HIJET
LËVIZIN
MONODRAMË
Reshat Kripa
Kushtuar motrës time të paharruar
Drita Pelinku, që më frymëzoi Shkruar sipas motiveve të romanit
“Shkallët e ferrit“
Në vend të hyrjes
Qysh i vogël kam patur dëshirën
për të shkruar. Lexoja shumë, madje edhe libra që nuk ishin për moshën time,
sidomos klasikët e letërsisë botërore, Homerin, Danten, Balzakun, Shekspirin,
Servantesin, Tolstoin, Dikensin, Londonin, Drajzerin e plot te tjerë, librat e
te cilëve mund t’i gjeja në libraritë e vendit. Adhuroja gjithashtu veprat e
autorëve tanë, Naimit, Çajupit, Ali Asllanit, Asdrenit, Mjedës, Foqion
Postolit, Migjenit, Nolit. Këto bënë që të shquhesha në lëndën e letërsisë në
shkollë. Hartimet e mia,
sipas mësuesve, ishin nga më të arrirat
e klasës.
Ishte tetori i vitit 1957. Kisha disa muaj
që isha liruar nga burgu. Ishte ora e korigjimit të hartimeve. Profesori i letërsisë, i nderuari Milo Duni,
kishte shkruar me laps blu në fund të hartimt tim:
“Gjuhë dhe stil i sigurt. Vazhdo të shkruash tregime”
Ndërsa më poshtë vazhdonte me një
laps të kuq shprehjen e vendosur në thonjëza
“Po të kesh kohë të lire”
Vrisja mendjen për të kuptuar se ç’donte
të thoshte profesori me shprehjen me laps të kuq. Së fundi e kuptova qëllimin e
tij. Megjithatë vendosa ta provoja. Shkrova një tregim ku personazhi i vetëm
ishte një jetim, prindërit e të cilit ishin vrarë gjatë një bombardimi në kohën
e Luftës. Fëmija kishte mbetur pa asnjë përkrahje. Së fundi gjendet i vdekur në
hyrje të një pylli. Tregimi kishte si titull një fjalë të urtë popullore:
“Njeriu pa nënë si nata pa hënë”.
E dërgova shkrimin në gazetën “Letrari i Ri” që
botohej në atë kohë. Nuk vonoi dhe erdhi përgjigja:
“Shkrimi juaj nuk mund të botohet pasi ai
nuk paraqet gjendjen reale të të rinjve në vendin tonë. Personazhi juaj nuk
është i riu i sotëm socialist.
Tregimi juaj u ngjan tregimeve dekadente të Perëndimit.”
Për
të thënë të vërtetën përgjigjja më vuri në pozitë të vështirë. Prisja
ditë-ditës rikthimin tim në ferrin, nga i cili kisha pak kohë që kisha dalë.
Por kjo nuk ndodhi. Atëherë heshta. Qysh atë ditë nuk guxova të shkruaj më. I
ruhesha një kontrolli në shtëpi. Një gjë e tillë vazhdoi deri sa ndodhi
përmbysja e diktaturës. Atëherë u zgjova. Fillova përsëri të shkruaja. Tregimet
i botoja në gazetat e kohës. Botova, gjithashtu, edhe dy romane dhe një libër
me kujtime nga mosha e rinisë.
Ngjarjet
e romaneve i kisha marrë nga realitetet që kisha jetuar vetë ose miqtë e mi.
Një nga këto subjekte ishte edhe ai i romanit “Shkallët e Ferrit”. E kisha bërë
zakon që për romanet e mia këshillohesha edhe me motrën time, një figurë e
njohur në artin skenik. Ajo më sugjeroi që me motivet e këtij romani të
shkruaja një monodramë. Iu vura punës. E përfundova. Motra e lexoi dhe më bëri
vërejtjet e saj. E ripunova. Ia tregova një dramaturgu dhe dy aktorëve të
njohur të Teatrit Kombëtar, emrat e tyre nuk dua t’i përmend, por dua të
theksoj se janë nga
figurat më të njohura të dramaturgjisë shqiptare. Prita vlerësimin e tyre, por ai nuk erdhi.
Ua dhashë edhe tre regjizorëve të tjerë të njohur. E njëjta gjë. Asnjë
përgjigje. Ia dërgova ish-drejtorit të Teatrit Kombëtar. Ai e dërgoi në
konkursin kombëtar për 100 Vjetorin e Pavarësisë. Në
përfundimet e konkursit monodrama ime nuk u përmend as për mirë dhe as për keq.
Atëherë ia dërgova një të njohurit tim,
një regjizori tjetër që jetonte
jashtë Shqipërisë. Së fundi prej tij erdhi përgjigjja e mëposhtme:
“Kjo vonese eshte vetem ne kthimin e pergjigjes, por nuk eshte aspak
ne leximin e vepres qe me derguat. E lexova qe ate mbremje. Se pari ju
falenderoj qe me zgjodhet mua t'ju jap gjykim per të dhe, posibilisht, te merrem
me fatin e metejshem te saj. Nuk njoh librin tuaj qe nga e keni nxjerre por me
mjaftoi vete monodrama e cila kishte energji artistike te brendeshme, pathos
ndjenje dhe kthjellesi goditje. Per
nga ana e te ndjerit dhe te kuptuarit ju e dini qe une ndaj me ju te njejtet
emocione. Nga pikepamja artistike me la nje pershtypje te bukur forma,
permbajtja, ritmi skenik. Subjekti nuk eshte fare i virgjer, por thene me
autoritet dhe besueshmeri. M'u duk se ju zoteroni dhe nje vizion mjaft te
pelqyeshem skenik, pervec kultures qe rrezaton, fraza, shkrimi, gjuha dhe
bukuria e logjikes. Pra ju pergezoj sinqerisht dhe jo formalisht, sic eshte
bere zakon i peshtire ne rrethet tona. Persa i perket realizimit ne skene, une
nuk pergjigjem dot me po aq entuziazem, sepse jam larg. E kam ne konsiderate ta
inicioj projektin edhe ketu, paçka se edhe ketu nuk jane lehtesirat qe
mendohen. Per atje, flasim kur te vij nga tetori, nese nuk keni rene nderkohe
ne kontakt me ndonje artist tjeter (qe une jua miratoj pa zili). Ne tetor do
t'ju takoj pa tjeter. Dhe
nderkohe ju uroj shendet dhe rinovoj edhe nje here pergezimet qe ju shfaqa. Te
fala”
Së fundi mendova se
kishte ardhur koha që monodrama ime mund të vihej në skenë. Por kjo nuk ndodhi.
Regjizori në fjalë erdhi në Shqipëri, por me mua nuk mori kontakt. Arsyen e di
ai vetë.
Motra ime bisedoi, madje
ua dha edhe tekstin e monodramës një aktori dhe një regjizori të njohur. Ata e
lexuan dhe u treguan të gatshëm për ta venë në skenë, por nevojiteshin fondet.
Teatri Kombëtar nuk u tregua i gatshëm. Mendova të kërkoja një sponsorizim nga
një biznesmen i përndjekur politik. I
kërkova takim një të tilli, por ai as që denjoi të më priste. Atëherë u
tërhoqa. M’u duk vetja sikur isha kthyer në një lipës.
Në muaji prill papritmas, më vjen një
ftesë:
“Teatri Kombëtar, për të
sensibilizuar dhe promovuar dramaturgjinë shqipe, zhvillon debatin “Sfidat e
dramaturgjisë shqiptare në kontekstin e zhvillimeve bashkohore”.
Takimi do të mbahet në
Teatrin Kombëtar, në datë 15 Prill 2014, duke filluar me pritjen në orën orën
16:30.
Vlerësojmë se pjesëmarrja
dhe përfshirja juaj në zhvillimin e këtij debati me rëndësi mbi dramaturgjinë
tonë kombëtare do të kontribuonin në punimet e këtij takimi. Bashkëlidhur me
ftesën do të gjeni dhe programin.”
Ishte një tubim mjaft i dobishëm. Shkova, madje edhe diskutova. Shpreha mendimet e
mia për teatrin shqiptar. Mbështetur
në vendimet e
këtij tubimi dërgova
në konkurim monodramën
time, të cilën
e ripunova edhe një herë më parë.
Prisja rezultatin e
këtij konkurimi. Dy regjizorët
dhe tre aktorët e njohur të
komisionit të vlerësimit i lexuan dhe i vlerësuan veprat. U zhvilluan tre faza
vlerësimi. U lexuan shumë prej tyre në prani të një publiku. Çuditërisht
monodrama ime përsëri as që u përmend fare. Unë, autori i saj, nuk mora asnjë
përgjigje për vlerësimin e saj nga juria e mësipërme. Unë mendoj se një juri
vlerësimi, e përbërë nga figura kompetente të njohura, duhet t’iu kthente një
përgjigje secilit prej konkurentëve.
