Reshat Kripa
Dëshirën për të lexuar dhe për të shkruar e kam pasur qysh në fëmininë
time. Kam pasur dëshirën por jo mundësinë. Sistemi totalitar, që sundonte atëherë,
mundësitë e publikimit të krijimeve letrare i kishte kufizuar vetëm tek ata që
i bënin “Hosana Barabait”. Unë
nuk mund ta bëja një gjë të tillë. Jeta më kishte gremisur në disa humnera të
thella nga të cilat ishte shumë vështirë të dilje. Megjithatë ia dola. Në ato
humnera u njoha me disa figura të shquara që më mësuan të gjeja rrugën nëpër të
cilën duhej të ecja. Kështu veprova. Por malet që më dilnin përpara ishin
pothuajse të pakapërcyeshëm. Ishte e pamundur t’i kapërxeja. U mundova shumë
gjatë jetës, por nuk munda.
Do
t’iu tregoj një ngjarje të cilën e kam treguar edhe më parë. Më falni nëse po e
përsëris, por ia vlen. Vazhdoja gjimnazin e mbrëmjes në qytetin tim. Ishte ora
e shpalljes së korigjimit të hartimeve që kishim bërë më parë. Profesori më dorëzoi fletoren e hartimit.
E hapa dhe lexova:
“Gjuhë dhe stil të sigurtë.
Vazhdo të shkruash tregime, “po të kesh kohë të lirë”.
Shprehjen “po
të kesh kohë të lirë” e kishte shkruar me laps me bojë të kuqe dhe vendosur në
thonjëza. E kuptova domethënien e asaj fraze. Ajo më tregonte se për mua do të
ishin të mbyllura dyert e publikimit të veprave që mund të shkruaja. Megjithatë
guxova të sfidoj. Shkruajta një tregim ku personazh i vetëm ishte një fëmijë
jetim, prindërit e të cilit ishin vrarë gjatë luftës. E dërgova për botim, por
asnjë përgjigje nga gazeta së cilës ia kisha dërguar. Atëherë heshta. Nuk mund
të shkruaja ndryshe.
Pas
ndryshimeve demokratike fillova përsëri të shkruaj. Megjithëse isha në një moshë
të shkuar shkruajta. Botova
një libër me tregime, një me kujtimet e fëminisë e rinisë dhe dy romane. Në
njerin nga romanet përshkruhej historia e një inxhinieri, biri i një dëshmori të luftës Nacionaçlirimtare, që rrethanat
e jetës e kishin lidhur me dy ish të përndjekur politikë. Një gjë e tillë
kishte rënë në sy të ish-sigurimit të shtetit që i kërkoi të bashkëpunonte me të
për të denoncuar shokët. Ai nuk pranoi. E arrestuan dhe e torturuan për të
deponuar, por ai , përsëri, nuk pranoi. Atëherë sigurimi i nxorri përpara bashkëshorten
dhe vajzën 15 vjeçare duke tentuar t’i përdhunojnë në sy të tij. U thye. Pranoi
gjithçka ata deshën. Më prapa vajza e çakërdisur u hodh nga ballkoni i shtëpisë,
ndërsa bashkëshortja, kur mësoi se kishte mbetur shtatzanë me kriminelin,
helmoi veten.
Këtë dramë familjare e shndërrova në një monodramë.
E ktheva në ditët e sotme, ku ish-sigurimsat kishin arritur pozita sunduese në
hierarkinë shtetërore. Ia tregova një mikut tim, që kishte një pozitë të lartë
shtetërore. Ai ia dha një aktori të njohur të kinematografisë dhe teatrit
shqiptar. Prisja një përgjigje prej tij, nëse ia vlente si monodramë apo jo,
por ajo, çuditërisht, nuk erdhi. Ia dërgova edhe disa aktorëve dhe regjizorëve
të tjerë të teatrit shqiptar, madje edhe një dramaturgu, por përsëri heshtje. Përse?
A nuk do të ishte më mirë të më kishin kthyer përgjigjen se monodrama nuk
vlente si e tillë? Megjithatë heshtën. Përsëri dua të pyes: Përse?
Së fundi monodramën ia dërgova Teatrit Kombëtar në
Tiranë. Për të thënë të drejtën drejtori e paraqiti në konkursin e dramës
shqiptare, të organizuar me rastin e 100 vjetorit të shpalljes së pavarësisë.
Nuk fitoi. Për këtë nuk kam asnjë pretendim. Për mua kishte rëndësi që ajo u
paraqit atje dhe kjo tregonte se ia vlente të paraqitej. Në fund të atij
konkursi u deklarua se pjesët e paraqitura do të viheshin në skenë nëpër
teatrot e vendit në të ardhmen. Nuk e di nëse pjesët e tjera janë vënë në skenë,
por monodrama ime mbeti në sirtaret e Teatrit Kombëtar. Përse?
Do të doja të dija përse ndodhi një gjë e tillë?
Mos vallë për një hezitim të personave drejtues të institucioneve teatrore të
vendit tonë karshi presioneve politike të segmenteve të caktuara të shtetit
shqiptar? Mos vallë prekesh një fenomen aktual që bie ndesh me politikën
zyrtare që ndiqet në Shqipërinë e djeshme dhe të sotme? Unë kam bindjen time për
këtë çështje, por nuk dua të prononcohem. E le në dëshirën e lexuesve dhe, në
radhë të parë, të specialistëve ta bëjnë një gjë të tillë. Këtë duhet ta bëjnë
fillimisht ata që e kanë lexuar mondramën, pikërisht ata që ua dhashë për ta
lexuar dhe deri tani nuk kanë guxuar të
më përgjigjen. Të gjithë janë specialistë të dramës shqiptare dhe le të
shprehin mendimet e tyre. Mua nuk më vjen rëndë edhe nëse shprehen kundër
nivelit të monodramës.
Si përfundim, unë mendoj se teatri shqiptar duhet
të dalë me më shumë guxim në përkrahje të temave që pasqyrojnë realitetin
shqiptar, pavarësisht se kush është në krye të politikës. Në mënyrë të veçantë
ai duhet të pasqyrojë më tepër periudhën e errët të diktaturës komuniste dhe në
këtë drejtim teatri shqiptar i është shumë borxhli kësaj periudhe. Si krahasim
do t’iu sjell periudhën e Luftës së Dytë Botërore. Kanë kaluar 70 vjet nga përfundimi
i saj por, edhe sot, temat mbi genocidin nazist mbi hebrejtë, janë nga më të
preferuarat. Po genocidi komunist mos ishte më i vogël nga ai nazist? Por për
këtë duhet kurajo dhe inisiativë.
Dramaturgjia botërore njeh shumë raste kur
dramaturgë të njohur i kanë bërë jehonë ngjarjeve apo fenomeneve negative të
vendeve të tyre, sido që kanë qenë ato, megjithatë ato kanë gjetur shtegun për
t’u shfaqur në skenat botërore. Të tillë mund të përmend, si shembull, vetëm
njërin, Artur Milerin, me dramat e tij “Shtrigat e Salemit” apo “Pamje nga ura”
ku paraqet anët negative të shoqërisë amerikane, megjithatë ato vazhdojnë të
shfaqen atje. Ndaj duhet më shumë kurajo për t’u shkëputur nga diktati i
politikës shqiptare.
Këtë shkrim mendoj t’ua dërgoj disa prej gazetave
shqiptare. Nuk e di se cila do ta botojë. Kjo është e drejta e tyre, por kjo do
të tregojë edhe se sa i lirë dhe i pavarur është shtypi në Shqipëri. Megjithatë
sot mundësitë e publikimit janë të shumta. Edhe nëse ato nuk e botojnë faqet e
internetit janë të hapura për këdo. Këtë po bëj edhe unë. Po ua dërgoj mediave
elektronike në mënyrë që lexuesit të njihen me të, pamvarësisht nëse shtypi do
e botojë apo jo. Njëkohësisht, për ata që nuk e kanë lexuar monodramën po e
dërgoj edhe atë në këto media. Lexojeni dhe gjykoni.
Mos
harroni!
(Skena është e errët.
