luigj Gurakuqit, nuk i shkonte
në mendje të paguajë punë të pabërë, por ai ka informacione se në
Gjonpepaj mësimi e shkolla kanë funksionuar edhe më herët.Korrektësia e tij duket
edhe në shënimin
që ka bërë në fund
të shkresës, siç duket për
Ministrinë e Financave: 1 shtesë. (është fjala për organikë).
Një sy i hollë vëren se shkresa
vazhdon me një nëntekst
kuptimplotë që At
Nikollë Kolaj
në të
ardhmen
duhej t’i
nënshtrohej Parashkresës për nëpunësit e vendit,
pra
jo një punë spontane
por një punë e organizuar dhe e paguar.
Fotokopje e dokumentit orgjinal per hapjen e shkolles
“Komanda e syperlavdrueme pret prej jush
që, nën
pikpamjen e shërbimit
si mësues, t’i nënshtroheni Parashkresës për nëpunësit
e vendit e të gjendeni në marrëveshje
me Drejtorinë e Arsimit
të Bezirkut e me Drejtorinë e Arsimit e Përgj. t’Arsimit, që të jepni
pak së paku, nga tri orë mësim
në ditë e që të
mos largoheni nga
vendi pa ndonjë nevojë të
madhe”. 35
Për nevojat e funksionim
e kësaj shkolle flet edhe një letër me
shkrim dore e A.Vjerdhës
e datës 29.11.1917,
“... për të dërguam për mësonjëtoren e Nikajt 30 copë abetare për shkollë fillore e 60 copë defterë”. 10) ( fotokopjen faqe 57)
Ky argument shtesë e shumë
bindës nuk na lejon mëdyshje
për hapjen e kësaj shkolle.
A.Vjerdha nuk ka se si të kërkonte
libra e defterë për një shkollë të pahapur, por është e sigurt se ajo funksiononte normalisht me një numër të konsiderueshëm
nxënësish, gjë që duket edhe nga numri i abetareve e defterëve të përmendur më sipër.
Për ekzistencën e funksionim e shkollës
së Gjonpepajt flasin
edhe dokumente edhe ngjarje të
tjera të vitit 1918. Në
një shkresa të datës 05.08.1918 që mban emërtimin e Drejtorisë së Arsimit Shkodër shkruhet:
“Komanda... na kumton lajmin e Bezikomandës së Zhurit mbi hapjen e shkollës
në Gjonpepaj (Nikaj-Mërtur) në të cilën mësimi
jepet prej famullitarit
At A. Vjerdha” 37
Themelore dhe e rëndësishme
ishte se interesi për
shkollën qe rritur
nga autoritetet e vendit, prindërit e fëmijët.
Në maj të
vitit 1918 është përuruar
godina
e re e cila është
bekuar nga
kleri i zonës
dhe Paria e vendit. Më 29 Maj 1918 “Posta e Shqypnisë” shkruan: “Populli i Nikaj-Mërturit është tuj diftue interes të madhe
për ndërtim të shkollës e për të çuem të fëmijëve për me u dhanë msim, shëje kto të gjitha që na
napin uzdajë se aj popull i vojtun keq vetëm prej
pamsimit, mas tashit ka me mujt me shti në punë për dobi të vet e t’atdheut njato veti
të jashtëzakonshme që e stolisin...”.
Në këtë ditë Bekimi, sipas
gazetës, morën pjesë shumë njerëz të përmendur e popuj. Në
ceremoni morën pjesë
edhe
Bajraktari i
Nikajt Sokol Basha, Vojvoda
i Nikprendajt
Beg
Selimi, Myftar
Aliaj
i Nikprendajt, komandari i Bezirkut e i Ekspoziturës në Bunjaj, zotni major
Verubis, trupi
i
oficerëve etj.
Bekimin
e
dhanë françeskani i
Palçit P. Loro Mileta dhe për
ndihmëtarë françeskajt P. Pjetër
Gjinin, famullitarin e Currajt e
P. Engjëll Vjerdha,
famullitarin
e
vendit.
Megjithëse
në
një zonë
të
largët, jehona e hapjes së kësaj shkolle
qe e madhe, aq sa shkruhet
edhe në shtypin e kohës. Edhe pjesëmarrja e gjerë
në këtë ditë të Bekueme, jo vetëm
e banorëve të zonës, por edhe e klerikëve e autoriteteve të prefekturës,
përforcojnë atë që thamë më sipër. “Në këtë
shkollë të re për tash nji herë ka me u kënë dhanë msim nja 50
fëmijëve. Ma vonë,
mandej asht ba mendim me çilë
edhe një internat ku kanë me kinë bashkue
gjithënjata fëmi që tuj
pas shpijat larg fort prej shkolle, nuk kanë si me shkue e me ardhë” 44. Shkresa dt.16.06.1917
e nënshkruar nga Drejtori i Përgjithshëm
i Arsimit Luigj Gurakuqi
që emëron At Nikollë
Kolajn mësues, mendoj se ligjëron
zyrtarisht hapjen e shkollës në Gjonpepaj.