Do të doja të kisha një përgjigje nga të
gjithë ata që u njohën me mondramën time. Do ta doja edhe në rast se ndonjë
prej tyre do të kishte kurajon të më shkruante se monodrama nuk vlente fare.
Kjo ishte prova ime e parë në dramaturgji dhe nuk çuditem fare nëse ndokush do
të më shkruante se nuk jam për këtë profil. Por, duke marrë parasysh se kjo
monodramë ka marrë vlerësim pozitiv nga një regjizor i njohur si ai që jeton
jashtë Shqipërisë, se një vlerësim pozitiv ka dhënë edhe ime motër, specialiste
e kësaj fushe, dhe aktori e regjizori që morën përsipër vënien e saj në skenë,
si dhe dërgimin e saj në konkursin e 100 Vjetorit të Pavarësisë nga
ish-drejtori i Teatrit Kombëtar, pa kërkesën time, më bëjnë të mendoj se
monodrama, po të kishin vullnetin e mirë dhe po të mos ishin arsye të tjera si
druajtja nga ndonjë person i së kaluarës që ende është në pushtet, me një
regjizor të aftë, do të ishte vënë në skenë dhe besoj do të kishte pasur sukses
për vete subjektin që trajton.
Meqënëse përmenda subjektin, kam mendimin
se është pikërisht ky shkaku i heshtjes së individëve të përmendur më sipër.
Përse do të thoni ju? I shtyrë nga riciklimi i disa figurave të përlyera në
krimet e kryera në kohën e diktaturës komuniste në jetën politike të sotme,
vendosa të avancoja në sublektin e romanit. Monodramën
e solla në ditët tona.
Mendoj se teatri shqiptar duhet të shkëputet me më
shumë guxim nga ndikimet partiake që ndërrohen çdo katër apo tetë vjet dhe të ketë më shumë pavarësi për të arritur
nivelin që kërkon koha dhe për rritur në mënyrë të konsiderueshme numrin e
spektatorëve. Historia botërore ka treguar se dramaturgë të shquar kanë ngritur
në veprat e krijuara zërin e protestës kundër padrejtësive shoqërore që
sundonin në vendet e tyre, megjithatë ato vepra kanë gjetur rrugën e vënies në
skenë në teatrot me zë të botës. Mund të japim vetëm një shembull, atë të
dramaturgut të mirënjohur amerikan,
Artur Miller që, megjithse i ndjekur nga i famshmi ligj i mbiquajtur
“Mac Carti” , gjeti rrugët për shfaqjen e kryeveprave të tij “Pamje nga Ura”,
“Shtrigat e Salemit” e të tjera. Unë mendoj se këtë rrugë duhet të ndjekin edhe
teatrot shqiptare. Rri
edhe mendoj për të shkuarën dhe të tashmen time. Mirë në të shkuarën që për mua
ishin të mbyllura të gjitha rrugët e të shkruarit dhe të botuarit, pasi isha
shpallur person i padëshërueshëm për regjimin, po sot kush më pengon për të
shkruar atë që mendoj? Kush e pengon monodramën time? Çensura zyrtare që
zhvillohej dje është zëvendësuar me një çensurë të fshehtë që zbatohet sot. Unë
e kam shprehur më lart mendimin tim për këtë. Po lexuesit? Ju drejtohem të
gjithë atyre që do ta lexojnë të shfaqin një vlerësim për të, qoftë pozitiv ose
negativ. Ju siguroj se, sido që të jetë,
do t’ju jem mirënjohës pasi kështu ata do të kenë kurajon ta shprehin
mendimin e tyre ashtu siç e mendojnë. A do të ketë në Shqipëri një individ që
do të guxojë të shfaqë këtë monodramë në këto kushte? Unë jam në pritje. Monodramën
e kam ripunuar disa herë. E lexoj dhe rilexoj. Duke lexuar më dalin parasysh
vargjet e mrekullueshme të Migjenit:
“O kangët që fleni, reliket
e mia,
Q’ende s’keni prekun asnji zemën t’huej,
Vetëm unë me ju po knaqem si fëmija,,
Unë djepi juej, ndoshta vorri juej!”
Reshat Kripa
(Skena është e errët. Përballë një ekran.
Në të shfaqen pamje të alternuara filmike. Pamje të
luftës për liri, kampesh të punës së detyruar, aksione të rinisë, Enver Hoxha
duke folur dhe tituj lajmesh nëpër gazeta që ekzaltojnë mënyrën socialiste të
jetesës, gjyqe politike dhe burgje të tmerrshëm, Ramiz Alia duke deklaruar:
“Edhe bar do të hamë, edhe gjak do të derdhim“, pushkatime dhe varje në litar,
dyndje nëpër ambasada dhe emigrim masiv, rrëzimi i monumentit të diktatorit,
fitorja e demokracisë. Dalëngadalë
fillon të vijë drita. Në skenë duket pamja e një varreze në krye të së cilës
shquhet një varrosh madhështor, në ballë të të cilit një fotografi e familjes
dhe poshtë saj emrat Agron, Lumturi dhe Rida Canaj. Nën to
epitafi:
Në jetë kërluat gëzim,
Njerëzit ju kishin
harruar
Por Zoti me përdëllim,
Ju dha lirinë e
amëshuar!
Dëgjohen zëra: Agron,
ngrehu nga varri! Ngrehu dhe trego. Duam te dimë
historinë tënde! Ngrehu!
(Muzikë
Një re tymi ngrihet nga varri. Gjithçka mbulohet prej saj. Së bashku me të
fillon të dalë ngadalë ngadalë Agroni, mjaft i zbehtë, veshur krejtësisht me
të bardha. Afrohet në qendër të skenës
dhe fillon të flasë me një zë që duket sikur vjen nga një botë tjetër. Muzika
pushon).
Agroni - U ngrita të dashur miq, u ngrita! Të
tregoj? Çfarë të tregoj, jetën time? Po ajo është shumë e dhimbshme. Doni ta
tregoj? Dakord, por më parë lejomëni të vështroj atdheun. Sa më ka marrë malli!
E donim atdheun të çliruar nga ferrat dhe gjëmbat që e kishin mbuluar, por nuk
na lejuan. Edhe juve, të dashur miq, ju donim, por na hodhën në humnerë.(Ecën nëpër skenë) Muaj të tërë i lidhur
kështu. (Kthehet nga publiku, ngre duart
lart dhe duket si i lidhur prej duarsh dhe këmbësh në kanxha.). Ja kështu.
i kryqëzuar si Jezusi. Dhe hienat që
argëtoheshin duke na torturuar. Hienat që ushqeheshin me dhimbjet dhe vuajtjet
tona. (Afrohet në fillim të skenës. Psherëtin
thellë). Oh, ja ky është atdheu
për të cilin ëndërronim! I lirë, i lirë ku çdokush shpreh mendimet e tij. (Hedh vështrimin diku larg. Kalojnë disa
çaste në heshtje). O perëndi! Çfarë
po më shohin sytë? Kush janë ata tre
atje? I shihni? Qetësi, ju lutem, qetësi! Dëgjoni! Po jepkan leksione për të
drejtat e njeriut? Ata që i shkelën me të dyja këmbët ato? (Duke
fërkuar sytë) Mos po më
bëjnë sytë? Le të afrohem edhe
pak për të parë më mirë. (Afrohet në cep të skenës dhe vë dorën në
ballë) Ata janë, ata. Ilia dhe Demiri, ish operativi i sigurimit dhe ish
hetuesi im. A mund të ngjallen lugetërit dhe të shndërrohen në engjëj? Po ai i
treti, a mos është miu i birucave që e fusnin nga qelia në qeli, për të mësuar
ato çka donin ata? Fatziut, i shkoi jeta si skllav. Vite me radhë duke u
zvarritur si krimb i birucave.
(Duke
u drejtuar nga publiku) Si
thatë? Dy sigurimsat po flitkan për
drejtësinë? Për cilën drejtësi? Mos vallë për atë që duhet t’i dënojë ata? Po
miu i birucave? Kryetar i një shoqate të
përndjekurish? Jo, jo nuk ka mundësi. Nuk mund të jenë ata. Ato janë vetëm
hijet e tyre. (Fillon të dridhet) Kam
ftohtë! Nuk kam më gjak në
trupin tim. Gjakun
ma kanë pirë hijet. Shikoni si lëvizin në errësirë,
të gatshme për t’iu hedhur gjahut sipër. Kam ftohtë. Ftohtë. (Pauzë) Sa vjet? Sa vjet të shkulura nga
jeta ime? (Muzikë rrënqethëse. Kalojnë
disa çaste. Përmendet) Po unë, çfarë bëj? Mos erdha nga bota
tjetër për të filozofuar së koti? Jo, mua
më thirrën për të treguar. Por, a
ia vlen të tregoj?