Përballë një ekran. Në të shfaqen pamje të alternuara filmike. Pamje të luftës
për liri, kampesh të punës së detyruar, aksione të rinisë, Enver Hoxha duke
folur dhe tituj lajmesh nëpër gazeta që ekzaltojnë mënyrën socialiste të
jetesës, gjyqe politike dhe burgje të tmerrshëm, Ramiz Alia duke deklaruar:
“Edhe bar do të hamë, edhe gjak do të derdhim“, pushkatime dhe varje në litar,
dyndje nëpër ambasada dhe emigrim masiv, rrëzimi i monumentit të diktatorit,
fitorja e demokracisë.
Dalëngadalë fillon të vijë
drita. Në skenë duket pamja e një varreze në krye të së cilës shquhet një
varrosh madhështor, në ballë të të cilit një fotografi e familjes dhe poshtë
saj emrat Agron, Lumturi dhe Rida Canaj.
Nën to epitafi:
Në jetë kërluat
gëzim,
Njerëzit ju kishin
harruar
Por Zoti me përdëllim,
Ju dha lirinë e
amëshuar!
(Pason një heshtje që zgjat
disa minuta. Në sallë dëgjohen pëshpëritje)
Një spektator – (Me padurim) - Do të
fillojë apo jo kjo shfaqje?
(Heshtja vijon edhe për disa minuta të
tjera)
Spektatori - Kjo është mungesë korrektese.
(Nga fundi i sallës hyn autori i veprës dhe
drejtohet për në skenë)
Autori - (Duke kërkuar ndjesë) - Të nderuara zonja dhe zotërinj! Më falni për vonesën, ju lutem më falni për
mos korrektesën time! Do kisha ardhur me kohë, por më
vonoi urbani. Ju
i dini si
janë këta urbanët e sotshëm. Tani më lejoni të paraqitem: Jam autori i
veprës.
Spektatori - (I nervozuar) - E pastaj, do e filloni shfaqjen apo jo?
Autori - Pikërisht
kjo është çështja.
Spektatori - Çfarë çështje?
Autori - Kam
frikë, të dashur miq! Kam frikë ta shfaq se një pjese prej jush mund t’i
dogëndisë. Dhe unë nuk dua të
bëjë armiq.
Spektatori - Përse?
Autori - Sepse ruhem nga hijet. Ato janë si kentaurët e qëmoti, gjysmë njerëz dhe
gjysmë kuaj, simbol të dhunës dhe çfrenimit.
Spektatori - Ku janë ato? Unë nuk i shoh.
Autori
- Janë kudo. Madje mund
të ketë ndonjë edhe këtu në këtë sallë.
Spektatori - Këto janë vetëm përralla.
Autori - E
keni gabim i
dashur mik. Hijet nuk duken, por janë kudo. Kur
shfaqen ato sjellin
fatkeqësi. Pikërisht këtyre
u ruhem unë.
Ndaj jam në mëdyshje në duhet ta shfaqë apo jo.
Spektatori - Ç’lidhje
kanë hijet me shfaqjen?
Autori - Sepse disa prej tyre janë brenda saj.
Spektatori - E
pastaj? Ne duam të shohim shfaqjen.
Autori - Doni
shfaqjen? Mirë or miq, mirë. Ju po më
detyroni. (Kthehet nga varroshi dhe
thërret) Agron, ngrehu!
Të lutem, ngrehu nga varri! Ngrehu dhe tregua historinë tënde!!
(Tërhiqet
mbrapsht deri sa largohet nga
skena. Muzikë. Një re tymi ngrihet
nga varri. Gjithçka mbulohet prej saj. Së bashku me të fillon të dalë ngadalë
ngadalë Agroni, mjaft i zbehtë, veshur krejtësisht me të bardha. Afrohet në qendër të skenës dhe
fillon të flasë me një zë që duket sikur vjen nga një botë tjetër. Muzika
pushon).
U ngrita të dashur miq, u ngrita! Të tregoj? Çfarë
të tregoj, jetën time? Po ajo është shumë e dhimbshme. Doni ta tregoj? Dakord,
por më parë lejomëni të vështroj atdheun. Sa më ka marrë malli! E donim atdheun
të çliruar nga ferrat dhe gjëmbat që e kishin mbuluar, por nuk na lejuan. Edhe
juve, të dashur miq, ju donim, por na hodhën në humnerë.(Ecën nëpër skenë) Muaj të tërë i lidhur kështu. (Kthehet nga publiku, ngre duart lart dhe
duket si i lidhur prej duarsh dhe këmbësh në kanxha.). Ja kështu. i kryqëzuar si Jezusi. Dhe hienat që
argëtoheshin duke na torturuar. Hienat që ushqeheshin me dhimbjet dhe vuajtjet
tona.
(Afrohet në fillim të
skenës. Psherëtin thellë). Oh, ja ky është atdheu për të
cilin ëndërronim! I lirë, i lirë ku çdokush shpreh mendimet e tij. (Hedh vështrimin diku larg. Kalojnë disa
çaste në heshtje). O perëndi! Çfarë
po më shohin sytë? Kush janë ata tre
atje? I shihni? Qetësi, ju lutem, qetësi! Dëgjoni! Po jepkan leksione për të
drejtat e njeriut? Ata që i shkelën me të dyja këmbët ato? (Duke
fërkuar sytë) Mos po më
bëjnë sytë? Le të afrohem edhe
pak për të parë më mirë. (Afrohet në cep të skenës dhe vë dorën në
ballë) Ata janë, ata. Ilia dhe Demiri, ish operativi i sigurimit dhe ish
hetuesi im. A mund të ngjallen lugetërit dhe të shndërrohen në engjëj? Po ai i
treti, a mos është miu i birucave që e fusnin nga qelia në qeli, për të mësuar
ato çka donin ata? Fatziut, i shkoi jeta si skllav. Vite me radhë duke u
zvarritur si krimb i birucave.
(Duke u drejtuar nga
publiku) Si thatë? Dy
sigurimsat po flitkan për drejtësinë?
Për cilën drejtësi? Mos vallë për atë që duhet t’i dënojë ata? Po miu i birucave? Kryetar i një shoqate të
përndjekurish? Jo, jo nuk ka mundësi. Nuk mund të jenë ata. Ato janë vetëm
hijet e tyre.
(Fillon të dridhet) Kam ftohtë! Nuk kam më gjak
në trupin tim.
Gjakun ma kanë
pirë hijet. Shikoni si lëvizin në errësirë, të gatshme për t’iu hedhur
gjahut sipër. Kam ftohtë. Ftohtë. (Pauzë)
Sa vjet? Sa vjet të shkulura nga jeta ime? (Muzikë rrënqethëse. Kalojnë disa çaste. Përmendet) Po unë, çfarë
bëj? Mos erdha nga bota tjetër për të filozofuar së koti? Jo, mua
më thirrën për të treguar. Por, a
ia vlen të tregoj?
(Pauzë)
A e dini historinë e familjes time? Jo? Po jua
tregoj. Babaj, kapiten i ushtrisë
mbretërore. Kishte mbaruar Akademinë Ushtarake në Itali. Nëna mësuese. Ishin komshinj me njeri-tjetrin. Ishin dashuruar.
Një rast shumë
i rrallë për atë
kohë. Por ata e sfiduan kohën. U martuan.
Pushtimin e Shqipërisë e priti me pushkë në dorë.
Kur u organizua Lëvizja Nacionalçlirimtare, u bashkua me të. Doli në mal. E
caktuan komandant batalioni. Në çdo betejë ishte në ballë të saj. Kështu
vazhdoi deri në korrikun e vitit 1943. Atë ditë një çetë nacionaliste, ku ndodhej
edhe Syrjau, një i njohur i babait tim, kishte rënë në përpjekje me fashistët.
Në atë
çetë bënte pjesë edhe djali i një komshiut tonë, Sabriu njëzetvjeçar. Babai, sapo dëgjoi se beteja
kishte filluar, mblodhi batalionin dhe i vajti në ndihmë. Në atë kohë ishin të
zakonshme luftërat e përbashkëta ndërmjet dy formacioneve ndërluftuese.
Lufta u ndez e ashpër. Sabriu me një mitroloz të
lehtë, në vend që të qëllonte mbi ushtarët italianë, qëllonte flamurin e tyre.