Disa nga nxënësit e parë janë: Martin Prel Gjonpalaj, Kolë Cun
Palnikaj, Zef Mark Gjonpali, Sokol
Prel Marticanaj, Dodë Prela, Zef
Sadri Marvataj, Mark Lulash Perpali, Pal Ukë Marvataj, Kolë Pal Gjeloshgjokaj,
Ndue Pjetër Gjonpali, Pal Kol Bushati, Ndue Qerim Neçaj, Çun Gjelosh Pervataj,Vuksan P.Perpali,
Mark Z.Bushati, Kadri Ceca, Zmal Q. Dedaj, Mark Nd. Perpali, Mark S. Hajdarkolaj,
Stak P. Gjonpali, Qerim Nura, Bafti
Ndue Zhivani etj.
Në vitin shkollor
1970-71, kur kam qenë mësues
në Gjonpepaj, shumë prej tyre jetonin e më kanë pohuar hapjen e shkollës në këtë vit. Mbështetur
në trashëgiminë gojore e kujtimet që ruanin
nga të
ish-nxënës të kësaj shkolle e bashkëmoshatarë të tyre në Nikaj e
Mërtur, nuk vihet në dyshim viti 1917, por deklarohet me bindje nga të gjithë.
Rritjen e dëshirës e interesit për të mësuar në shkollën e Gjonpepajve e
tregon edhe shtimi i numrit të nxënësve në atë
kohë që arriti deri në 50-të. Kjo shtroi nevojën
edhe për një mësues
tjetër. Shkresa
dt. 5.06.1918 sigluar nga autoritetet
përkatëse emëron për mësues në këtë shkollë
A. Vjerdhën. 45
Nuk ka asnjë të dhënë për hapjen e internatit për të cilën u fol më lart, por hapja e kësaj shkollë
ngjante si dita e parë e pranverës.
Shteti i asaj kohe pati akorduar edhe një fond për blerjen e tokës dhe ndërtimin e shkollës. Kjo shprehet qartë
në shkresën e datës 16.06.1917 që e përmendëm
më lart
të nënshkruar nga Luigj Gurakuqi “Komanda M.e.R të XIX, TU ka pëlqyem edhe të blemit e vendit afër kishës për Kr.
900 serm, si dhe të ngritunit e një ndërtese
shkollore tue dhënë nje kredit 3000 kr”. 11) Hapja e shkollës së parë pati këto veçori:
• U hap në kushte të vështira
ekonomiko-politiko- shoqërore.
• Varfëri e tejskajshme. Baza materiale e pakët (pak libra e
defterë, rrasa guri e të tjera mjete rrethanore) të siguruara
më vështirësi.
• Përkrahja e patriotëve vendas e figurave
të ndritura të arsimit,
veçanërisht e Luigj Gurakuqit, Mati Logorecit,
Gaspër Beltojës, Ndue Palucës etj.
• Shkollën e mundësoi ekzistenca e lokalit dhe prifti patriot me kulturë të gjerë që dinte mirë shqipen.
• Funksionimi i kësaj shkolle
nuk ka arsye të vihet në
dyshim, pasi mësohej
shkrim, këndim, aritmetikë, histori,
dhéshkronjë, gjimnastikë, punëdore, këngë
e vizatim, por edhe fe. Feja nuk është arsye për ta mohuar si
shkollë, pasi edhe Evropa e vendet e tjera e kanë pasur një
lëndë të tillë, bile disa
edhe sot.
• U shfrytëzuan edhe disa
liri e të drejta
që dha
pushtuesi austro-hungarez për
arsimin shqip, pa përjashtuar edhe qëllimet gjeostrategjike etj.
• Shtrati për hapjen e kësaj shkolle ishte përgatitur nga zhvillimet pararendëse që i kemi përmendur
më sipër.
• Përveç nxënësve të rregullt, një
pjesë e mirë e frymëzuesve e nismëtareve për hapjen
e shkollës sipas mundësive, mësuan çdo ditë apo me shkëputje.
• Në këtë vit shtohet
ndjeshëm hapja e shkollave
shqipe edhe në krahina
të
tjera
të
Shqipërisë.
(Në pranverë të
1917 hapet shkollë
edhe në Theth
të Shalës). Në 100 vjetorin e
kësaj ngjarje të madhe, më 2 Qershor
2017, në qendër të Nikaj-Mërturit u
organizua një festë e madhe me një pjesëmarrje të gjerë jo vetëm nga Tropoja,
por edhe Autoritete të pushtetit lokal qendror. Shkolla u nderua me dekoratën
“Naim Frashëri”.
No comments:
Post a Comment