(Pauzë)
A e dini historinë e familjes time? Jo? Po jua
tregoj. Babaj, kapiten i ushtrisë
mbretërore. Kishte mbaruar Akademinë Ushtarake në Itali. Nëna mësuese. Ishin komshinj me njeri-tjetrin. Ishin dashuruar.
Një rast shumë
i rrallë për atë
kohë. Por ata e sfiduan kohën. U martuan. Pushtimin e
Shqipërisë e priti me pushkë në dorë. Kur u organizua Lëvizja
Nacionalçlirimtare, u bashkua me të. Doli në mal. E caktuan komandant
batalioni. Në çdo betejë ishte në ballë të saj. Kështu vazhdoi deri në korrikun
e vitit 1943. Atë ditë një çetë nacionaliste, ku ndodhej edhe Syrjau, një i
njohur i babait tim, kishte rënë në përpjekje me fashistët. Në atë
çetë bënte pjesë edhe djali i një komshiut tonë, Sabriu njëzetvjeçar. Babai, sapo dëgjoi se beteja
kishte filluar, mblodhi batalionin dhe i vajti në ndihmë. Në atë kohë ishin të
zakonshme luftërat e përbashkëta ndërmjet dy formacioneve ndërluftuese. Lufta
u ndez e ashpër. Sabriu me një mitroloz të lehtë, në vend që të qëllonte mbi
ushtarët italianë, qëllonte flamurin e tyre. Im atë, që ishte në krah të tij, i
thoshte: -
More, pse qëllon flamurin dhe jo ushtarët? -
Dua të thyej krenarinë e tyre. – përgjigjej Sabriu. Në të vërtetë nuk vonoi shumë dhe flamuri u
këput dhe ra. Sabriu, i entusiazmuar, u ngrit në këmbë dhe filloi të brohorasë.
Një plumb e goditi në ballë. Ai ra.
Babai e mori në krah dhe i foli: -
Sabri, ngrehu bir! Por
ai nuk lëvizte. Atëherë babai rrëmbeu mitrolozin dhe filloi të qëllojë mbi
armikun. Donte të hakmerrej. Por një
plumb e goditi në gjoks. Ra pranë
Sabriut. Syrjau që luftonte aty pranë, erdhi menjëherë. Babai i tha me
një zë që mezi dëgjohej: -
Do të lë... një amanet... Dy trupat... tanë... t’i shpini... në shtëpi... dhe
na varrosni... pranë... e pranë... U vramë... bashkë... duam... të pushojmë...
bashkë... I
mbylli sytë. Ishte vetëm dyzetetre vjeç. Syrjau
e mbajti fjalën. Kur mbaroi beteja, me një grup shokësh, morën trupat e të
rënëve dhe, me njëmijë rreziqe, mundën t’i sillnin në shtëpi. Të nesërmen i
varrosën në varrezat e qytetit pranë njëri-tjetrit, ashtu siç ishte amaneti i
babait.
(Pauzë)
Erdhi edhe dita e lirisë. Gëzimi i
popullit ishte shumë
i madh. Të
gjithë brohorisnin dhe këndonin
për fitimtarët. Edhe ne fëmijët bashkë
me të mëdhenjtë. Një
ditë në shtëpi erdhi një grup partizanësh.
Komandanti i tyre i drejtohet nënës: -
Shoqja Gjyla! Trupin e burrit tuaj duhet ta hiqni nga ai varr dhe ta vendosni
diku tjetër. - Përse? – pyeti
nëna. - Sepse nuk
mund të rrinë
bashkë një dëshmor i
atdheut me një tradhtar. - Po Sabriu nuk ishte tradhtar. Ata
u vranë
të dy së
bashku për një qëllim? -
Ato janë përralla. Të këshillojmë ta heqësh. Kjo është porosia e udhëheqjes. Nëna u mendua gjatë
për këtë çështje. Në fund vendosi. Nuk do ta
lëvizte. Nuk mund të harronte amanetin e të shoqit. Disa
vite më
vonë, kur u
ngritën varrezat e
dëshmorëve, trupin e babait nuk e vendosën atje. Nëna e kërkoi,
por asnjë nuk ia vari. Ishte hakmarrja për mosbindjen e saj. Atëhere u ngrit e
shkoi në kryeqytet. Donte të takonte të madhin e vendit. Nuk e linin. Por ajo
këmbënguli. Është një histori më vete si mundi. Ruante çdo ditë ta shikonte kur
shkonte në punë. Një ditë e pa. Vrapoi dhe i doli para. Rojet u munduan ta
ndalonin. Ai i pa dhe thirri: -Lereni! Ata
u tërhoqën. - Jam gruaja e Bexhet Canajt, – i
tha nëna. Ai
e kishte njohur tim atë. Kishin qenë së bashku në disa takime. E dëgjoi me
vëmendje. Së fundi, urdhëroi të
korigjohej gabimi sa më parë. Pas disa ditësh trupin e babait e vendosën në
varrezat e dëshmorëve. Nëna
më fliste shpesh herë për këto. Unë e dëgjoja me vëmendje dhe mendoja: - Partizanë
që luftojnë së bashku me nacionalistë! Një partizan i rënë në betejë së bashku
me një nacionalist. Partizanë që papritur bëhen armiq me nacionalistë. Përse? Përse? Përse?
(Muzikë.
Agroni shetit poshtë e lart nëpër skenë pa folur.)
(Duke
parë nga publiku) Doni të
dini si u njoha me time
shoqe? Fare rastësisht. Isha
kthyer nga Praga, ku kisha studiuar për inxhinieri elektrike. Prisja emërimin.
Kisha shkuar në kryeqytet për t’u interesuar. Po kaloja në parkun Rinia. Shoh
një vajzë që diçka kërkonte. -
Ju ka humbur gjë? – e pyeta pa vetëdije. -
Unaza që më kishte dhuruar mami, - u përgjigj. Ai vështrim
më turbulloi. U skuqa në fytyrë dhe ndjeva një nxehtësi nga brenda. - Ju dhuroj unë një tjetër më të
mirë, – i thashë pa e ditur edhe
vetë se çfarë flisja. Ajo u skuq dhe duke më vështruar me
dyshim më tha: -
Faleminderit, po më mjafton ajo që më ka dhuruar mami. Filluam
të kërkojmë të dy. Fati e pruri që ta gjeja unë. - E gjeta,
e gjeta! – thirra gjithë gëzim. -
Faleminderit edhe një herë! Qenkeni me të vërtetë i sjellshëm. Filluam të bisedojmë.
- Mund të njihemi? Agron Canaj, inxhinier
elektrik.
- Lumturi Begonja, studente e vitit të
parë, dega matematikë.
- Shkojmë të hamë ndonjë akullore? – e
ftova unë.
- Me kënaqësi! – u përgjigj pa mbaruar unë fjalën.
Qeshëm të dy dhe u futëm në një bar.
Qëndruam më shumë se dy orë. Përveç akullores shijuam edhe nga një tortë.
Diskutimet u përqendruan më tepër në shijet tona estetike. Flisnim për shkollën
dhe modën, për leximet dhe teatrin. Biseda nuk kishte të mbaruar. Të dy qëndronim të mbërthyer pas atij takimi. Së
fundi u ndamë. Para ikjes i thashë:
- Kam dëshirë t’ju takoj përsëri.
- Të djelën e ardhshme në orën dhjetë.
Nuk u largova në qytetin tim. Një forcë e pakuptueshme
më mbante në kryeqytet. Ajo javë
m’u duk shumë e gjatë. Të dielën u
takuam përsëri. Të njëjtat biseda. Një gjë e tillë vazhdoi për disa javë. Nëna,
e shqetësuar, më pyeste vazhdimisht se përse nuk po kthehesha. Unë i
përgjigjesha se po interesohesha për emërimin. Së fundi edhe emërimi erdhi. Së
bashku me të edhe fundi i takimeve tona. Të nesërmen duhej të nisesha.
- Lumto! – i thashë. – Të dua! A dëshëron
të bashkosh fatin tënd me timin?