Im atë, që ishte në krah të tij, i thoshte:
- More, pse qëllon flamurin dhe jo ushtarët?
- Dua të thyej krenarinë e tyre. – përgjigjej
Sabriu.
Në të vërtetë nuk vonoi shumë dhe flamuri u këput
dhe ra. Sabriu, i entusiazmuar, u ngrit në këmbë dhe filloi të brohorasë. Një
plumb e goditi në ballë. Ai ra. Babai e
mori në krah dhe i foli:
- Sabri, ngrehu bir!
Por ai nuk lëvizte. Atëherë babai rrëmbeu
mitrolozin dhe filloi të qëllojë mbi armikun. Donte të hakmerrej. Por një plumb e
goditi në gjoks. Ra pranë Sabriut. Syrjau që luftonte aty pranë, erdhi
menjëherë. Babai i tha me një zë që mezi
dëgjohej:
- Do të lë... një amanet... Dy trupat... tanë...
t’i shpini... në shtëpi... dhe na varrosni... pranë... e pranë... U vramë...
bashkë... duam... të pushojmë... bashkë...
I mbylli sytë. Ishte vetëm dyzetetre vjeç.
Syrjau e mbajti fjalën. Kur mbaroi beteja, me një
grup shokësh, morën trupat e të rënëve dhe, me njëmijë rreziqe, mundën t’i
sillnin në shtëpi. Të nesërmen i varrosën në varrezat e qytetit pranë
njëri-tjetrit, ashtu siç ishte amaneti i babait.
(Pauzë)
Erdhi edhe dita e lirisë. Gëzimi i
popullit ishte shumë
i madh. Të
gjithë brohorisnin dhe këndonin
për fitimtarët. Edhe ne fëmijët bashkë
me të mëdhenjtë.
Një ditë në shtëpi erdhi një grup
partizanësh. Komandanti i tyre i drejtohet
nënës:
- Shoqja Gjyla! Trupin e burrit tuaj duhet ta
hiqni nga ai varr dhe ta vendosni diku tjetër.
- Përse? – pyeti nëna.
- Sepse
nuk mund të
rrinë bashkë një
dëshmor i atdheut
me një tradhtar.
- Po Sabriu nuk ishte tradhtar. Ata u vranë
të dy së
bashku për një qëllim?
- Ato janë përralla. Të këshillojmë ta heqësh. Kjo
është porosia e udhëheqjes.
Nëna u mendua gjatë për këtë çështje. Në fund
vendosi. Nuk do ta lëvizte. Nuk mund
të harronte amanetin e të shoqit.
Disa vite
më vonë, kur
u ngritën varrezat
e dëshmorëve, trupin
e babait nuk e vendosën atje. Nëna e kërkoi, por asnjë nuk ia vari.
Ishte hakmarrja për mosbindjen e saj. Atëhere u ngrit e shkoi në kryeqytet.
Donte të takonte të madhin e vendit. Nuk e linin. Por ajo këmbënguli. Është një
histori më vete si mundi. Ruante çdo ditë ta shikonte kur shkonte në punë. Një
ditë e pa. Vrapoi dhe i doli para. Rojet u munduan ta ndalonin. Ai i pa dhe
thirri:
-Lereni!
Ata u tërhoqën.
- Jam gruaja e Bexhet Canajt, – i tha nëna.
Ai e kishte njohur tim atë. Kishin qenë së bashku
në disa takime. E dëgjoi me vëmendje. Së fundi,
urdhëroi të korigjohej gabimi sa më parë. Pas disa ditësh trupin e
babait e vendosën në varrezat e dëshmorëve.
Nëna më fliste shpesh herë për këto. Unë e dëgjoja
me vëmendje dhe mendoja:
- Partizanë që luftojnë së bashku me nacionalistë!
Një partizan i rënë në betejë së bashku me një nacionalist. Partizanë që
papritur bëhen armiq me nacionalistë.
Përse? Përse? Përse?
(Muzikë. Agroni shetit
poshtë e lart nëpër skenë pa folur.)
(Duke parë nga publiku) Doni të dini si u njoha me
time shoqe? Fare rastësisht. Isha kthyer nga Praga, ku
kisha studiuar për inxhinieri elektrike. Prisja emërimin. Kisha shkuar në
kryeqytet për t’u interesuar. Po kaloja në parkun Rinia. Shoh një vajzë që
diçka kërkonte.
- Ju ka humbur gjë? – e pyeta pa vetëdije.
- Unaza që më kishte dhuruar mami, - u përgjigj.
Ai vështrim më turbulloi. U skuqa në fytyrë dhe
ndjeva një nxehtësi nga brenda.
- Ju dhuroj unë një tjetër më të mirë, – i thashë
pa e ditur edhe vetë se çfarë flisja.
Ajo u skuq dhe duke më vështruar me dyshim më tha:
- Faleminderit, po më mjafton ajo që më ka dhuruar
mami.
Filluam të kërkojmë të dy. Fati e pruri që ta
gjeja unë.
- E gjeta, e gjeta! – thirra gjithë gëzim.
- Faleminderit edhe një herë! Qenkeni me të
vërtetë i sjellshëm.
Filluam të bisedojmë.
- Mund të njihemi? Agron Canaj, inxhinier
elektrik.
- Lumturi Begonja, studente e vitit të parë, dega
matematikë.
- Shkojmë të hamë ndonjë akullore? – e ftova unë.
- Me kënaqësi! –
u përgjigj pa mbaruar unë fjalën.
Qeshëm të dy dhe u futëm në një bar. Qëndruam më
shumë se dy orë. Përveç akullores shijuam edhe nga një tortë. Diskutimet u
përqendruan më tepër në shijet tona estetike. Flisnim për shkollën dhe modën,
për leximet dhe teatrin. Biseda nuk kishte të mbaruar. Të dy qëndronim të mbërthyer pas atij takimi. Së
fundi u ndamë. Para ikjes i thashë:
- Kam dëshirë t’ju takoj përsëri.
- Të djelën e ardhshme në orën dhjetë.
Nuk u largova në qytetin tim. Një forcë e pakuptueshme
më mbante në kryeqytet. Ajo javë
m’u duk shumë e gjatë. Të dielën u
takuam përsëri. Të njëjtat biseda. Një gjë e tillë vazhdoi për disa javë. Nëna,
e shqetësuar, më pyeste vazhdimisht se përse nuk po kthehesha. Unë i
përgjigjesha se po interesohesha për emërimin. Së fundi edhe emërimi erdhi. Së
bashku me të edhe fundi i takimeve tona. Të nesërmen duhej të nisesha.
- Lumto! – i thashë. – Të dua! A dëshëron të
bashkosh fatin tënd me timin?
Ajo vetëm buzëqeshi dhe sytë e
saj thanë më
shumë se “po”. Aty,
nën hijen e shelgjeve shijuam të
puthurën e parë. Të nesërmen u nisa.
- Mos më harro! – i thashë në çastin e ndarjes.
- Vetëm vdekja do të na ndajë, - desh të thoshte,
por nuk foli. Ato fjalë i shprehu dora e saj që u shkri me timen.
Pasi u diplomua, u martuam. Unë isha ngritur në përgjegjësi. Isha emëruar
kryeinxhinier i ndërmarrjes elektrike. Atë e emëruan drejtoreshë në një shkollë
të mesme. Ishim një çift i lumtur. Pas
dy vjetësh lindi vajza, Rida. Lindja ishte e vështirë. Megjithatë, në saj të
kujdesit të mjekëve, vajza lindi e shëndetëshme dhe Lumtua shpëtoi për
mrekulli. Mjekët na këshilluan që të mos tentonim të lindnim më fëmijë se mund
të rrezikonim jetën e nënës. Kështu që
Rida mbeti fëmija ynë i vetëm. Ajo u bë gëzimi ynë, lumturia e familjes tonë. (Muzikë).
(Pauzë)
Ishte fundi
i gushtit. Atë vit
ai po mbaronte me
shumë shira. Retë
ngërtheheshin me njëra-tjetrën dhe
gjatë përplasjes lëshonin
vetëtima verbuese që pasoheshin nga bubullima shurdhuese. Atë ditë
ndejta deri vonë në
zyrë. Kur u ngrita,
shiu vazhdonte të binte si me shtëma.