Ajo vetëm buzëqeshi dhe sytë e
saj thanë më
shumë se “po”. Aty,
nën hijen e shelgjeve shijuam të
puthurën e parë. Të nesërmen u nisa.
- Mos më harro! – i thashë në çastin e
ndarjes.
- Vetëm vdekja do të na ndajë, - desh të
thoshte, por nuk foli. Ato fjalë i shprehu dora e saj që u shkri me timen.
Pasi u diplomua, u martuam. Unë isha ngritur në përgjegjësi. Isha emëruar
kryeinxhinier i ndërmarrjes elektrike. Atë e emëruan drejtoreshë në një shkollë
të mesme. Ishim një çift i lumtur. Pas
dy vjetësh lindi vajza, Rida. Lindja ishte e vështirë. Megjithatë, në saj të
kujdesit të mjekëve, vajza lindi e shëndetëshme dhe Lumtua shpëtoi për
mrekulli. Mjekët na këshilluan që të mos tentonim të lindnim më fëmijë se mund
të rrezikonim jetën e nënës. Kështu që
Rida mbeti fëmija ynë i vetëm. Ajo u bë gëzimi ynë, lumturia e familjes tonë. (Muzikë).
(Pauzë)
Ishte fundi i
gushtit. Atë vit ai po mbaronte me
shumë shira. Retë
ngërtheheshin me
njëra-tjetrën
dhe gjatë përplasjes
lëshonin vetëtima verbuese që
pasoheshin nga bubullima shurdhuese. Atë ditë ndejta deri vonë
në zyrë. Kur u ngrita, shiu vazhdonte të binte si me shtëma.
- Shumë u vonove sonte, shoku
kryeinxhinier, - më foli Rustemi, roja i zyrave.
- Po ju e shikoni se ç’shi po bie. Ku të
le ky i uruar të dalësh?
- Eja të rrimë një copë herë bashkë dhe të
fjalosemi, - vazhdoi ai.
Hyra në dhomën e tij dhe filluam të
bisedojmë. Rustemi kishte qenë partizan, së bashku me të atin, që kishte rënë
në luftën për liri. Pas përfundimit të saj ishte veshur oficer. Mirpo fatziu
kishte vetëm shkollën fillore, kështu që pas disa vitesh e zhveshën.
Megjithatë, një favor ia bënë. Në vend që ta çonin në kooperativë, që ndodhej
midis dy maleve ku dhe arat ishin si oazet në shkretëtirë, e kthyen në qytet,
ku mundi të zerë punë si roje.
Unë ia njihja mirë karakterin. E dija që
po ta lavdëroja pak dhe ta ngacmoja, do të më tregonte gjithçka dinte. Ai ishte
anëtar partie, ndërsa unë jo. Kështu që e ngacmova atje ku i dhimbte. Filloi të
zbërthehej. Më tregoi se në mbledhjen e organizatës bazë kishin biseduar për mua dhe dy shokët e mi, Stefanin
dhe Gjergjin. Kishin thënë që si ka mundësi që një bir dëshmori të ketë shoqëri
me dy djem që rrjedhin nga familje reaksionare.
- Aman mos i thuash njeriu për këto që ju
thashë se më merrni në qafë, - më tha Rustemi i tronditur që kishte folur pak
si tepër.
E sigurova se nuk do e bisedoja me njeri
dhe u largova, pasi edhe shiu kishte pushuar.
(Pauzë)
Stefani me Gjergjin ishin dy inxhinierë të
rinj. Ishin kushërinj me njëri-tjetrin. I pari kishte xhaxhanë në burg për
motive politike, ndërsa i dyti gjyshin të arratisur si komandant i një çete
nacionaliste. Një kushëri tjetër i tyre, që kishte një detyrë të rëndësishme në
kryeqytet, i kishte ndihmuar të vazhdonin universitetin, të cilin e kishin
përfunduar me rezultate të shkëlqyera. Ishin beqarë. Ishin djem për së mbari.
Punonin me ndërgjegje. Në sajë të kësaj karakteristike formuam një shoqëri të
mirë. Kudo ishim
bashkë.
Një ditë, ndërsa ecja rrugës në këmbë,
ndjeva zhurmën e një gazi që frenoi
pranë meje. Ktheva kryet dhe pashë Petritin, Kryetarin e Degës së Punëve të
Brendëshme, që zbriti nga makina dhe duke buzëqeshur më ftoi të pimë një kafe.
Hipa në makinë dhe ndaluam në një hotel
restorant që quhej “turizmi”. Kamarieri na futi në një
dhomë të veçantë. Kryetari më qerasi me uiski.
Pastaj hyri në temë:
- Dëgjoni, Agron! Ju jeni njeriu ynë.
Partia te ju ka besim. Por dhe ju duhet
t’ia shpërbleni. Ne kemi disa të dhëna se
tek ju punojnë edhe disa individë
me përbërje jo të mirë politike. Ata ne duhet t’i survejojmë.
Më përmendi emrat e Stefanit dhe
Gjergjit. M’u duk sikur më kishte
kafshuar një gjarpër. Sikur uiski që më kishte ofruar ishte helm. Sikur më
kishte dhënë qëllimisht një gotë plot me të. Asnjëherë deri atëherë nuk kisha
provuar një ndjenjë të tillë. Kisha një përceptim tjetër për shoqërinë. Ky
përceptim ishte mbështetur në ndershmërinë dhe sinqeritetin. Kurse tani më
kërkohej të vija një maskë, në mënyrë që ndryshe të mendoja dhe ndryshe të
veproja. Një gjë e tille binte ndesh me karakterin tim.
Shkova në shtëpi dhe fillova të lexoj
librin “Idetë filozofike të shekullit të
njëzet” të filozofit Izajah Berlin, që
ma kishte sjellë Beni, një shoku im që punonte në ambasadën
tonë në
Romë. Atje shkruhej:
Dëshira
ime si njeri është që jeta ime dhe vendimet e mia të varen vetëm nga unë.
Dëshëroj të urdhërohem vetëm nga vullneti im dhe askujt tjetër. Dëshëroj të jem
subjekt dhe jo objekt, të udhëhiqem nga arsyeja ime, nga synimet e mia të
ndërgjegjëshme. Dëshëroj të jem dikushi dhe jo askushi. Të jem veprues, të
marrë vendime dhe jo të vendosin të tjerët për mua. Të drejtojë vetveten dhe jo
të jem nën veprimin e fuqive të jashtme natyrore apo njerëzore, si të isha send
apo kafshë, apo në gjendjen e skllavit që nuk është në gjendje të luajë rolin e
tij si qenie njerëzore.
Më
dukej sikur këto
fjalë autori i
kishte shkruar enkas për mua. Ky ishte lejtmotivi i jetës time. Më
mbërtheu një ankth i fortë që s’e kisha provuar ndonjëherë. Megjithatë
thirra dy shokët e mi dhe iu tregova çfarë kisha biseduar. Ata u tronditën
tepër. Stefani foli:
- Jetojmë në kohën e absurdit. Individi
kërkon të mendojë dhe veprojë i lirë, pa i rënë askujt në qafë, por nuk mundet.
Vijnë të tjerët dhe të kërkojnë të mendosh dhe veprosh ashtu siç duan ata, paçka se mund të jenë
njerëz fare të rëndomtë, pa personalitet. Ti duhet t’u nënshtrohesh atyre, t’i
himnizosh, t’i ngresh lart në qiell, me pak fjalë të kthehesh në një servil i
ndyrë dhe pa moral. Kjo është tabloja e shoqërisë së sotme.
Këto fjalë më bënë të mendoja se në rast
se doje të jetoje në botën tonë, duhet të qeshje, kur nuk të qeshej, të pranoje
absurdin, kur logjika nuk ta pranonte, të duartrokisje kur fliste eprori yt,
pavarësisht nëse fjalët që thoshte ishin qiqra në hell. Të harroje se duhet të
kishe dinjitet. Të zhvisheshe nga çdo formë e ndjenjave njerëzore. Ky ishte
“Njeriu i ri” që po krijohej në vendin tonë. Ai ishte spiuni i ndyrë që
kërkonte t’i bënte varrin shokut më të mirë. Ishte djali që spiunonte babanë
dhe vëllai vëllanë.
Spiunllëku, servilizmi dhe
dyfytyrësia mbretëronin në zemrat e shqiptarëve. (Muzikë tragjike.
Agroni shetit poshtë e lartë)
(Pauzë)
Pas
disa ditësh më thirri operativ Ilia,
pikërisht ky Ilia
që sot po
mban leksione për drejtësinë. Më priti me buzë në gaz. Më bënte lajka dhe herë
pas here e hidhte fjalën te vigjilenca që duhej të kishin njerëzit kundrejt
armiqve të popullit. Fjalët e tij më dukeshin si thika që më nguleshin pas
shpine. Mora kurajon dhe e pyeta se çfarë donte të thoshte me ato fjalë. Ai më
përmendi shokët e mi. U hoqa sikur nuk kuptova gjë. Atëherë më nxorri një
shkresë dhe ma dha. E lexova. Ishte një deklaratë ku pranoja të bashkëpunoja me
Sigurimin e Shtetit.
- Nënshkruaje! – më tha.
Ajo
letër po më
digjte dorën. Ndjeva
një neveri të
madhe për atë
që ma serviri. Fillimisht mendova t’ia përplasja në
fytyrë dhe të ikja. Por e mbajta veten. Një veprim i tillë do të më kushtonte
shtrenjtë. Mendova se duhej përdorur diplomacia.
-
Për të punuar për partinë dhe atdheun, mendoj se
nuk duhen deklarata të tilla. Ne për çdo ditë punojmë
për to. Atyre ua dedikojmë arritjet tona, - thashë i vendosur.
Vendosmëria ime e stepi. Nuk ishte mësuar
që ta kundërshtonin.
- Po të le dy javë kohë. Mendohu mirë dhe
vepro! – më tha.
Dola jashtë. Isha jashtëzakonisht i
tronditur. Nuk e dija se ku po më shpinin këmbët, kurse mendja më trokiste te
biseda me Ilian. Papritur u ndodha pranë Muzeut Historik. U kujtova. Aty ishte
edhe im atë. U futa brenda. Vizitova pavionin e dëshmorëve të Luftës
Nacionalçlirimtare. Nëpër muret e
pavionit ishin fotografitë e të rënëve. Midis
tyre edhe babai.
Nën fotografinë e tij ishte shkruar:
Këto
sende i përkasin dëshmorit të Luftës Nacionalçlirimtare, komandantit trim të
batalionit partizan, Bexhet Canaj,
rënë më 12 korrik 1943 duke luftuar trimërisht me
hordhitë fashiste dhe tradhtarët e vendit.
Në atë çast, nga sytë, më rrodhën dy pika
loti. Sa do të
doja ta kisha pranë. Të këshillohesha me të. Sa shuuë
e ndjeva mungesën e tij në ato çaste! Ta pyesja. Në rast se do të kishte qenë në konditat e
mia, si do të vepronte? Por ai më vështronte dhe heshtte.
Vështrova rreth e rrotull. Në sallë nuk
kishte njeri. Atëhere iu drejtova tim eti:
- Folmë, or babë, folmë! Dua të dëgjoj
zërin tënd. Jam në hall, or babë. Është morali im në pikëpyetje, është
karakteri im. Rrëmbeve armët dhe dole malit për liri. Shiko se çfarë kanë shkruar: - Rënë në luftë
me tradhtarët e vendit. – Kush ishte tradhtar? Mos vallë Sabriu që luftoi së bashku me ty dhe ratë së bashku e u
varrosët së bashku?
Ti re që ne të gëzojmë lirinë. Por, a jemi
me të vërtetë të lirë? Dikur mendoja se isha i tillë. Tani kam filluar të
dyshojë. Jam njohur me dy djem të rinj, që fati i ka hedhur në kampin e të
mundurve Më kërkojnë të spiunoj për ta.
Sot më thirri operativi i sigurimit. Më
kërkoi të denoncoj shokët e mi. Po si mund t’i denoncoj unë, kur ata nuk kanë
bërë asgjë? Të kthehem në një spiun ordiner? Por a mund ta bëjë unë një gjë të
tillë? Jam në udhëkryq, or babë. Dua mendimin tënd. Folmë babë, folmë!
Kështu i fola tim eti. Për një çast m’u
duk sikur edhe ai m’u përgjigj:
-
Ndiq
rrugën time, mor bir!
(Pauzë)
Pas dy javësh Ilia më thirri përsëri. Tani
toni i tij ishte bërë kërcënues.
Por edhe unë e kisha vendosur. Le
të dilte ku të dilte. E kundështova për gjithçka.
Dola përjashta. E ndjeva përsëri veten
keq. Vetmia më torturonte. Doja të takoja dikë, t’i shprehja shqetësimin tim,
por nuk dija se kujt. Të gjithë njerëzit që më kalonin pranë, më dukeshin si
armiq që mezi prisnin të më hidhnin në humnerë.
Nuk shkoja dot në shtëpi. Çfarë t’u thoja? Që isha në rrezik të arrestohesha?
U ngjita në një kodër, aty mbi qytet dhe u ula nën një ulli të madh. Kishte
filluar të errej. Vështroja qytetin dhe habitesha se si ka mundësi që ky qytet
kaq i bukur tani më dukej si një shkretëtirë? Qëndrova gjatë atje. Pastaj u
kujtova se në shtëpi duhej të ishin bërë merak. U nisa. Kur mbërrita, nëna me
tha:
- Ç’u bëre, more bir? Ora po shkon
njëmbëdhjetë.
Iu përgjigja me çfarë më erdhi
ndër mend. Ime shoqe, që ndodhej aty, nuk
foli. Kur u
shtrimë për të fjetur, i tregova.
- A e di Goni? – më tha - Mos e humb toruan. Duhet të
gjejmë një mënyre për t’i
bërë ballë. Le të presim dhe të shohim.
U përqafuam fort me njëri-tjetrin. Në
ato çaste ndjeva
një dashuri të jashtëzakonshme për të. Kishim
shtatëmbëdhjetë vjet që ishim martuar. Asnjëherë nuk kishim patur krisje në
marëdhëniet tona. Lindja e Ridës na kishte lumturuar më tepër Mbyllëm sytë dhe qepallat na i rëndoi gjumi.
(Përsëri muzikë.).
(Pauzë)
Muaji tetor i atij viti ishte i veçantë.
Rida mbushte pesëmbëdhjetë vjeç. Në ditlindjen e saj u mblodhën plot njerëz.
Mungonin vetëm disa, ata që ishin në krye të elitës. Siç duket kishin marrë
urdhër nga partia. Megjithatë, të pranishmit u argëtuan më së miri. Më e
gëzuara ishte Rida. Ajo shkëlqente midis shoqeve të saj.
Por mesnata kishte përgatitur një të
papritur. Një trokitje e fortë na zgjoi nga gjumi që porsa na kishte zënë.
Dëgjuam një zë të akullt:
- Kërkojmë Agron Canajn.
Dola para tyre. Zëri vazhdoi me të njëjtin ton:
- Në emër të popullit jeni i arrestuar!
Në emër të kujt populli fliste? Unë nuk
kisha dëgjuar të pyetej ndonjëherë populli. Diktatura tallej me të e qeshte me
sarkazëm dhe populli e duartrokiste. Më prangosën dhe më përplasën në një qeli
të errët. Në murin përballë saj ishin katër kanxha. E pra, në ato kanxha më lidhën duar dhe
këmbë. Hodha vështrimin në muret. Dallova disa shënime të ndryshme. Ishin
psherëtima të dhimbshme të shkruara prej atyre që ishin ndodhur në atë
qeli.
Fillova
të mendoj. Në ato kushte mendimet janë e
vetmja pasuri që
ka njeriu. Trurit,
i burgosur edhe ai si unë, nuk i mbetej tjetër veçse të mendonte. E pra,
mendimet vinin rrotull. Shkonin nga shkonin dhe takoheshin në një pikë, atje ku
rrihte çekani: Kush do të jetë fundi? A do të triumfonte drejtësia? Cila drejtësi?
Arsyeja ime rrekej të më mbushte mendjen se kishte ende shpresë, por ashtu i
kryqëzuar siç isha zhgënjimi më bluante përbrenda.
Errësira e qelisë më përpinte të gjithin. Nuk e
dija nëse ishte ditë apo natë. Një errësirë e përjetshme. Në këto kushte njeriu
humbet nocionin e kohës. Nuk përcakton dot sa kohë ka kaluar. Mua më dukej sa
një shekull.
(Pauzë pak a shumë e gjatë)
Më
falni, të nderuara zonja e zotërinj! Më falni për këtë pauzë të gjatë! Jam i
lodhur. Rëfimi më shkakton dhimbje. Mos u mërzitni! Megjithse po më afrohet
koha për t’u kthyer në botën time, nuk largohem pa përfunduar. Ku e lashë? Ah,
po, kur isha i mbyllur në qelinë e errët.