- Shumë u vonove sonte, shoku kryeinxhinier, - më
foli Rustemi, roja i zyrave.
- Po ju e shikoni se ç’shi po bie. Ku të le ky i
uruar të dalësh?
- Eja të rrimë një copë herë bashkë dhe të
fjalosemi, - vazhdoi ai.
Hyra në dhomën e tij dhe filluam të bisedojmë.
Rustemi kishte qenë partizan, së bashku me të atin, që kishte rënë në luftën
për liri. Pas përfundimit të saj ishte veshur oficer. Mirpo fatziu kishte vetëm
shkollën fillore, kështu që pas disa vitesh e zhveshën. Megjithatë, një favor
ia bënë. Në vend që ta çonin në kooperativë, që ndodhej midis dy maleve ku dhe
arat ishin si oazet në shkretëtirë, e kthyen në qytet, ku mundi të zerë punë si
roje.
Unë ia njihja mirë karakterin. E dija që po ta
lavdëroja pak dhe ta ngacmoja, do të më tregonte gjithçka dinte. Ai ishte
anëtar partie, ndërsa unë jo. Kështu që e ngacmova atje ku i dhimbte. Filloi të
zbërthehej. Më tregoi se në mbledhjen e organizatës bazë kishin biseduar për mua dhe dy shokët e mi, Stefanin
dhe Gjergjin. Kishin thënë që si ka mundësi që një bir dëshmori të ketë shoqëri
me dy djem që rrjedhin nga familje reaksionare.
- Aman mos i thuash njeriu për këto që ju thashë
se më merrni në qafë, - më tha Rustemi i tronditur që kishte folur pak si
tepër.
E sigurova se nuk do e bisedoja me njeri dhe u
largova, pasi edhe shiu kishte pushuar.
(Pauzë)
Stefani me Gjergjin ishin dy inxhinierë të rinj.
Ishin kushërinj me njëri-tjetrin. I pari kishte xhaxhanë në burg për motive
politike, ndërsa i dyti gjyshin të arratisur si komandant i një çete
nacionaliste. Një kushëri tjetër i tyre, që kishte një detyrë të rëndësishme në
kryeqytet, i kishte ndihmuar të vazhdonin universitetin, të cilin e kishin
përfunduar me rezultate të shkëlqyera. Ishin beqarë. Ishin djem për së mbari.
Punonin me ndërgjegje. Në sajë të kësaj karakteristike formuam një shoqëri të
mirë. Kudo ishim
bashkë.
Pas disa ditësh, ndërsa ecja rrugës në këmbë,
ndjeva zhurmën e një gazi që frenoi
pranë meje. Ktheva kryet dhe pashë Petritin, Kryetarin e Degës së Punëve të
Brendëshme, që zbriti nga makina dhe duke buzëqeshur më ftoi të pimë një kafe.
Hipa në makinë dhe ndaluam në një hotel
restorant që quhej “turizmi”. Kamarieri na futi në një
dhomë të veçantë. Kryetari më qerasi me uiski.
Pastaj hyri në temë:
- Dëgjoni, Agron! Ju jeni njeriu ynë. Partia te ju
ka besim. Por dhe ju duhet t’ia
shpërbleni. Ne kemi disa të dhëna se tek
ju punojnë edhe disa individë me
përbërje jo të mirë politike. Ata ne duhet t’i survejojmë.
Më përmendi emrat e Stefanit dhe Gjergjit. M’u duk sikur më kishte kafshuar një gjarpër.
Sikur uiski që më kishte ofruar ishte helm. Sikur më kishte dhënë qëllimisht
një gotë plot me të. Asnjëherë deri atëherë nuk kisha provuar një ndjenjë të
tillë. Kisha një përceptim tjetër për shoqërinë. Ky përceptim ishte mbështetur
në ndershmërinë dhe sinqeritetin. Kurse tani më kërkohej të vija një maskë, në
mënyrë që ndryshe të mendoja dhe ndryshe të veproja. Një gjë e tille binte
ndesh me karakterin tim.
Shkova në shtëpi dhe fillova të lexoj librin “Idetë filozofike të shekullit të
njëzet” të filozofit Izajah Berlin, që
ma kishte sjellë Beni, një shoku im që punonte në ambasadën
tonë në
Romë. Atje shkruhej:
Dëshira ime si njeri është
që jeta ime dhe vendimet e mia të varen vetëm nga unë. Dëshëroj të urdhërohem
vetëm nga vullneti im dhe askujt tjetër. Dëshëroj të jem subjekt dhe jo objekt,
të udhëhiqem nga arsyeja ime, nga synimet e mia të ndërgjegjëshme. Dëshëroj të
jem dikushi dhe jo askushi. Të jem veprues, të marrë vendime dhe jo të vendosin
të tjerët për mua. Të drejtojë vetveten dhe jo të jem nën veprimin e fuqive të
jashtme natyrore apo njerëzore, si të isha send apo kafshë, apo në gjendjen e
skllavit që nuk është në gjendje të luajë rolin e tij si qenie njerëzore.
Më
dukej sikur këto
fjalë autori i
kishte shkruar enkas për mua. Ky ishte lejtmotivi i jetës time. Më
mbërtheu një ankth i fortë që s’e kisha provuar ndonjëherë. Megjithatë
thirra dy shokët e mi dhe iu tregova çfarë kisha biseduar. Ata u tronditën
tepër. Stefani foli:
- Jetojmë në kohën e absurdit. Individi kërkon të
mendojë dhe veprojë i lirë, pa i rënë askujt në qafë, por nuk mundet. Vijnë të
tjerët dhe të kërkojnë të mendosh dhe veprosh
ashtu siç duan ata, paçka se mund të jenë njerëz fare të rëndomtë, pa
personalitet. Ti duhet t’u nënshtrohesh atyre, t’i himnizosh, t’i ngresh lart
në qiell, me pak fjalë të kthehesh në një servil i ndyrë dhe pa moral. Kjo
është tabloja e shoqërisë së sotme.
Këto fjalë më bënë të mendoja se në rast se doje
të jetoje në botën tonë, duhet të qeshje, kur nuk të qeshej, të pranoje
absurdin, kur logjika nuk ta pranonte, të duartrokisje kur fliste eprori yt,
pavarësisht nëse fjalët që thoshte ishin qiqra në hell. Të harroje se duhet të
kishe dinjitet. Të zhvisheshe nga çdo formë e ndjenjave njerëzore. Ky ishte
“Njeriu i ri” që po krijohej në vendin tonë. Ai ishte spiuni i ndyrë që
kërkonte t’i bënte varrin shokut më të mirë. Ishte djali që spiunonte babanë
dhe vëllai vëllanë.
Spiunllëku, servilizmi dhe
dyfytyrësia mbretëronin në zemrat e shqiptarëve. (Muzikë tragjike. Agroni shetit poshtë e lartë)
(Pauzë)
Pas
disa ditësh më thirri operativ Ilia,
pikërisht ky Ilia
që sot po
mban leksione për drejtësinë. Më priti me buzë në gaz. Më bënte lajka dhe herë
pas here e hidhte fjalën te vigjilenca që duhej të kishin njerëzit kundrejt
armiqve të popullit. Fjalët e tij më dukeshin si thika që më nguleshin pas
shpine. Mora kurajon dhe e pyeta se çfarë donte të thoshte me ato fjalë. Ai më
përmendi shokët e mi. U hoqa sikur nuk kuptova gjë. Atëherë më nxorri një
shkresë dhe ma dha. E lexova. Ishte një deklaratë ku pranoja të bashkëpunoja me
Sigurimin e Shtetit.
- Nënshkruaje! – më tha.
Ajo
letër po më
digjte dorën. Ndjeva
një neveri të
madhe për atë që ma
serviri. Fillimisht mendova t’ia përplasja në fytyrë dhe të ikja. Por e
mbajta veten. Një veprim i tillë do të më kushtonte shtrenjtë. Mendova se duhej
përdorur diplomacia.
- Për të
punuar për partinë dhe atdheun, mendoj
se nuk duhen
deklarata të tilla. Ne për çdo ditë punojmë për to. Atyre ua dedikojmë
arritjet tona, - thashë i vendosur.
Vendosmëria ime e stepi. Nuk ishte mësuar që ta
kundërshtonin.