Një
ditë u hap porta e qelisë dhe pashë rreshter Myfitin. Më shpuri në dhomën e
hetues Demirit, pikërisht këtij Demiri që tani mban leksione për të drejtat e
njeriut. Ai ishte ulur në tryezë dhe shfletonte disa shkresa. Më vështroi për
një kohë të gjatë, sikur do të
më hante të
gjallë. Pastaj më komunikoi
akuzën e arrestimit,
organizimin e një grupi antipushtet, sabotim ekonomik, terrorizëm dhe
agjitacion dhe propagandë.
Dëgjoja
akuzat e tij dhe më dukej si çudi se si njeriu mund të arrijë deri aty sa të
besojë të tilla shpifje. Iu përgjigja i vendosur:
-
Të gjitha ato që thatë nuk janë veçse dokra.
Nuk
e zgjati më tej. Lëshoi ultimatumin, ashtu si Ilia disa kohë më parë:
-
Po të le tri ditë kohë. Mendohu dhe kur të të thërras përsëri të dish si të
flasësh.
Ato
tri ditë ishin ditë ankthi për mua. Shpirti më ziente si vullkani pas
shpërthimit. Mali i akuzave që më kishte hedhur Demiri më shtypnin si guri i
Sizifit. Ndieja se isha para një kërcënimi të madh, pasojat e të cilit mund të
ishin të tmerrshme. Dobësia që më kishte pushtuar bënë që të më mbylleshin
sytë.
Në qeli më futën edhe miun e birucave që sot na
qenka bërë kryetar shoqate të përndjekurish.
Ai u mundua të nxirrte diçka prej meje. Por mundimi i shkoi kot. Nuk
kisha çfarë t’i thoshja. Atëhere u detyruan ta hiqnin përsëri. Kushedi në cilën
qeli do e vazhdonte detyrën e tij? Pas tri
ditësh Demiri më thirri përsëri. Më pyeti nëse kisha ndërruar mendje. Iu
përgjigja vetëm duke tundur kokën majtas
djathtas, Atëherë filloi të më fliste
për Stefanin dhe Gjergjin, se si gjoja ne kishim planifikuar të hidhnim në erë
turbinën e hidroçentralit, që do të vendosej së shpejti dhe një lumë me akuza
të tjera. Unë buzëqesha si me ironi dhe
e kundërshtova. Filluan seancat e
torturave të vërteta.
Më lidhën përsëri në kanxhat e qelisë.
Por
unë nuk dua të flas më për to. Ju thashë, jam i lodhur dhe kujtimi i tyre më
ngjall dhimbje. Megjithse nuk
jetoj në këtë
botë, përsëri ndiej
dhimbje. Jam i
dënuar të vuaj
përgjithmonë nën shtypjen e kësaj torture. (Lëviz në skenë).
Karakteret e
njerëzve janë të
ndryshëm. Ata më
stoikët e ruajnë
karakterin e tyre
gjatë gjithë rrjedhës së jetës. Stoicizmi i tyre i bënë që të durojnë
çdo lloj torture fizike ose psikologjike. Mendoja se një nga këta isha dhe unë.
Një
grup i dytë janë kameleonët. Ata i përshtaten çdo regjimi. Vihen në shërbim te
çdo padroni. Në këtë kategori hyjnë spiunët, servilët, dallkaukët. Kësaj
kategorie i përket edhe miu i birucave të dikurshëm apo kryetari i shoqatës së
sotme.
Por
ka edhe një tip tjetër. Një tip i veçantë nga i pari. Tek ata mbizotëron
ndjenja e urrejtjes për viktimat që ua
ka verbuar sytë dhe shkatërruar ndërgjegjen. Urrejtja është e vetmja ndienjë që
ka pushtuar zemrat e tyre. Kjo ndienjë i ka bërë egoistë, sadistë, barbarë, të
gatshëm të përdorin çdo lloj mjeti për të realizuar qëllimet e tyre. Janë tipa
të etur për gjak bashkëqytetarësh. Gjaku është ushqimi i shpirtrave të tyre.
Fatkeqësisht në këtë kategori bënin pjesë operativi dhe hetuesi im, Ilia dhe
Demiri.
Më
kërkonin të pranoja një krim që nuk e kisha kryer. Përse? Për të goditur dy
shokët e mi. Ata i kishte hedhur historia në kampin e të mundurve. Si të tillë
ndëshkimi duhej të shkonte deri në fund. Fundi ishte zhdukja e tyre. Për këtë
duhej të përdoresha unë, biri i një dëshmori të luftës, i një familje që kishte qënë në krahun e Lëvizjes
Nacionalçlirimtare.
Por,
a mund ta bëja unë një gjë të tillë? Kurrën e kurrës! I
kisha ngjarë tim
eti. Ai nuk doli malit për të luftuar bashkëqytetarët e tij. Doli për
të luftuar armikun dhe ra së bashku me një nacionalist.
Tani më kërkonin të shndërrohesha në një spiun ordiner. Të bëhesha krimb, kur
kisha ëndërruar të isha vetëm zgalem.
(Përsëri
muzikë dramatike. Pauzë)
29 nëntor 1974, tridhjetëvjetori i ditës
së çlirimit. Në qelitë e degës mbretëronte heshtja. Shumica e punonjësve të saj kishin ikur për
festë. Nga oficerët ndodheshin
vetëm hetues Demiri
si oficer roje
dhe operativ Ilia.
Si zakonisht, unë ndodhesha i
kryqëzuar në kanxhat e torturës. Edhe për ditën e çlirimit nuk më kishin
zgjidhur. Demiri vazhdonte
pyetjet e tij të
zakonshme:
-
Ende do të vazhdodh të heshtësh?
E
vështrova një periudhë pa folur, pastaj i thashë me një zë që mezi më dilte nga
shpirti:
-
Kot e keni. Nuk kam bërë asgjë. Nuk di asgjë.
-
Nuk dini? Do jeni në gjendje ta mbani fjalën deri në fund? – tha me një zë të
akullt.
-
Kush është fundi, vdekja ime?
–
Ndoshta edhe më keq...
Jashtë, në
korridor u dëgjuan
disa hapa. Porta u hap. Në qeli hyri operativ Ilia. Pas
tij qëndronin Lumtua dhe Rida. U tmerrova. Përse i kishin sjellë në atë ferr?
Rida, sa më pa në atë gjendje, lëshoi një klithmë të tmerrshme dhe u lëshua
drejt meje dhe, në mes të lotëve, duke më rrokur këmbët, klithi me të madhe:
-
Babi, babi, ç’të kanë bërë kështu? – dhe duke u drejtuar
nga përbindëshat u
bërtiti –
Përse? Përse?
Lumtua qëndronte si e mpirë. Demiri
rrëmbeu me forcë Ridën.
- Hë, do të flasësh? – qeshi ai.
- Ju jeni kriminelë! – thirra - Nuk kam
bërë asgjë. Nga unë nuk do të nxirrni gjë.
Duke iu drejtuar Lumtos, Demiri vazhdoi:
- E dëgjon? Ende nuk do të flasë. Foli ti
se ndoshta bindet.
Por Lumtua nuk kishte se si të më kërkonte diçka nuk e kisha kryer. Ajo e
njihte karakterin tim dhe e dinte se nuk do t’ia falja. Atëhere dëgjova Demirin
që tha me një keqardhje të shtirur:
- Më qafë paçi veten!
Pashë dorën e tij të futej në kofshët e
Ridës time, fëmijës tim pesëmbëdhjetëvjeçar, ndërsa Ilia filloi t’i zbërthejë
gjoksin Lumtos. (Nga sytë fillojnë t’i rrjedhin lotë)
(Pauzë)
Po qaj? Si është e mundur? Kam pesë vjet, që kur ika nga kjo botë dhe
lotët ishin tharë. Unë vij nga bota tjetër dhe atje lotët janë
tharë. Por ajo ishte një natë makabre. Nuk ka se si të mos krijojë dhimbje edhe
lot, qoftë edhe sikur të jesh
banor i një bote ku ato nuk ekzistojnë.
-
Lëshojini, të poshtër! – thirra që nga ganxhat ku isha lidhur
Ata
vazhdonin. Sa do të doja
në ato momente
të kisha fuqinë
e Herkulit, t’i këpusja ato pranga që më mbanin lidhur
dhe t’i copëtoja ato
dy hiena. Por
ata përsëri vazhdonin. Dëgjoja
zërin e tmerruar të Ridës:
-
Lëshomëni! Lëshomëni!
Ndërsa
Lumtua, në mes të të qarave, thërriste:
-
Lereni vajzën! Është vetëm pesëmbëdhjetë vjeç.
Por
ata nuk kishin veshë. Ujqërit e kishin kapur gjahun dhe po e shqyenin. Dëgjova
përsëri klithmën e Ridës:
-
Babi, babi. Ndihmomë!
Ndërsa
Lumton:
-
Agron!
Nuk munda,
nuk munda më.
Nuk munda! (Këlthet
Muzikë e dhimbëshme). Papritmas,
nga dikush që isha deri atëherë, u shndërrova në askush. Mendoja se kisha
personalitet, por edhe ai ishte bërë hi. Ishte shkërmoqur. Ëndërronim. Na dukej
sikur fluturonim në qiell, por në tokë gjërat ishin ndryshe. Në tokë ishte e
ndaluar edhe të ëndërroje.
-
Ndaloni! - thirra me një zë që më shpërtheu nga brenda.
Hienat i lëshuan viktimat e tyre. Me një shenjë
të Demirit, Ilia
mori Lumton e Ridën dhe
doli. Demiri nxorri
nga çanta një
shkresë me shumë
faqe dhe duke
m’u drejtuar më tha:
- Nënshkruaje!
Mora penën me dorën që më dridhej dhe
nënshkrova pa e lexuar.
- Agron
Canaj vdiq. – munda
të pëshpëris me
një zë të
mekur. (Muzikë)
(Pauzë)
Pas
tre ditësh u arrestuan Stefani me Gjergjin. Ndërsa pas pesë muajsh u zhvillua
gjyqi. U
ndodha ballë për ballë me shokët e
mi, por ata më kthyen
krahët. Procesverbali im ishte
një
aktakuzë shumë e rëndë për ta. Ndjeva ndërgjegjen
time të thyer të më thërrasë:
-
Si munde të biesh kaq poshtë? Ku është personaliteti yt?
-
Personalitetin tim e vranë! – u përgjigja me një gjysmë zëri.
-
Përse jetoni atëherë? – më nguli thonjtë në zemër ndërgjegja
- Jetoj? Unë nuk e di përse jetoj , - ia
ktheva, se vërtet që nga ai çast kisha vdekur.
Në makinën burg që na shpinte në qelitë,
iu kërkova falje miqve të mi. Ata nuk pranuan të bisedonin me mua. Kjo ma ndrydhi edhe më zemrën e plagosur.
Mendoja se do të më dëgjonin dhe do të më kuptonin. Por çdo gjë fluturoi. Ata
nuk denjuan, dhe kanë të drejtë, mendova.
Të nesërmen u dha vendimi i gjykatës.
Stefani me vdekje me pushkatim,
Gjergji pesëmbëdhjetë vjet burg, ndërsa unë dymbëdhjetë. U drodha. Kurrë
nuk mund ta kisha parashikuar një dënim kaq të rëndë.
Prisja përgjigjen e Gjykatës së Lartë
dhe të
Presidiumit të Kuvendit Popullor. Ato ishin instancat më të larta. Kisha shumë shpresë
se diçka do të ndryshonte,
sidomos për
Stefanin.
Kishte kaluar mesnata. Për çudi, atë natë
nuk më zinte gjumi. Ai kishte fluturuar. Dëgjova një zhurmë hapash të
gërshetuar me atë të prangave
të rënda. Ndjeva një portë që u hap dhe zërin e dikujt
që foli:
- A je bërë gati?
- Gati jam,. – ishte përgjigjja.
U drodha. Njoha zërin e Stefanit. Kur
hapat kalonin pranë qelisë time, nuk e
di pse thirra me të madhe:
- Stefan, më fal! (Jehona e zërit
përsëritet bashkë me zhurmën e prangave).
Nuk mora përgjigje. Ai iku pa më falur.
Nuk doja të jetoja më. Por nuk kisha fuqi. Zemra ishte dobësuar aq tepër, sa
nuk mundesha as të vrisja veten. Isha i pavullnetshëm. Isha një njeri amorf.
Të nesërmen na komunikuan vendimin
përfundimtar. Asnjë ndryshim. Kishin lënë në fuqi vendimin e gjykatës së faktit. Na shpunë në burgun e qytetit.
(Pauzë)
Kaluan gjashtë muaj. Çdo dy javë prisja të
më vinin të afërmit e mi. Por askush nuk dukej.
Një ditë më njoftuan për takim. Qëndroja para kafazit të hekurave. Nga
ana tjetër e tyre u shfaq figura e nënës. Ecte e mbështetur në dy paterica. M’u
duk jashtëzakonisht e plakur.
- Nënë! – munda të them dhe nga sytë
filluan të më rrjedhin lotë, - përse?
- Fshiji lotët, biri i nënës! – tha ajo.
- Burrat nuk qajnë.
- Unë nuk jam burrë, nënë. - pëshpërita.
- Kaq shpejt u dorëzove? Bëhu i fortë.
Burgu për burrat është. – ndjeva zërin e vendosur të saj.
I thirra mendjes. Fillova ta pyes për
veten e saj. Më tregoi se kishte pësuar një aksident nga një makinë.
- O Zot! – thashë me vete, - si ka mundësi?
Natyrisht që e pyeta edhe për gruan
dhe vajzën. ( Pauzë.
Agroni vendos kokën
midis duarve. Dëgjohet dialogu i mëposhtëm ndërmjet nënës dhe djalit)
- A je i fortë, bir
- Përse nënë?
- Për ato që do të dëgjosh.
- Çfarë do të dëgjoj?
- Ato që mendja nuk mund t’i përfytyrojë.
- Fol, nënë, çfarë nuk mund të
përfytyrojë?
- Premtomë se do të qëndrosh si burrë.
- Nënë, tregomë! Çfarë ka ndodhur?
- Toka nuk i deshi Lumton dhe Ridën. Ato
ishin prerë për më lart. Fluturuan në qiell. Zoti i mori në gjirin e tij.
- Nënë, më thuaj që nuk është e vërtetë!
- Ngrije kokën, bir! Mblidhe veten! Ke
nënën tënde. Unë do të
të pres deri sa të kthehesh. Të premtoj!
- Si ndodhi, nënë?
- Mos më pyet më. Hidhe në detin e
harresës.
- Por, a mundem?
- Mundesh, bir, mundesh!
- Jo, jo nuk mundem!!
- Do t’ia dalësh bir, do t’ia dalësh! Unë
të njoh. E njoh karakterin tënd! Tani do të iki. Nuk mund të qëndroj më gjatë.
Një ditë do t’i tregoj të gjitha. Mirupafshim bir!
- Mirupafshim, nënë! ( Agroni ngre kokën.
Sytë i ka të mbushur me lotë. Ngrihet dhe drejtohet te kreu i skenës)
Ajo u largua dhe unë u ktheva në qelinë
time. U ula në dyshekun tim dhe fillova të mendoja:
- Si ka mundësi që u fikën të dyja? Nëna
më tha ta hidhja në detin e harresës. Përse? Mos vallë nuk guxonte në sy të
rojeve? Çfarë kishte ndodhur? Apokalipsi? A mund të ketë apokalips në shekullin
e njëzetë! A do ta mësoj ndonjëherë të vërtetën?
(Pauzë e gjatë)
Pas dhjetë vjetësh tre muajsh dhe
dymbëdhjetë ditësh, erdhi dita e lirimit. Mbi dhjetë vjet të kaluara pothuajse
në vetmi, i braktisur nga shokët, i
heshtur, i vetmuar. I vetmuar, edhe mes të burgosurve të tjerë. Për shokët unë
isha një vullnet-sëmurë që isha thyer gjatë
procesit të hetuesisë.
Atë
ditë kujtoja vitet e kaluara në burg. Kampi i parë Spaçi. Një ferr i vërtetë.
Në atë kamp qëndrova katër vjet. Pastaj
më çuan në burgun e Burrelit. Atje gjeta Gjergjin. U mundova të afrohem me të,
por më priti shumë ftohtë, gati me përbuzje
- Gjergji, dua të bisedoj me ty, - i
thashë një ditë.
- Do të bisedosh? E çfarë paske më për të
biseduar? – më tha me një
zë ironik.
- Dua të të shpjegoj arsyet. Dua të të
kërkoj të falur.
- Të më kërkosh të falur? Po Stefani a
mundet të të falë vallë?
Më
ktheu shpinën dhe
u largua. Mbeta
përsëri në vetminë
time, duke luftuar
me ndërgjegjen e copëtuar. Kisha mbi shpatullat peshën e rëndë të
tradhtisë dhe të pabesisë dhe këtë peshë
duhej ta mbaja për vite të tëra.