- Po të le dy javë kohë. Mendohu mirë dhe vepro! –
më tha.
Dola jashtë. Isha jashtëzakonisht i tronditur. Nuk
e dija se ku po më shpinin këmbët, kurse mendja më trokiste te biseda me Ilian.
Papritur u ndodha pranë Muzeut Historik. U kujtova. Aty ishte edhe im atë. U
futa brenda. Vizitova pavionin e dëshmorëve të Luftës Nacionalçlirimtare. Nëpër muret e pavionit ishin fotografitë e të
rënëve. Midis tyre edhe
babai.
Nën fotografinë e tij ishte shkruar:
Këto sende i përkasin
dëshmorit të Luftës Nacionalçlirimtare, komandantit trim të batalionit
partizan, Bexhet Canaj,
rënë më 12 korrik 1943 duke luftuar trimërisht me
hordhitë fashiste dhe tradhtarët e vendit.
Në atë çast, nga sytë, më rrodhën dy pika loti.
Sa do
të doja ta
kisha pranë. Të këshillohesha me të. Sa shuuë e ndjeva mungesën e tij në
ato çaste! Ta pyesja. Në rast se do të kishte
qenë në konditat e mia, si do të vepronte? Por ai më vështronte dhe heshtte.
Vështrova rreth e rrotull. Në sallë nuk kishte
njeri. Atëhere iu drejtova tim eti:
- Folmë, or babë, folmë! Dua të dëgjoj zërin tënd.
Jam në hall, or babë. Është morali im në pikëpyetje, është karakteri im.
Rrëmbeve armët dhe dole malit për liri.
Shiko se çfarë kanë shkruar: -
Rënë në luftë me tradhtarët e vendit. – Kush ishte tradhtar? Mos vallë
Sabriu që luftoi së bashku me ty dhe
ratë së bashku e u varrosët së bashku?
Ti re që ne të gëzojmë lirinë. Por, a jemi me të
vërtetë të lirë? Dikur mendoja se isha i tillë. Tani kam filluar të dyshojë.
Jam njohur me dy djem të rinj, që fati i ka hedhur në kampin e të mundurve Më kërkojnë të spiunoj për ta.
Sot më thirri operativi i sigurimit. Më kërkoi të
denoncoj shokët e mi. Po si
mund t’i denoncoj
unë, kur ata nuk kanë bërë asgjë? Të kthehem në
një spiun ordiner? Por a mund ta bëjë unë një gjë të tillë? Jam në udhëkryq, or
babë. Dua mendimin tënd. Folmë babë, folmë!
Kështu i fola tim eti. Për një çast m’u duk sikur
edhe ai m’u përgjigj:
Ndiq rrugën time, mor bir!
(Pauzë)
Pas dy javësh Ilia më thirri përsëri. Tani toni i
tij ishte bërë kërcënues.
Por edhe unë e kisha vendosur. Le
të dilte ku të dilte. E kundështova për gjithçka.
Dola përjashta. E ndjeva përsëri veten keq. Vetmia
më torturonte. Doja të takoja dikë, t’i shprehja shqetësimin tim, por nuk dija
se kujt. Të gjithë njerëzit që më kalonin pranë, më dukeshin si armiq që mezi
prisnin të më hidhnin në humnerë. Nuk
shkoja dot në shtëpi. Çfarë t’u thoja? Që isha në rrezik të arrestohesha? U
ngjita në një kodër, aty mbi qytet dhe u ula nën një ulli të madh. Kishte
filluar të errej. Vështroja qytetin dhe habitesha se si ka mundësi që ky qytet
kaq i bukur tani më dukej si një shkretëtirë? Qëndrova gjatë atje. Pastaj u
kujtova se në shtëpi duhej të ishin bërë merak. U nisa. Kur mbërrita, nëna me
tha:
- Ç’u bëre, more bir? Ora po shkon njëmbëdhjetë.
Iu përgjigja me çfarë më erdhi
ndër mend. Ime shoqe, që ndodhej aty, nuk
foli. Kur u
shtrimë për të fjetur, i tregova.
- A e di Goni? – më tha - Mos e humb toruan. Duhet të
gjejmë një mënyre për t’i
bërë ballë. Le të presim dhe të shohim.
U përqafuam fort me njëri-tjetrin. Në ato çaste
ndjeva një dashuri
të jashtëzakonshme për të. Kishim shtatëmbëdhjetë vjet që ishim martuar.
Asnjëherë nuk kishim patur krisje në marëdhëniet tona. Lindja e Ridës na kishte
lumturuar më tepër Mbyllëm sytë dhe
qepallat na i rëndoi gjumi. (Përsëri
muzikë.).
(Pauzë)
Muaji tetor i atij viti ishte i veçantë. Rida
mbushte pesëmbëdhjetë vjeç. Në ditlindjen e saj u mblodhën plot njerëz.
Mungonin vetëm disa, ata që ishin në krye të elitës. Siç duket kishin marrë
urdhër nga partia. Megjithatë, të pranishmit u argëtuan më së miri. Më e
gëzuara ishte Rida. Ajo shkëlqente midis shoqeve të saj.
Por mesnata kishte përgatitur një të papritur. Një
trokitje e fortë na zgjoi nga gjumi që porsa na kishte zënë. Dëgjuam një zë të
akullt:
- Kërkojmë Agron Canajn.
Dola para tyre.
Zëri vazhdoi me të njëjtin ton:
- Në emër të popullit jeni i arrestuar!
Në emër të kujt populli fliste? Unë nuk kisha
dëgjuar të pyetej ndonjëherë populli. Diktatura tallej me të e qeshte me
sarkazëm dhe populli e duartrokiste. Më prangosën dhe më përplasën në një qeli
të errët. Në murin përballë saj ishin katër kanxha. E pra, në ato kanxha më
lidhën duar dhe këmbë. Hodha vështrimin në muret. Dallova disa shënime të
ndryshme. Ishin psherëtima të dhimbshme të shkruara prej atyre që ishin ndodhur
në atë qeli.
Fillova
të mendoj. Në ato kushte mendimet janë e
vetmja pasuri që ka njeriu.
Trurit, i burgosur edhe ai si
unë, nuk i mbetej tjetër veçse të mendonte. E pra, mendimet vinin rrotull. Shkonin
nga shkonin dhe takoheshin në një pikë, atje ku rrihte çekani: Kush do të jetë
fundi? A do të triumfonte drejtësia? Cila drejtësi? Arsyeja ime rrekej të më
mbushte mendjen se kishte ende shpresë, por ashtu i kryqëzuar siç isha
zhgënjimi më bluante përbrenda.
Errësira e qelisë më përpinte të gjithin. Nuk e
dija nëse ishte ditë apo natë. Një errësirë e përjetshme. Në këto kushte njeriu
humbet nocionin e kohës. Nuk përcakton dot sa kohë ka kaluar. Mua më dukej sa
një shekull.
(Pauzë pak a shumë e gjatë)
Më
falni, të nderuara zonja e zotërinj! Më falni për këtë pauzë të gjatë! Jam i
lodhur. Rëfimi më shkakton dhimbje. Mos u mërzitni! Megjithse po më afrohet
koha për t’u kthyer në botën time, nuk largohem pa përfunduar. Ku e lashë? Ah,
po, kur isha i mbyllur në qelinë e errët.
Një
ditë u hap porta e qelisë dhe pashë rreshter Myfitin. Më shpuri në dhomën e
hetues Demirit, pikërisht këtij Demiri që tani mban leksione pwr tw drejtat e
njeriut. Ai ishte ulur në tryezë dhe shfletonte disa shkresa. Më vështroi për
një kohë të gjatë, sikur do të
më hante të
gjallë. Pastaj më komunikoi
akuzën e arrestimit,
organizimin e një
grupi antipushtet, sabotim
ekonomik, terrorizëm dhe agjitacion dhe propagandë.
Dëgjoja
akuzat e tij dhe më dukej si çudi se si njeriu mund të arrijë deri aty sa të
besojë të tilla shpifje. Iu përgjigja i vendosur:
-
Të gjitha ato që thatë nuk janë veçse dokra.
Nuk
e zgjati më tej. Lëshoi ultimatumin:
-
Po të le tri ditë kohë. Mendohu dhe kur të të thërras përsëri të dish si të
flasësh.
Ato
tri ditë ishin ditë ankthi për mua. Shpirti më ziente si vullkani pas
shpërthimit. Mali i akuzave që më kishte hedhur Demiri më shtypnin si guri i
Sizifit. Ndieja se isha para një kërcënimi të madh, pasojat e të cilit mund të
ishin të tmerrshme. Dobësia që më kishte pushtuar bënë që të më mbylleshin
sytë.
Në qeli më futën edhe miun e birucave që sot na
qenka bërë kryetar shoqate të përndjekurish.
Ai u mundua të nxirrte diçka prej meje. Por mundimi i shkoi kot. Nuk
kisha çfarë t’i thoshja. Atëhere u detyruan ta hiqnin përsëri. Kushedi në cilën
qeli do e vazhdonte detyrën e tij? Pas
tri ditësh Demiri më thirri përsëri. Më pyeti nëse kisha ndërruar
mendje. Iu përgjigja vetëm duke tundur kokën
majtas djathtas, Atëherë filloi
të më fliste për Stefanin dhe Gjergjin, se si gjoja ne kishim planifikuar të
hidhnim në erë turbinën e hidroçentralit, që do të vendosej së shpejti dhe një
lumë me akuza të tjera. Unë buzëqesha si
me ironi dhe e kundërshtova. Filluan
seancat e torturave
të vërteta. Më lidhën përsëri në kanxhat e qelisë.
Por
unë nuk dua të flas më për to. Ju thashë, jam i lodhur dhe kujtimi i tyre më
ngjall dhimbje. Megjithse nuk
jetoj në këtë
botë, përsëri ndiej
dhimbje. Jam i
dënuar të vuaj
përgjithmonë nën shtypjen e kësaj torture. (Lëviz në skenë).
Karakteret e
njerëzve janë të
ndryshëm. Ata më
stoikët e ruajnë
karakterin e tyre
gjatë gjithë rrjedhës së jetës. Stoicizmi i tyre i bënë që të durojnë
çdo lloj torture fizike ose psikologjike. Mendoja se një nga këta isha dhe unë.
Një
grup i dytë janë kameleonët. Ata i përshtaten çdo regjimi. Vihen në shërbim te
çdo padroni. Në këtë kategori hyjnë spiunët, servilët, dallkaukët. Kësaj
kategorie i përket edhe miu i birucave të dikurshëm apo kryetari i shoqatës së
sotme.
Por
ka edhe një tip tjetër. Një tip i veçantë nga i pari. Tek ata mbizotëron
ndjenja e urrejtjes për viktimat që ua
ka verbuar sytë dhe shkatërruar ndërgjegjen. Urrejtja është e vetmja ndienjë që
ka pushtuar zemrat e tyre. Kjo ndienjë i ka bërë egoistë, sadistë, barbarë, të
gatshëm të përdorin çdo lloj mjeti për të realizuar qëllimet e tyre. Janë tipa
të etur për gjak bashkëqytetarësh. Gjaku është ushqimi i shpirtrave të tyre.
Fatkeqësisht në këtë kategori bënin pjesë operativi dhe hetuesi im, Ilia dhe
Demiri.
Më
kërkonin të pranoja një krim që nuk e kisha kryer. Përse? Për të goditur dy
shokët e mi. Ata i kishte hedhur historia në kampin e të mundurve. Si të tillë
ndëshkimi duhej të shkonte deri në fund. Fundi ishte zhdukja e tyre. Për këtë
duhej të përdoresha unë, biri i një dëshmori të luftës, i një familje që kishte qënë në krahun e Lëvizjes
Nacionalçlirimtare.
Por,
a mund ta bëja unë një gjë të tillë? Kurrën e kurrës! I
kisha ngjarë tim
eti. Ai nuk doli malit për të luftuar bashkëqytetarët e tij. Doli për
të luftuar armikun dhe ra së bashku me një nacionalist. Tani
më kërkonin të shndërrohesha në një spiun ordiner. Të bëhesha krimb, kur kisha
ëndërruar të isha vetëm zgalem.
(Përsëri muzikë dramatike. Pauzë)
29 nëntor 1974, tridhjetëvjetori i ditës së
çlirimit. Në qelitë e degës mbretëronte heshtja. Shumica e punonjësve të saj kishin ikur për
festë. Nga oficerët ndodheshin vetëm hetues
Demiri si oficer
roje dhe operativ
Ilia. Si zakonisht, unë ndodhesha i kryqëzuar në kanxhat e torturës.
Edhe për ditën e çlirimit nuk më
kishin zgjidhur. Demiri
vazhdonte pyetjet e
tij të
zakonshme:
-
Ende do të vazhdodh të heshtësh?
E
vështrova një periudhë pa folur, pastaj i thashë me një zë që mezi më dilte nga
shpirti:
-
Kot e keni. Nuk kam bërë asgjë. Nuk di asgjë.
-
Nuk dini? Do jeni në gjendje ta mbani fjalën deri në fund? – tha me një zë të
akullt.
-
Kush është fundi, vdekja ime?
–
Ndoshta edhe më keq...
Jashtë, në
korridor u dëgjuan disa
hapa. Porta u hap. Në qeli hyri
operativ Ilia. Pas tij qëndronin Lumtua dhe Rida. U tmerrova. Përse i kishin
sjellë në atë ferr? Rida, sa më pa në atë gjendje, lëshoi një klithmë të
tmerrshme dhe u lëshua drejt meje dhe, në mes të lotëve, duke më rrokur këmbët,
klithi me të madhe:
-
Babi, babi, ç’të kanë bërë kështu? – dhe duke u drejtuar
nga përbindëshat u
bërtiti –
Përse? Përse?
Lumtua qëndronte si e mpirë. Demiri rrëmbeu me
forcë Ridën.
- Hë, do të flasësh? – qeshi ai.
- Ju jeni kriminelë! – thirra - Nuk kam bërë
asgjë. Nga unë nuk do të nxirrni gjë.
Duke iu drejtuar Lumtos, Demiri vazhdoi:
- E dëgjon? Ende nuk do të flasë. Foli ti se
ndoshta bindet.
Por Lumtua nuk kishte se si të më kërkonte diçka nuk e kisha kryer. Ajo e
njihte karakterin tim dhe e dinte se nuk do t’ia falja. Atëhere dëgjova Demirin
që tha me një keqardhje të shtirur:
- Më qafë paçi veten!
Pashë dorën e tij të futej në kofshët e Ridës
time, fëmijës tim pesëmbëdhjetëvjeçar, ndërsa Ilia filloi t’i zbërthejë gjoksin
Lumtos. (Nga sytë fillojnë t’i rrjedhin
lotë)
(Pauzë)
Po qaj? Si është e mundur? Kam pesë vjet, që kur ika nga kjo botë dhe
lotët ishin tharë. Unë vij nga bota tjetër dhe atje nuk ka lot. Por
ajo ishte një natë makabre. Nuk ka se si të mos krijojë dhimbje edhe
lot, qoftë edhe sikur të jesh
banor i një bote ku ato nuk ekzistojnë.
-
Lëshojini, të poshtër! – thirra që nga ganxhat ku isha lidhur
Ata
vazhdonin. Sa do të doja
në ato momente
të kisha fuqinë
e Herkulit, t’i këpusja ato pranga që më mbanin lidhur
dhe t’i copëtoja ato
dy hiena. Por
ata përsëri vazhdonin. Dëgjoja
zërin e tmerruar të Ridës:
-
Lëshomëni! Lëshomëni!
Ndërsa
Lumtua, në mes të të qarave, thërriste:
-
Lereni vajzën! Është vetëm pesëmbëdhjetë vjeç.
Por
ata nuk kishin veshë. Ujqërit e kishin kapur gjahun dhe po e shqyenin. Dëgjova
përsëri klithmën e Ridës:
-
Babi, babi. Ndihmomë!
Ndërsa
Lumton:
-
Agron!
Nuk munda,
nuk munda më.
Nuk munda! (Këlthet Muzikë
e dhimbëshme). Papritmas, nga dikush që isha deri atëherë, u
shndërrova në askush. Mendoja se kisha personalitet, por edhe ai ishte bërë hi.