(Pauzë)
Më së fundi u lirova. Në qytetin tim
mbërrita shumë vonë, pas
mesnate. Nënën e kishin
nxjerrë nga apartamenti ku banonim dhe e kishin
përplasur në një të ashtuquajtur dhomë, në një rrugicë në dalje të qytetit.
Adresën e kisha, por nuk përcaktoja dot godinën. Ndërkohë aty po kalonte një
burrë i moshuar. I fola:
- Më falni! A e dini ku banon Gjylo Canaj?
Më vështroi me vëmendje.
- E ç’ju duhet e ngrata plakë? – më tha –
Lereni në hallin e saj. Kush jeni
ju që e kërkoni në këtë orë të vonë të natës?
- Jam i biri, - iu përgjigja, - vij nga
një botë tjetër.
- Agroni? Po ti, mirserdhe, more bir! –
tha duke më përqafuar me gëzim të madh.
Unë qëndroja i habitur. Kush ishte ky
person kaq i afërt që nuk e njihja?
- Më falni, kush jeni juve?
- Jam Syrjau, miku i babait tuaj.
Ishte pikërisht ai, Syrjau, që kishte
sjellë trupat e pajetë të babait dhe Sabriut.
U nisëm. Kur mbërritëm para portës, Syrjau
trokiti lehtë. U dëgjua një zhurmë
hapash
dhe një zë që foli me ngadalë:
- Kush është?
Njoha zërin e nënës time të përvuajtur.
- Jam unë, Syrjau!
Por nëna e ndieu. Ia ndieu zemra.
- Bir, ti je?
Me një zë që mezi më dilte iu përgjigja:
- Po nënë, unë.
Porta
u hap dhe ramë në
krahët e njëri-tjetrit. Vetëm
lotët ishin preludi
i këtij takimi. Kishim dhjetë
vite të ndarë. Ishte si dikur, kur shqiptarët shkonin ushtar në Jemen dhe
shumica nuk ktheheshin. Kurse unë pata fatin të kthehem përsëri.
Syrjau nuk ndenji gjatë. Na përshëndoshi dhe
u largua. Donte të na
linte vetëm. U futëm në dhomë. Mbi mur ishte fotografia e familjes, unë, Lumtua
dhe në mes Rida. Kishim dalë një muaj para arrestimit. E mora dhe në mes të
lotëve fillova t’i puth.
- Qaj bir, qaj – më tha nëna. – Lotët të
lehtësojnë. Ndoshta nuk i prekim. Ndoshta nuk i shohim, por ato janë pranë
nesh. Kanë fluturuar në qiell për të na mbrojtur. Unë e mbajta premtimin, bir.
Të prita. Tani nuk më vjen keq nëse mbyll sytë dhe iki nga kjo botë.
Ngrita kokën dhe po vështroja fytyrën e
saj. Ajo, mësuesja e nderuar, gruaja e një ushtaraku të njohur, ishte
shndërruar në një plakë kërcure. Ku kishte shkuar bukuria e asaj fytyre?
- Po ajo si ndodhi? – e pyeta.
- Cila bir?
- Ajo, tragjedia. Si u shuan të dyja
përnjëherësh?
Më vështroi në një mënyrë të tillë, sikur kërkonte
të gjente një rrugë
zgjidhje. Së fundi foli:
- Jo sonte bir, jo sonte! Kur të
vijë dita do ta tregoj. Të
premtoj dhe ti e di
që unë i mbaj
premtimet.
(Pauzë)
Një pasdite, kur u ktheva në shtëpi, e
gjeta nënën në shtrat.
- Nënë, pse je shtrirë? – e pyeta se
kuptova menjëherë se diçka nuk shkonte.
- Erdhi fundi, more bir. – më tha me zë të
shuar, por ishte e qetë.
- Mos fol ashtu nënë! Mos e lësho
veten. – dhe e mora në gjoks.
- Ti më njeh, mor bir. – psherëtiu ajo
- Por tashti jam tetëdhjetë vjeçe dhe në
këtë moshë njeriu duhet të jetë i
gatshëm për gjithçka. Kam kaluar një jetë të vështirë, por kam ditur t’i bëjë
ballë. Këtë këshillë po të le edhe ty. Mos mendo për vdekjen. Sido që të jetë,
jeta është gjithmonë e bukur dhe ia vlen ta jetosh. Ky është amaneti im.
Desha
të shkoja të merrja një mjek, por nuk më la.
-
Nuk është nevoja, – më tha – Të premtova se do të tregoj gjithçka. Tani erdhi
koha. Në xhepin e xhaketës së Lumtos ke një letër. Merre dhe lexoje! Aty besoj
se janë të gjitha.
Hapa
dollapin dhe me duart që më dridheshin gjeta letrën. Ishte e mbyllur në zarf.
Mbi të ishte shkruar
Gonit
tim të shtrenjtë
Grisa zarfin, nxora letrën dhe fillova ta
lexoj:
(Ndërsa
lexon, nga sytë i rrjedhin lotë.
Dëgjohet zëri i Lumtos)
I dashur Goni!
Tani që po të shkruaj këto radhë, jam bërë gati të pi
lëngun vdekjeprurës. Në fundin e jetës time, dua të të tregoj shkakun që më shtyri drejt një
veprimi të tillë. Çdo gjë filloi natën fatale
që na ballafaquan bashkë. Por ngjarja nuk përfundoi pas ndarjes me ty.
Akti tjetër u luajt pasi na hoqën nga ajo birucë. Ne u bëmë pre e akteve
epshore të atyre dy përbindshave. Kur u larguam nga ajo skëterrë, Rida ishte e
çakërdisur, ndërsa unë si një grua mëkatare.
Vajzën e shtruam në spitalin psikiatrik. I vetmi njeri që
përmendte ishe ti. Për asnjë çast nuk të hiqte nga goja. “E
kanë rrëmbyer djajtë! – thoshte – Unë do të fluturoj te babi! “
Mjeku na këshilloi ta merrnim në shtëpi. Mjedisi i spitalit e
rëndonte më shumë. Nëna i
rrinte gjithë kohën mbi
kokë. Por një ditë, ndërsa ajo kishte dalë për
pak minuta,, sa për të marrë
ushqimin e saj, doli
në ballkon dhe fluturoi prej
andej
Pas disa javësh kuptova një gjëmë tjetër më të madhe.
Kisha mbetur shtatzanë. Në barkun tim kisha fëmijën e një krimineli. Por ai nuk
mund të ishte as motra dhe as vëllai i Ridës. Ai ishte fëmija e një
përbindëshi. Me siguri do të ishte ndonjë djall si i ati, ndërsa Rida ishte një
engjëll. A mund të ruaja unë kujtimin e një engjëlli bashkë me të një djalli?
Vendosa t’i jap
fund jetës. Më vjen turp të dal para teje, pas asaj që ka ndodhur. Ndoshta këto që po të shkruaj do të lëndojnë.
Më fal Agron! Të përqafoj përjetësisht
për vete dhe Ridën!
Mos na harro! Kujtona!
Besnikja
jote
(Pauzë.
Agroni fut kokën midis duarve dhe vajton)
Kur
mbarova leximin, nëna kishte fluturuar. Kishte ikur në botën tjetër. Ishte
goditja ime e fundit. Pas dy vjetësh i mbylla sytë edhe unë.
(Përsëri
pauzë)
Kjo ishte historia e ime. Më dëgjuat? Ju
më thirrët dhe unë ju përgjigja kërkeses suaj. Tani më duhet të iki. Dua t’ju
them edhe dy fjalë. Ne ikëm nga kjo botë
se nuk mund të jetonim bashkë me hijet. Por une po shoh se ato kanë dalë
përsëri dhe mbajnë leksione për demokracinë, se minjtë e birucave janë kryetarë
shoqatash të të përndjekurve. Ndaj duhet të iki sepse hijet vazhdokan të lëvizin. A duhet
kështu? Po mundët, gjykojeni! Gjykojeni! Gjykojeni!
(Zëri sa vjen dhe shuhet. Muzikë. Agroni futet në
varr dhe zhduket. Së bashku me të edhe
tymi. Dritat shuhen me ngadalë. Në ekran shfaqet citati i mëposhtëm:)
Njerëzit që kurrë
nuk e kanë njohur diktaturën dhe tiraninë, e kanë të lehtë të jepen pas
retorikës për lirinë, duke harruar fare realitetin e thjeshtë dhe të tmerrshëm
të shtypjes së vërtetë, atje ku ekziston me të vërtetë
Giovani Sartori
Edhe një herë mbi teorinë e demokracisë
No comments:
Post a Comment