Ishte shkërmoqur. Ëndërronim. Na dukej sikur fluturonim në qiell, por në tokë
gjërat ishin ndryshe. Në tokë ishte e ndaluar edhe të ëndërroje.
-
Ndaloni! - thirra me një zë që më shpërtheu nga brenda.
Hienat i lëshuan viktimat e tyre. Me një shenjë
të Demirit, Ilia
mori Lumton e Ridën dhe
doli. Demiri nxorri
nga çanta një
shkresë me shumë
faqe dhe duke
m’u drejtuar më tha:
- Nënshkruaje!
Mora penën me dorën që më dridhej dhe nënshkrova
pa e lexuar.
- Agron
Canaj vdiq. – munda
të pëshpëris me
një zë të
mekur. (Muzikë)
(Pauzë)
Pas
tre ditësh u arrestuan Stefani me Gjergjin. Ndërsa pas pesë muajsh u zhvillua
gjyqi. U ndodha ballë për ballë me shokët
e mi, por
ata më kthyen
krahët. Procesverbali im ishte
një aktakuzë shumë e rëndë për ta. Ndjeva ndërgjegjen time të thyer të
më thërrasë:
-
Si munde të biesh kaq poshtë? Ku është personaliteti yt?
-
Personalitetin tim e vranë! – u përgjigja me një gjysmë zëri.
-
Përse jetoni atëherë? – më nguli thonjtë në zemër ndërgjegja
- Jetoj? Unë nuk e di përse jetoj , - ia ktheva,
se vërtet që nga ai çast kisha vdekur.
Në makinën burg që na shpinte në qelitë, iu
kërkova falje miqve të mi. Ata nuk pranuan të bisedonin me mua. Kjo ma ndrydhi edhe më zemrën e plagosur.
Mendoja se do të më dëgjonin dhe do të më kuptonin. Por çdo gjë fluturoi. Ata
nuk denjuan, dhe kanë të drejtë, mendova.
Të nesërmen u dha vendimi i gjykatës. Stefani me
vdekje me pushkatim,
Gjergji pesëmbëdhjetë vjet burg, ndërsa unë dymbëdhjetë. U drodha. Kurrë
nuk mund ta kisha parashikuar një dënim kaq të rëndë.
Prisja përgjigjen e Gjykatës së Lartë dhe të
Presidiumit të Kuvendit Popullor. Ato ishin instancat më të
larta. Kisha shumë shpresë se diçka do të
ndryshonte, sidomos për Stefanin.
Kishte kaluar mesnata. Për çudi, atë natë nuk më
zinte gjumi. Ai kishte fluturuar. Dëgjova një zhurmë hapash të gërshetuar me
atë të
prangave të rënda.
Ndjeva një portë që u hap dhe zërin e dikujt që foli:
- A je bërë gati?
- Gati jam,. – ishte përgjigjja.
U drodha. Njoha zërin e Stefanit. Kur hapat
kalonin pranë qelisë time, nuk e di pse
thirra me të madhe:
- Stefan, më fal! (Jehona e zërit përhapet bashkë me zhurmën e prangave).
Nuk mora përgjigje. Ai iku pa më falur. Nuk doja
të jetoja më. Por nuk kisha fuqi. Zemra ishte dobësuar aq tepër, sa nuk
mundesha as të vrisja veten. Isha i pavullnetshëm. Isha një njeri amorf.
Të nesërmen na komunikuan vendimin përfundimtar.
Asnjë ndryshim. Kishin lënë në fuqi vendimin e gjykatës së faktit. Na shpunë në burgun e qytetit.
(Pauzë)
Kaluan gjashtë muaj. Çdo dy javë prisja të më
vinin të afërmit e mi. Por askush nuk dukej.
Një ditë më njoftuan për takim. Qëndroja para kafazit të hekurave. Nga
ana tjetër e tyre u shfaq figura e nënës. Ecte e mbështetur në dy paterica. M’u
duk jashtëzakonisht e plakur.
- Nënë! – munda të them dhe nga sytë filluan të më
rrjedhin lotë, - përse?
- Fshiji lotët, biri i nënës! – tha ajo. - Burrat nuk qajnë.
- Unë nuk jam burrë, nënë. - pëshpërita.
- Kaq shpejt u dorëzove? Bëhu i fortë. Burgu për
burrat është. – ndjeva zërin e vendosur të saj.
I thirra mendjes. Fillova ta pyes për veten e saj.
Më tregoi se kishte pësuar një aksident nga një makinë.
- O Zot! – thashë me vete, - si ka mundësi?
Natyrisht
që e pyeta edhe për gruan dhe
vajzën. ( Pauzë. Agroni vendos
kokën midis duarve. Dëgjohet
dialogu i mëposhtëm ndërmjet nënës dhe djalit)
- A je i fortë, bir?
- Përse nënë?
- Për ato që do të dëgjosh.
- Çfarë do të dëgjoj?
- Ato që mendja nuk mund t’i përfytyrojë.
- Fol, nënë, çfarë nuk mund të përfytyrojë?
- Premtomë se do të qëndrosh si burrë.
- Nënë, tregomë! Çfarë ka ndodhur?
- Toka nuk i deshi Lumton dhe Ridën. Ato ishin
prerë për më lart. Fluturuan në qiell. Zoti i mori në gjirin e tij.
- Nënë, më thuaj që nuk është e vërtetë!
- Ngrije kokën, bir! Mblidhe veten! Ke nënën
tënde. Unë do të
të pres deri sa të kthehesh. Të premtoj!
- Si ndodhi, nënë?
- Mos më pyet më. Hidhe në detin e harresës.
- Por, a mundem?
- Mundesh, bir, mundesh!
- Jo, jo nuk mundem!!
- Do t’ia dalësh bir, do t’ia dalësh! Unë të njoh.
E njoh karakterin tënd! Tani do të iki. Nuk mund të qëndroj më gjatë. Një ditë
do t’i tregoj të gjitha. Mirupafshim bir!
- Mirupafshim, nënë! ( Agroni ngre kokën. Sytë i ka të mbushur me lotë. Ngrihet dhe
drejtohet te kreu i skenës)
Ajo u largua dhe unë u ktheva në qelinë time. U
ula në dyshekun tim dhe fillova të mendoja:
- Si ka mundësi që u fikën të dyja? Nëna më tha ta
hidhja në detin e harresës. Përse? Mos vallë nuk guxonte në sy të rojeve? Çfarë
kishte ndodhur? Apokalipsi? A mund të ketë apokalips në shekullin e njëzetë! A
do ta mësoj ndonjëherë të vërtetën?
(Pauzë e gjatë)
Pas dhjetë vjetësh tre muajsh dhe
dymbëdhjetë ditësh, erdhi dita e lirimit. Mbi dhjetë vjet të kaluara pothuajse
në vetmi, i braktisur nga shokët, i
heshtur, i vetmuar. I vetmuar, edhe mes të burgosurve të tjerë. Për shokët unë
isha një vullnet-sëmurë që isha thyer gjatë
procesit të hetuesisë.
Atë
ditë kujtoja vitet e kaluara në burg. Kampi i parë Spaçi. Një ferr i vërtetë.
Në atë kamp qëndrova katër vjet. Pastaj
më çuan në burgun e Burrelit. Atje gjeta Gjergjin. U mundova të afrohem me të,
por më priti shumë ftohtë, gati me përbuzje
- Gjergji, dua të bisedoj me ty, - i thashë një
ditë.
- Do të bisedosh? E çfarë paske më për të
biseduar? – më tha me një
zë ironik.
- Dua të të shpjegoj arsyet. Dua të të kërkoj të
falur.
- Të më kërkosh të falur? Po Stefani a mundet të
të falë vallë?
Më
ktheu shpinën dhe
u largua. Mbeta
përsëri në vetminë
time, duke luftuar
me ndërgjegjen e copëtuar. Kisha mbi shpatullat peshën e rëndë të
tradhtisë dhe të pabesisë dhe këtë peshë
duhej ta mbaja për vite të tëra.
(Pauzë)
Më së fundi u lirova. Në qytetin tim mbërrita
shumë vonë, pas
mesnate. Nënën e kishin
nxjerrë nga apartamenti ku banonim dhe e kishin
përplasur në një të ashtuquajtur dhomë, në një rrugicë në dalje të qytetit.
Adresën e kisha, por nuk përcaktoja dot godinën. Ndërkohë aty po kalonte një
burrë i moshuar. I fola:
- Më falni! A e dini ku banon Gjylo Canaj?
Më vështroi me vëmendje.
- E ç’ju duhet e ngrata plakë? – më tha – Lereni
në hallin e saj. Kush jeni
ju që e
kërkoni në
këtë orë të vonë
të natës?
- Jam i biri, - iu përgjigja, - vij nga një botë
tjetër.
- Agroni? Po ti, mirserdhe, more bir! – tha duke
më përqafuar me gëzim të madh.
Unë qëndroja i habitur. Kush ishte ky person kaq i
afërt që nuk e njihja?
- Më falni, kush jeni juve?
- Jam Syrjau, miku i babait tuaj.
Ishte pikërisht ai, Syrjau, që kishte sjellë
trupat e pajetë të babait dhe Sabriut.
U nisëm. Kur mbërritëm para portës, Syrjau trokiti
lehtë. U dëgjua një zhurmë hapash dhe një zë që foli me ngadalë:
- Kush është?
Njoha zërin e nënës time të përvuajtur.
- Jam unë, Syrjau!
Por nëna e ndieu. Ia ndieu zemra.
- Bir, ti je?
Me një zë që mezi më dilte iu përgjigja:
- Po nënë, unë.
Porta
u hap dhe ramë në
krahët e njëri-tjetrit. Vetëm
lotët ishin preludi
i këtij takimi. Kishim dhjetë
vite të ndarë. Ishte si dikur, kur shqiptarët shkonin ushtar në Jemen dhe
shumica nuk ktheheshin. Kurse unë pata fatin të kthehem përsëri.
Syrjau nuk ndenji gjatë. Na përshëndoshi dhe
u largua. Donte të na
linte vetëm. U futëm në dhomë. Mbi mur ishte fotografia e familjes, unë, Lumtua
dhe në mes Rida. Kishim dalë një muaj para arrestimit. E mora dhe në mes të
lotëve fillova t’i puth.
- Qaj bir, qaj – më tha nëna. – Lotët të
lehtësojnë. Ndoshta nuk i prekim. Ndoshta nuk i shohim, por ato janë pranë
nesh. Kanë fluturuar në qiell për të na mbrojtur. Unë e mbajta premtimin, bir.
Të prita. Tani nuk më vjen keq nëse mbyll sytë dhe iki nga kjo botë.
Ngrita kokën dhe po vështroja fytyrën e saj. Ajo,
mësuesja e nderuar, gruaja e një ushtaraku të njohur, ishte shndërruar në një
plakë kërcure. Ku kishte shkuar bukuria e asaj fytyre?
- Po ajo si ndodhi? – e pyeta.
- Cila bir?
- Ajo, tragjedia. Si u shuan të dyja përnjëherësh?
Më vështroi në një mënyrë të tillë, sikur kërkonte
të gjente një rrugë
zgjidhje. Së fundi foli:
- Jo sonte bir, jo sonte! Kur të
vijë dita do ta tregoj. Të
premtoj dhe ti e di
që unë i mbaj
premtimet.
(Pauzë)
Një pasdite, kur u ktheva në shtëpi, e gjeta nënën
në shtrat.
- Nënë, pse je shtrirë? – e pyeta se kuptova
menjëherë se diçka nuk shkonte.
- Erdhi fundi, more bir. – më tha me zë të shuar,
por ishte e qetë.
- Mos fol ashtu nënë! Mos e lësho
veten. – dhe e mora në gjoks.
- Ti më njeh, mor bir. – psherëtiu ajo - Por tashti jam tetëdhjetë vjeçe dhe në këtë
moshë njeriu duhet të jetë i gatshëm për
gjithçka. Kam kaluar një jetë të vështirë, por kam ditur t’i bëjë ballë. Këtë
këshillë po të le edhe ty. Mos mendo për vdekjen. Sido që të jetë, jeta është
gjithmonë e bukur dhe ia vlen ta jetosh. Ky është amaneti im.
Desha
të shkoja të merrja një mjek, por nuk më la.
-
Nuk është nevoja, – më tha – Të premtova se do të tregoj gjithçka. Tani erdhi
koha. Në xhepin e xhaketës së Lumtos ke një letër. Merre dhe lexoje! Aty besoj
se janë të gjitha.
Hapa
dollapin dhe me duart që më dridheshin gjeta letrën. Ishte e mbyllur në zarf.
Mbi të ishte shkruar
Gonit tim të shtrenjtë
Grisa zarfin, nxora letrën dhe fillova ta lexoj:
(Ndërsa lexon,
nga sytë i rrjedhin lotë. Dëgjohet zëri i Lumtos)
I dashur Goni!
Tani që po të shkruaj këto
radhë, jam bërë gati të pi lëngun vdekjeprurës. Në fundin e jetës time,
dua të të tregoj shkakun që më shtyri drejt
një veprimi të tillë. Çdo gjë filloi natën fatale që na ballafaquan bashkë. Por ngjarja nuk
përfundoi pas ndarjes me ty. Akti tjetër u luajt pasi na hoqën nga ajo birucë.
Ne u bëmë pre e akteve epshore të atyre dy përbindshave. Kur u larguam nga ajo
skëterrë, Rida ishte e çakërdisur, ndërsa unë si një grua mëkatare.
Vajzën e shtruam në spitalin psikiatrik. I vetmi njeri që
përmendte ishe ti. Për asnjë çast nuk të hiqte nga goja. “E
kanë rrëmbyer djajtë! – thoshte – Unë do të fluturoj te babi! “
Mjeku na këshilloi ta merrnim në shtëpi. Mjedisi i
spitalit e rëndonte më shumë. Nëna i rrinte gjithë kohën
mbi kokë. Por një ditë, ndërsa ajo kishte dalë për pak
minuta,, sa për të marrë ushqimin e
saj, doli në
ballkon dhe fluturoi prej andej
Pas disa javësh kuptova një gjëmë tjetër më të madhe.
Kisha mbetur shtatzanë. Në barkun tim kisha fëmijën e një krimineli. Por ai nuk
mund të ishte as motra dhe as vëllai i Ridës. Ai ishte fëmija e një
përbindëshi. Me siguri do të ishte ndonjë djall si i ati, ndërsa Rida ishte një
engjëll. A mund të ruaja unë kujtimin e një engjëlli bashkë me të një djalli?
Vendosa t’i jap
fund jetës. Më vjen turp të dal para teje, pas asaj që ka ndodhur. Ndoshta këto
që po të shkruaj do të lëndojnë. Më fal Agron!
Të përqafoj përjetësisht për vete dhe Ridën!
Mos na harro! Kujtona!
Besnikja jote
(Pauzë. Agroni fut kokën midis duarve dhe vajton)
Kur
mbarova leximin, nëna kishte fluturuar. Kishte ikur në botën tjetër. Ishte
goditja ime e fundit. Pas dy vjetësh i mbylla sytë edhe unë.
(Përsëri pauzë)
Kjo
ishte historia e ime. Më dëgjuat? Ju më thirrët dhe unë ju përgjigja kërkeses
suaj. Tani më duhet të iki. Por dua t’ju them edhe dy fjalë. Ne ikëm nga kjo botë se nuk mund të
jetonim bashkë me hijet. Por une po shoh se ato qenkan kthyer pwrswri. Ndaj po
iki. Njw porosi do t’ju le: Mos harroni hijet! Mos harroni! Mos harroni! Mos Harroni!
(Zëri
sa vjen dhe shuhet. Muzikë. Agroni futet në varr dhe zhduket. Së bashku me të edhe tymi. Gjithçka errësohet.
Në ekran shfaqet citati i mëposhtëm:)
Njerëzit që kurrë
nuk e kanë njohur diktaturën dhe tiraninë, e kanë të lehtë të jepen pas
retorikës për lirinë, duke harruar fare realitetin e thjeshtë dhe të tmerrshëm
të shtypjes së vërtetë, atje ku ekziston me të vërtetë
Giovani Sartori
Edhe një herë mbi teorinë e demokracisë
No comments:
Post a Comment